کره شمالی با شلیک دو موشک، نسبت به اقدام علیه تحریم های آمریکا هشدار داد

سئول: کره شمالی روز جمعه حداقل دو موشک بالستیک شلیک کرد که سومین آزمایش آن در کمتر از دو هفته است، تنها چند ساعت پس از انتقاد از فشار آمریکا برای تحریم های جدید به دلیل پرتاب های قبلی به عنوان یک “تحریک آمیز” و هشدار نسبت به واکنش شدید.
دو هفته پرتاب موشک توسط کره شمالی، تحریم های تلافی جویانه ایالات متحده، و اظهارات خشمگینانه هر دو طرف، شبح بازگشت به روزهای 2017 از تهدیدهای “آتش و خشم” را افزایش داد، قبل از اینکه موج دیپلماسی به بن بست خورد و دوباره به داخل فرو رفت. یک بن بست
شورای امنیت ملی کره جنوبی جلسه ای اضطراری برگزار کرد و با ابراز “تأسف شدید” از این آزمایش، از پیونگ یانگ خواست به مذاکرات بازگردد.
کاخ آبی ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد: «تاکید کرد که آزمایش های موشکی کره شمالی برای تثبیت وضعیت شبه جزیره کره در این برهه مهم مفید نیست و از کره شمالی خواست تا به سرعت به درخواست ها برای گفتگو پاسخ دهد».
رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) اعلام کرد که دو موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) را شناسایی کرده است که به سمت شرق از اویجو در استان پیونگان شمالی در ساحل غربی کره شمالی، نزدیک مرز این کشور با چین پرتاب شده است.
گارد ساحلی ژاپن همچنین گفت که کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرده است. شبکه تلویزیونی NHK به نقل از یک مقام وزارت دفاع ژاپن که نامش فاش نشده است، گفت: به نظر می رسد این موشک ها در دریا خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده باشند.
هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت: «اقدامات کره شمالی، از جمله پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک، تهدیدی برای امنیت ملت ما و منطقه است و این یک موضوع مهم برای همه جامعه بین‌المللی است». کنفرانس خبری منظم
فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام گفت در حالی که ارزیابی می‌کند که پرتاب این موشک تهدیدی فوری برای ایالات متحده یا متحدانش ایجاد نمی‌کند، اما بر «تأثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحات غیرقانونی (شمال)» تأکید کرد.
سری آزمایشات
JCS کره جنوبی گفت: این دو موشک حدود 430 کیلومتر (267 مایل) تا حداکثر ارتفاع 36 کیلومتر (22 مایل) را طی کردند.
این پرتاب سومین پرتاب از روز سال نو است، با سرعت غیرعادی سریع چنین آزمایش هایی. رسانه‌های دولتی کره شمالی گفتند که دو موشک قبلی از «موشک‌های مافوق صوت» یا موشک‌هایی با قابلیت سرعت بالا و مانور پس از پرتاب بودند.
تک موشک در پرتاب های قبلی
برخلاف آزمایش‌های روز جمعه، هر یک از پرتاب‌های قبلی شامل یک موشک بود که از استان جاگانگ، همسایه پیونگان شمالی شلیک شد.
کیم دونگ یوپ، افسر سابق نیروی دریایی کره جنوبی که در دانشگاه کیونگنام سئول تدریس می کند، گفت که کره شمالی می توانست SRBM هایی را که قبلا مستقر شده بودند مانند KN-23 یا KN-24 شلیک کند.
او گفت: «این می‌تواند در تمرین‌های زمستانی در حال انجام آن‌ها قرار گیرد و در عین حال پیامی را به ایالات متحده از طریق اقدام پس از بیانیه رسانه دولتی ارسال کند».
رسانه های دولتی روز جمعه به نقل از وزارت خارجه کره شمالی گفتند که کره شمالی از آزمایش های موشکی به عنوان بخشی از حق مشروع خود برای دفاع از خود دفاع کرد و گفت که ایالات متحده عمدا با تحریم های جدید اوضاع را تشدید می کند.
این وزارتخانه در بیانیه ای در خبرگزاری دولتی KCNA اعلام کرد که توسعه اخیر یک سلاح “نوع جدید” توسط کره شمالی تنها بخشی از تلاش ها برای مدرن سازی توان دفاعی ملی این کشور بوده و هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده و به امنیت همسایگان آسیبی وارد نکرده است.
در این بیانیه هشدار داده شده است که در صورت اتخاذ مواضع متخاصم، «واکنش شدیدتر و قطعی‌تر» نامشخصی خواهد داشت.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اولین تحریم‌های خود را به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی پس از شلیک موشک‌های پیاپی اعمال کرد.
این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا علیه چندین فرد و نهاد کره شمالی که متهم به نقض قطعنامه های شورای امنیت هستند که توسعه موشکی و هسته ای کره شمالی را ممنوع می کند، اقدام کند.
دویون کیم، از مرکز آمریکا برای امنیت جدید آمریکا (CNAS) گفت: «از بیانیه وزارت خارجه آنها و ترکیب پرتاب آزمایشی آنها آشکار است که کره شمالی عصبانی است و به تحریم‌های آمریکا که پس از آزمایش‌های اخیر اعمال شده اعتراض دارد.»
وی افزود که واکنش پیونگ یانگ همچنین بهانه ای برای تداوم تکمیل فناوری تسلیحات هسته ای در مسیر دستیابی به اهداف استراتژیک تعیین شده توسط رهبر کیم جونگ اون در سال گذشته بود.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که هیچ قصد خصمانه ای با کره شمالی ندارد و مایل است بدون پیش شرط وارد گفتگو شود، اما این آزمایش ها “عمیقاً بی ثبات کننده” بودند.
وزارت خارجه کره شمالی گفت که اگرچه واشنگتن ممکن است از دیپلماسی و گفتگو صحبت کند، اما اقدامات این کشور نشان داد که همچنان در سیاست خود برای «انزوا و خفه کردن» کره شمالی غرق شده است.
این وزارتخانه گفت: «آمریکا عمداً در حال تشدید اوضاع است، حتی با فعال شدن تحریم‌های مستقل، و به ارجاع فعالیت عادلانه کره شمالی به شورای امنیت سازمان ملل بسنده نمی‌کند».
دویون کیم از CNAS گفت بایدن باید به جریمه کردن کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی‌اش ادامه دهد و از تحریم‌ها برای محدود کردن بودجه برنامه‌های تسلیحاتی استفاده کند، اما اگر چنین است، “باید انتظار داشته باشیم که شاهد آتش‌بازی و تحریکات بیشتری باشیم.”