کره جنوبی می گوید کره شمالی یک پرتابه ناشناس به سمت آب های نزدیک شبه جزیره کره شلیک می کند

به گفته دولت ژاپن، این پرتابه احتمالا یک «موشک بالستیک» بوده است.

گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد که موشک بالستیک احتمالی در ساعت 8:23 صبح به وقت محلی به دریا سقوط کرده است. این سازمان از همه کشتی‌های در حال عبور خواست تا مراقب به‌روزرسانی‌ها باشند.

دولت ژاپن همچنین اعلام کرد که ایمنی هواپیماها و کشتی ها را تایید می کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بسیار مایه تاسف است که کره شمالی از سال گذشته به پرتاب موشک ادامه داده است.

“دولت ژاپن به افزایش هوشیاری و نظارت ادامه خواهد داد.”

کیشیدا افزود که دولت هنوز در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد مسیر پرواز پرتابه و محل سقوط آن است.

این اولین پرتاب پرتابه از زمانی است که پیونگ یانگ اعلام کرد یک موشک بالستیک جدید پرتاب شده از زیردریایی (SLBM) را در اکتبر سال گذشته با موفقیت آزمایش کرده است.

آزمایش موشکی زیردریایی پس از هفته‌ها تشدید تنش در شبه‌جزیره کره انجام شد که همزمان با افزایش تنش‌های نظامی بین پیونگ یانگ و سئول شاهد افزایش همکاری بود. سال گذشته، این کشور همچنین برنامه آزمایش تسلیحات خود از جمله پرتاب موشک جدید مافوق صوت را در اواخر سپتامبر افزایش داد.

بر اساس قوانین بین المللی پیونگ یانگ از آزمایش موشک های بالستیک و سلاح های هسته ای منع شده است.

پرتاب روز چهارشنبه چند روز پس از آن انجام شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پایان سال سخنرانی خود اعتراف کرد که “مشکل غذایی” در این کشور وجود دارد. این سخنرانی باعث شد که جلسه مهم پنج روزه حزب کارگر کره او به پایان برسد.

کیم همچنین پیشرفت‌های نظامی انجام شده در دهمین سال قدرت خود را ستود، اما هیچ اشاره خاصی به کره جنوبی و ایالات متحده نکرد، به جز اشاره کوتاهی به جهت‌گیری‌های سیاست برای روابط بین کره‌ای و امور خارجی.

لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه Ewha در سئول، با پرتاب یک پرتابه گفت: “کره شمالی سیگنال می دهد که نه نوع Omicron و نه کمبود مواد غذایی داخلی، توسعه موشکی تهاجمی آن را متوقف نخواهد کرد.”

او گفت: “این آزمایش نشان دهنده بی توجهی رژیم کیم به رنج های داخلی است. پیونگ یانگ به جای استقبال از کمک های بشردوستانه، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به گونه ای نقض می کند که مستلزم تحریم های اقتصادی بیشتر است.”