کاپادوکیه: داخل شهر زیرزمینی باورنکردنی ترکیه

(سی ان ان) – این منظره ای است که تقریباً بیگانه به نظر می رسد. سنگ توفای نرم — هزاره‌ها پیش از آتشفشان‌ها بیرون زده و مجموعه‌ای از “دودکش‌های پری” اثیری را ایجاد می‌کند که توسط طبیعت شکل و مجسمه‌سازی شده‌اند. اینجا کاپادوکیه است.

این منطقه تاریخی که بر فراز دشت های آناتولی در مرکز ترکیه قرار دارد، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. بسیاری با طلوع خورشید با بالن‌های هوای گرم به آسمان می‌روند، چه بهتر که از صخره‌هایی که به طرز عجیبی به آنها «دودکش‌های پری» می‌گویند که در اشکال و اندازه‌های مختلف – مخروطی، نوک تیز، حتی برخی از آنها می‌گویند، به آسمان می‌روند. پیشنهادی

طبیعت ممکن است این منظره را ایجاد کرده باشد، اما این تمدن های باستانی بودند که آن را با هدف خود تغییر دادند و تطبیق دادند. مردم محلی برای حفظ این تاریخ و فرهنگ های سنتی که در پی آن رشد کرده اند، سخت کار کرده اند. و هیچ کجا این واضح تر از اعماق زیر آن قله های سنگ آهک بلند نیست.

رفتن به زیر زمین

کاپادوکیه ترکیه QWOW

بالن ها راه ایده آلی برای تجربه منظره آرام کاپادوکیه هستند.

CNN

صخره نرم اینجا، با سیستم های غار پیچ در پیچ و مجموعه ای از غارهای طبیعی، به این معنی بود که کاپادوکیه به خاطر شهرهای زیرزمینی خود در قرون وسطی مشهور شد. وقتی ارتش های غارتگر به اینجا می رسیدند، هزاران نفر می گریختند و در زیر زمین زنده می ماندند، گاهی اوقات برای ماه ها متوالی.

درینکویو با 18 طبقه تا عمق 85 متری یکی از بزرگترین و عمیق ترین شهرهای زیرزمینی ترکیه است.

Omer Tosun یک کلکسیونر محلی عتیقه جات و صاحب اولین هتل مجلل کاپادوکیه است. او کار خود را به معرفی بازدیدکنندگان مجذوب با هر جنبه ای از فرهنگ کاپادوکیا، به ویژه درینکویو، تبدیل کرده است.

با ورود به دودکش های پری، سفری برای کشف در این مکان غیرعادی آغاز می شود.

او در حالی که زمانی در اصطبلی زیرزمینی ایستاده است، می گوید: «این را تصویر کنید. مردم در بیرون کشاورزی می کنند و پس از حمله ارتش، این افراد همه حیوانات خود را می گیرند و به داخل می آیند.

عمر توضیح می دهد که در زمانی که نیروهای مغول بالای سرشان پرسه می زدند، حدود 20000 نفر ماه ها در این گذرگاه های باریک پنهان می شدند. آنها می توانستند از صدها اتاق فروشگاه، فضاهای زندگی و حتی تونل های ارتباطی استفاده کنند که از طریق آنها می توانستند پیام ها را فریاد بزنند و اخبار آنچه را که در بالای زمین اتفاق می افتد مخابره کنند.

امروز، عمر هتل موزه را اداره می کند. این ملک مجلل که در طی دو دهه به دقت بازسازی شده است، خانه 60 غار و 10 ساختمان باورنکردنی است که قدمت برخی از آنها به هزار سال پیش می‌رسد. کار عمر برای زنده کردن ویرانه ها به این معنی است که گردشگران اکنون می توانند در این نقطه تاریخی که در زیر قلعه Uçhisar، بالاترین نقطه در کاپادوکیه قرار دارد، اقامت کنند.

کلیسای تاریک

کاپادوکیه

هتل لوکس موزه دارای 60 غار و 10 ساختمان است که قدمت برخی از آنها به 1000 سال قبل می رسد.

CNN

غارها با آثار هنری اصیل تزئین شده‌اند و سوئیت تماشایی سلطان مملو از جکوزی است که از دودکش‌های پری بیرون می‌آید.

عمر می گوید: «این باغ عدن مانند است. با اشاره به یک جفت طاووس عاشق گفت: “ما پرندگان زیبای زیادی در اطراف داریم و آنها می آیند و به شما خوش آمد می گویند.”

چیزی که این هتل شگفت انگیز و این شهرهای غارنشین باستانی نشان می دهد این است که چگونه چشم انداز مردم کاپادوکیه را شکل داده است و آنها نیز چگونه آن را در هزاره های گذشته شکل داده اند.

کاپادوکیه ترکیه QWOW

کلیسای تاریک گنجینه ای از زیبایی های کلیسایی است.

CNN

هیچ مکانی بهتر از موزه فضای باز گورم برای درک این پیوند بین طبیعت و مردم وجود ندارد. کلیساهای متعددی که در اعماق صخره‌ها بریده‌شده‌اند، پیش از تبدیل شدن به یک مکان زیارتی در قرن هفدهم، ابتدا یک سکونتگاه صومعه‌های بیزانسی بودند.

در حالی که هر یک از آنها زیبا هستند، شگفت انگیزترین آنها کلیسای تاریک است. بیرون از غار بی‌توجه به زیبایی کلیسایی نهفته در درون غار اشاره‌ای می‌کند. به دلیل نداشتن پنجره به کلیسای تاریک معروف است، کمبود نور به این معنی است که نقاشی های دیواری نفیس آن به طور کامل حفظ شده است. نقاشی های رنگارنگ مسیح بر روی صلیب و خیانت توسط یهودا مربوط به قرن یازدهم است. درست مانند درینکویو، انتظار چیزهای غیرمنتظره سودمند است.

سرزمین اسب های زیبا

کاپادوکیه

گفته می شود کاپادوکیا نام خود را از اسب گرفته است.

CNN

اسب های وحشی قرن هاست که در این کوه ها پرسه می زنند. افسانه می گوید این حضور آنها بود که نام کاپادوکیا را به آن داد.

عرفان اوزدوغان تأیید می کند: “کاپادوکیا به معنای سرزمین اسب های زیبا است.” عرفان یک گاوچران ترک امروزی است که صاحب یک دشت کوچک در میان این سرزمین عجایب سنگی است و از آنجا گردشگران را برای سواری در این منظره شگفت‌انگیز می‌برد.

سواری‌های عرفان مناظری خیره‌کننده از دودکش‌های پری را به نمایش می‌گذارد، و همچنین به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که سرعت خود را کاهش دهند و از سرعت کاوش در منطقه با اسب لذت ببرند. همانطور که ضرب المثل ترکی می گوید: “کسی که اسب ندارد، پا ندارد.”

کاپادوکیه

عرفان اوزدوغان یک گاوچران ترک امروزی است.

CNN

اما مناظر کاپادوکیه فقط نماهای کارت پستالی از معروف ترین پدیده های طبیعی آن را ارائه نمی دهد یا خانه ای با سرزمین عجایب زیرزمینی بازی می کند. رودخانه Kizilirmak که از میان شهر زیبای آوانوس می گذرد، نمونه دیگری از طبیعت است که با مردم محلی همکاری می کند تا به خلق چیزی زیبا کمک کند. این رودخانه و گلی که تولید می‌کند، به نسل‌های صنعت‌گران خشت قرمز متمایز ارائه کرده است که آوانوس را به خاطر سفال‌هایش معروف کرده است.

گالیپ کوروکچو استاد این هنر است و کار او در سراسر کاپادوکیه و فراتر از آن مورد تجلیل قرار گرفته است. با استفاده از کیک ویل سنتی، بدیهی است که او از کودکی هنر خود را آموخته است.

کاپادوکیه

گالیپ کوروکچو، گردآورنده سفالگر و مو.

CNN

او در حین کار می گوید: «از پدرم یاد گرفتم. پدرم از پدرش و … یاد گرفت. همسرش لیلیان می‌گوید که او حداقل نسل پنجم خانواده‌اش است که با خاک رس زیبایی که رودخانه مجاور ایجاد می‌کند کار می‌کند.

سرعت، دقت و مهارت نشان داده شده توسط گالیپ فوق‌العاده است که در طی سال‌ها یادگیری و تمرین بهبود یافته است. لیلیان می گوید: «اگر تمام روز کار می کرد، می توانست حدود 150 گلدان درست کند. حتی با کمک گالیپ، ساختن چیزی که حتی شبیه یک گلدان در هنگام امتحان کردن چرخ لگد برای اولین بار باشد، غیرممکن است، چه رسد به اینکه تصور کنید آثاری را بسازید که او در نمایشگاه ها و مغازه خود به نمایش گذاشته است.

عجیب، فوق العاده و منحصر به فرد

کاپادوکیه

موزه مو آوانوس: احتمالاً یکی از عجیب‌ترین مجموعه‌های جهان است.

CNN

اما گالیپ فقط در سفالگری تخصص ندارد. او علاقه دیگری دارد، چیزی که او را در کاپادوکیه مشخص می کند و از چشم انداز طبیعی ناشی نمی شود. در پشت مغازه سفالگری او، موزه مو آوانوس قرار دارد. قابل درک است که این موزه به عنوان یکی از عجیب ترین موزه های جهان معرفی شده است. و با دلیل موجه

بیش از 16000 درخت از سراسر جهان در اینجا وجود دارد. این خیلی یک مجموعه نیست — بلکه زیارتگاهی برای قفل های زنانه است. سخت است که این احساس را که همه چیز کمی عجیب است، از دست ندهید.

گالیپ می گوید: «من مجبورشان نمی کنم که بدهند، خودشان می دهند. “من کی هستم که بگویم عجیب است یا نه؟”

زنان بیش از 30 سال است که موهای خود را به گالیپ اهدا می کنند، از جمله لیلیان. او می خندد: «خیلی به آن عادت کرده ام چون در آن زندگی می کنم. اما به یاد دارم که در ابتدا فکر می کردم خیلی خنده دار است.

سنت های چند صد ساله به تجربیات غنی و جادوی مدرن کاپادوکیه، ترکیه می افزاید.

موها حداقل هدفی دارند. هرکسی که قفل‌های خود را اهدا می‌کند، برچسبی روی آن‌ها می‌گذارد که نام‌هایی به‌طور تصادفی برای یک هفته رایگان کلاس‌های غذاخوری، خوابگاه و سفال انتخاب شده است. راهی، هرچند تا حدودی متفاوت، برای گالیپ تا مهارت های خود را به عنوان یک سفالگر منتقل کند.

همه اینها به این معنی نیست که کاپادوکیه در فعالیت های سنتی تر ترکیه غرق نیست. در واقع، این یکی از بهترین مکان‌های کشور برای صادرات معروف آن است: فرش. و تعداد کمی از مردم در مورد آنها بیشتر از روث لاک وود، یک خبره فرش از نیوزیلند که بیش از 30 سال پیش به ترکیه آمده است، می دانند.

او می گوید که در حالی که سنت ساخت، فروش و چانه زنی برای فرش همچنان قوی است، همه چیز “به شدت” تغییر کرده است.

“وقتی برای اولین بار به اینجا آمدم، وحشی بود. مانند ووداستاک فرش بود، و مردم هنوز هم به من می گویند، “اوه، پس تو اینجا نبودی؟”

لاک‌وود توضیح می‌دهد که تاجران تعداد زیادی فرش و ملیله بیرون می‌آورند تا گردشگران را ترغیب کنند تا پول نقدشان را جدا کنند. او می گوید، نکته کلیدی این است که وقتی چیزی را که دوست دارید می بینید خیلی هیجان زده نشوید.

او می گوید: «همیشه بهترین کار این است که هنگام خرید زیاد مشتاق به نظر نرسید. “چون، می دانید، آنها به این فکر می کنند که شما آن را دوست دارید. و البته قیمت آن بالا خواهد رفت.”

لاک‌وود آموخته است که بهترین فرش‌های قدیمی را انتخاب کند، فرش‌هایی که به بیان تاریخ کاپادوکیه کمک می‌کنند. به جای اینکه آنها را دست دوم ببیند، می گوید که آنها “… قدیمی هستند. آنها عتیقه هستند. و نشان دهنده تاریخ و سنتی هستند که ما نمی توانیم به آن بازگردیم.”

هر منطقه، هر منطقه، هر روستا، هر قبیله دارای اندازه ها، رنگ ها و طرح هایی است که متعلق به آن گروه است.»

عشق به خاص، آراسته و به زیبایی ساخته شده چیزی است که کاپادوکیه را خلاصه می کند. این یک بار کامل است. منظره‌ای وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است، با تجربیاتی که غیرعادی و غنی هستند.