کریسمس: «پرتوی از نور» در زمان تاریک Omicron: جهان در کریسمس در میان محدودیت‌ها و کنسل‌ها به صدا در می‌آید

دهلی نو: جهان در حال جشن گرفتن کریسمس با رنگ همه گیر دیگری است، این بار بیشتر در میان افزایش موارد ابتلا به نوع بسیار عفونی Omicron کووید-19، با محدود کردن تجمعات گسترده و لغو پروازها.
در کلیسای سنت پیتر واتیکان، پاپ فرانسیس بدون ماسک، مراسم عشای ربانی شب کریسمس را در حضور حدود 2000 نفر در روز جمعه برگزار کرد – بسیار بیشتر از 200 نفر در سال گذشته که ایتالیا علیرغم داشتن موارد کمتر هفتگی نسبت به امسال، در قرنطینه کامل بود.
فرانسیس در حالی که گروه کر کلیسای سیستین «نوئل» را می‌خواند، راهروی مرکزی را طی کرد و تعطیلات کریسمس واتیکان را به یاد تولد عیسی در آخور در بیت‌لحم آغاز کرد.
فرانسیس در موعظه خود از مومنان خواست تا بر «کوچک بودن» عیسی تمرکز کنند و به یاد داشته باشند که او فقیرانه به دنیا آمد، حتی بدون تخت مناسب.
فرانسیس گفت: «خدا در کوچکی آنجاست. این پیام است: خداوند با عظمت قیام نمی کند، بلکه خود را به کوچکی فرو می نشاند. کوچکی راهی است که او انتخاب کرد تا به ما نزدیک شود، قلب ما را لمس کند، ما را نجات دهد و ما را به آنچه واقعاً مهم است بازگرداند.»
امسال به دلیل افزایش مجدد موارد کووید-19، که باعث دستور جدید واکسن برای کارمندان واتیکان شد، حضور در روز جمعه به حدود 2000 نفر محدود شد که بسیار کمتر از ظرفیت 20000 صندلی سنت پیترز است.
پاپ 85 ساله مراسم “عشای نیمه شب” را در ساعت 7:30 بعد از ظهر آغاز کرد، یک تعلیق از سال گذشته، زمانی که مراسم باید قبل از منع رفت و آمد سراسری کووید-19 در ایتالیا به پایان می رسید.
با این حال، امسال هیچ منع آمد و شد اعمال نشده است، اما موارد این هفته حتی فراتر از سطح سال 2020 افزایش یافته است. ایتالیا روز جمعه برای دومین روز متوالی با 50 هزار و 599 مورد جدید، یک رکورد جدید همه گیر روزانه ثبت کرد. 141 نفر دیگر جان خود را از دست دادند و تعداد رسمی قربانیان ایتالیا به 136386 نفر رسید.
اعتقاد بر این است که فرانسیس، همانند پاپ بندیکت شانزدهم، سومین واکسن تقویتی را دریافت کرده است.
هتلداران بیت لحم ناامید شدند
در بیت لحم، شهر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل که مسیحیان معتقدند زادگاه عیسی مسیح است، هتلداران ناامید شده اند.
پس از یک قرنطینه تقریباً کامل در سال گذشته، اسرائیل دوباره مرزهای خود را بسته است.
جشن‌های روز جمعه در حالی که تنها چند صد نفر در میدان منگر شهر جمع شده بودند تا رژه پیشاهنگان فلسطینی و کوله‌بازان را تماشا کنند، کمرنگ شد.
امسال، مانند گذشته، مراسم شب کریسمس فقط برای حلقه کوچکی از افراد فقط با دعوت رزرو شده است.
برای برخی “سوررئال” بود. “یک بخش خودخواهانه وجود دارد که شبیه “اوه من می توانم این مکان را خیلی خالی ببینم” اما از طرف دیگر شما برای مغازه ها احساس می کنید، تمام پولی که آنها از دست می دهند، واقعاً بسیار غم انگیز است. دانشجوی آمریکایی هادسون هاردر به خبرگزاری فرانسه گفت.
بانوی اول آمریکا مهمان غیرمنتظره ای را به بیمارستان کودکان می برد
در آن سوی اقیانوس اطلس، جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده، مهمان غیرمنتظره ای را به بیمارستان کودکان در واشنگتن برد: شوهرش جو، که اولین رئیس جمهور فعلی است که همسرش را برای کتابخوانی سنتی کریسمس همراهی می کند.
این زوج با بیماران و پزشکان گپ زدند و به یک پسر عکسی از “فرمانده”، توله سگ جدیدشان را نشان دادند، قبل از اینکه روی صندلی کنار درخت کریسمس نشسته و کتابی را با الهام از فیلم “یخ زده” دیزنی بخوانند.
بایدن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که کریسمس را در کاخ سفید بگذرانند که این یک رویه غیرمعمول برای روسای جمهور اخیر آمریکاست.
خانواده معمولاً در سال نو در جزایر ویرجین آفتابی ایالات متحده زنگ می زنند، اما در عوض به خانه خود در دلاور سرد، چند ساعت در شمال شرقی واشنگتن می روند.
بابا نوئل از انجام دور خود منصرف نشد
بابا نوئل از انجام سفرهای خود منصرف نشد، حتی با اینکه بیش از 2000 پرواز در شب کریسمس در سراسر جهان لغو شد.
وزیر حمل و نقل اتاوا گفت: گزارش شده است که پخش کننده ریش شادی تعطیلات پس از نشان دادن مدارک واکسیناسیون و آزمایش کووید منفی قبل از پرواز برای سفر در حریم هوایی کانادا آزاد شده است.
خدمه پرواز بابانوئل – از جمله گوزن شمالی رودولف، که “دماغش قرمز و روشن می‌درخشید (اما مطمئن شد که قبل از پرواز هیچ علائمی از کووید-19 نداشته است” – نیز کاملاً واضح بود.
مقامات استرالیایی گفتند که آنها به طور شبانه روزی کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که “عملیات فعلی کاهش” به خوبی انجام می شود.
اداره ایمنی هوانوردی ایرسرویس گفت: «کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی ما بابانوئل را با خیال راحت در حریم هوایی استرالیا هدایت خواهند کرد.»
او اجازه دارد در ارتفاع 500 فوتی پرواز کند تا بتواند از پشت بام ها بگذرد و هدایای خود را سریع و بی سر و صدا تحویل دهد.
فرماندهی مشترک ایالات متحده و کانادا، NORAD، در یک وب سایت تخصصی به مردم این فرصت را داد که سورتمه کریسمس پدر را در حال پرواز در سراسر جهان دنبال کنند.
جشن ها در میان محدودیت ها در اروپا
در اروپا، دولت ها تدابیر ایمنی را دوباره اعمال می کنند که لذت کریسمس را برای بسیاری از بین می برد.
هلند به قرنطینه بازگشته است، در حالی که اسپانیا و ایتالیا پوشیدن ماسک را در فضای باز اجباری کرده اند.
در حالی که بریتانیا دوباره در روز جمعه برای سومین روز متوالی به رکورد بالایی در تعداد مبتلایان به کووید-19 دست یافت، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، دریافت واکسن تقویت کننده واکسن را به عنوان هدیه کریسمس برای بستگان پیشنهاد کرد.
فرانسه برای دومین روز متوالی موارد مثبت را ثبت کرد و مقامات بهداشتی این کشور از مردم خواستند تنها سه ماه پس از تزریق اولیه واکسن های تقویت کننده تزریق کنند که نسبت به پنج مورد فعلی کاهش یافته است.
از سوی دیگر، اکثر استرالیایی ها برای اولین بار در دو سال اخیر اجازه دارند در تعطیلات جشن بین ایالتی سفر کنند، اسقف اعظم کاتولیک سیدنی، آنتونی فیشر گفت که کریسمس در زمان های تاریک “پرتوی از نور” بود.