کرزی: حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می گوید که طالبان به کابل دعوت شدند

کابل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در یک تغییر شگفت‌انگیز در روایت مردمی، گفته است که طالبان قبل از تسلط بر پایتخت این کشور در 15 اوت به کابل دعوت شده بودند.
کرزی فاش کرد که برخلاف تصور عمومی که این گروه پایتخت را تصرف کرده است، از طالبان دعوت کرده بود، که موافقت کرده بودند در خارج از کابل منتظر بمانند تا در مورد توافقنامه تقسیم قدرت مذاکره کنند.
در آستانه تسخیر کابل، افغانستان شاهد سقوط سریع نیروهای افغان تحت حمایت ایالات متحده، پس از ماه‌ها حمله سنگین این گروه در شهرهای مهم استانی بود.
او در مصاحبه ای گفت: “این یک درخواست بود که وارد شوید و از مردم محافظت کنید تا کشور، شهر دچار هرج و مرج نشود و عناصر ناخواسته ای که احتمالا کشور را غارت می کنند، مغازه ها را غارت می کنند…” با آسوشیتدپرس
کرزی در مصاحبه ای با خبرگزاری بین المللی گفت که مذاکرات با طالبان برای تصرف مسالمت آمیز کابل برای محافظت از مردم بوده است تا کشور، شهر دچار هرج و مرج نشود و عناصر ناخواسته که احتمالا کشور را غارت کنند، قرار نگیرد. توسط The Hill حمل شد.
روزی که طالبان به قدرت رسیدند به کرزی گفتند که مقامات دولتی باید سر جای خود بمانند و حمله نخواهند کرد. من و سایرین با مقامات مختلف صحبت کردیم و به ما اطمینان دادند که بله، همینطور است، آمریکایی ها و نیروهای دولتی در این مکان ها محکم نگه داشته اند. [and] کرزی گفت که کابل سقوط نخواهد کرد.
بر اساس گزارش این نشریه مستقر در واشنگتن، کرزی گفت در حالی که مذاکرات در حال انجام بود، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی و دیگر مقامات دولتی کشور را ترک کردند، در اقدامی که مانع از توافق صلح آمیز انتقال شد.
رئیس جمهور پیشین افغانستان که در راس امور بشردوستانه در افغانستان بوده، با مقامات سازمان ملل متحد و سایر ذینفعان در این کشور گفتگو کرده است.
کرزی گفت که دولت طالبان اکنون باید تمام آنچه را که در داخل کشور لازم است برای حفظ منافع همه افغان ها انجام دهد.
بحران بشردوستانه جاری در افغانستان حقوق اساسی را تهدید می کند و زنان، دختران و جامعه مدنی از جمله افرادی هستند که بیشترین آسیب را متضرر می کنند.
روز سه شنبه، یک مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت که احترام به حقوق و آزادی های اساسی توسط مقامات در افغانستان برای تضمین ثبات در این کشور حیاتی است.
نادا الناشیف، معاون عالی سازمان ملل، گفت: «چگونه مقامات بالفعل – در واقع، و جامعه بین‌المللی – به بحران‌های شدید اقتصادی و بشردوستانه در کشور رسیدگی می‌کنند، تعیین کننده برخورداری افغان‌ها از حقوق بشر در حال حاضر و آینده خواهد بود.» کمیسر حقوق بشر در یک نشست خبری.