کره شمالی: کره شمالی دومین موشک را در کمتر از یک هفته شلیک کرد

سئول: کره شمالی روز سه شنبه یک موشک بالستیک مشکوک را به سمت دریا شلیک کرد و ارتش کره جنوبی هشدار داد که دومین آزمایش تسلیحاتی از این دست در کمتر از یک هفته نشانه های آشکاری از پیشرفت را نشان می دهد.
این پرتاب در اوایل صبح در حالی انجام شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک تشکیل جلسه داد تا آزمایش هفته گذشته موشکی مافوق صوت را که پیونگ یانگ آن را موشک مافوق صوت خواند، مورد بحث و بررسی قرار دهد، هرچند سئول این ادعا را مورد تردید قرار داده است.
اما ارتش کره جنوبی گفت که “موشک بالستیک مشکوک” که روز سه شنبه پرتاب شد به سرعت های مافوق صوت رسیده است – نشانه ای از “پیشرفت” در آزمایش هفته گذشته.
در دهه پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شاهد پیشرفت های سریعی در فناوری نظامی خود به قیمت تحریم های بین المللی بوده است.
موشک روز سه شنبه در خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد. در حالی که هیچ گزارش فوری در مورد خسارت وجود ندارد، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پرتاب را “بسیار تاسف بار” خواند.
ایالات متحده آنچه را «پرتاب موشک بالستیک» خواند، محکوم کرد و بر تعهد خود برای دفاع از کره جنوبی و ژاپن تأکید کرد.
این وزارتخانه با استفاده از مخفف نام رسمی کره شمالی گفت: “این پرتاب قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می کند و تهدیدی برای همسایگان کره شمالی و جامعه بین المللی است.”
ما همچنان به رویکرد دیپلماتیک در قبال کره شمالی متعهد هستیم و از آنها می‌خواهیم وارد گفتگو شوند.»
این موشک که روز سه شنبه حدود ساعت 7:27 صبح (2227 به وقت گرینویچ) به سمت دریای شرق شبه جزیره شلیک شد، 700 کیلومتر (435 مایل) در ارتفاع حدود 60 کیلومتری (37 مایل) با سرعت 10 ماخ پرواز کرد. روسای ستاد گفت.
موشک های مافوق صوت با سرعت 5 ماخ و بالاتر حرکت می کنند و می توانند در میانه پرواز مانور دهند و ردیابی و رهگیری آنها را دشوارتر می کند.
نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد برنامه های تسلیحاتی پیونگ یانگ پس از آن برگزار شد که شش کشور از جمله ایالات متحده و ژاپن از کره شمالی خواستند تا “در گفتگوی معنادار در راستای هدف مشترک ما یعنی خلع سلاح کامل هسته ای” شرکت کند.
شین بئوم چول، محقق موسسه تحقیقاتی استراتژی ملی کره، به خبرگزاری فرانسه گفت، پیونگ یانگ احتمالاً آخرین پرتاب را همزمان با نشست سازمان ملل “برای به حداکثر رساندن تاثیر سیاسی آن” برنامه ریزی کرده بود.
او گفت که پرتاب روز سه‌شنبه شبیه یک آزمایش موشکی مافوق صوت بود، با قضاوت در مورد سرعت ادعایی، اما نسبت به خواندن بیش از حد در آن هشدار داد.
از زمانی که کره جنوبی ادعا کرد [the January 5 test] او گفت که این یک موشک مافوق صوت نبود که به سرعت اشاره کند، ممکن است پیونگ یانگ سعی کرده حداکثر سرعت خود را به نمایش بگذارد.”
موشک های مافوق صوت در برنامه پنج ساله فعلی خود جزو وظایف “اولویت اصلی” برای سلاح های استراتژیک ذکر شده است و اولین آزمایش خود را – هواسونگ-8 – در سپتامبر سال گذشته اعلام کرد.
پیونگ یانگ همچنین گفته است که در سال 2021 موشک های بالستیک جدید پرتاب شده از زیردریایی، یک موشک کروز دوربرد و یک سلاح پرتاب قطار را با موفقیت آزمایش کرده است.
آزمایش های جدید در حالی انجام می شود که کره شمالی از پاسخگویی به درخواست های آمریکا برای مذاکره امتناع کرده است.
در نشست مهم حزب حاکم کره شمالی در ماه گذشته، کیم بدون اشاره به آمریکا، قول داد که به تقویت توان دفاعی این کشور ادامه دهد.
به جای مواضع سیاستی در مورد دیپلماسی، که بیانیه های سال نو کیم برای آن به دقت رصد می شود، او بر امنیت غذایی و توسعه اقتصادی تمرکز کرد.
گفت‌وگو میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ همچنان متوقف شده و این کشور تحت مجموعه‌های متعدد تحریم‌های بین‌المللی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود قرار دارد.
این کشور فقیر همچنین تحت محاصره سختگیرانه خود تحمیلی ویروس کرونا قرار گرفته است که اقتصاد آن را تحت تأثیر قرار داده است.