کشتی جنگی آمریکا بار دیگر از تنگه حساس تایوان عبور کرد

تایپه: یک کشتی جنگی آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر از تنگه حساس تایوان عبور کرد، بخشی از آنچه ارتش آمریکا آن را فعالیت‌های معمولی می‌نامد، اما همیشه چین را آزار می‌دهد که دولتش معتقد است واشنگتن در تلاش است تا تنش‌های منطقه‌ای را برانگیزد.
نیروی دریایی ایالات متحده گفت که ناوشکن موشک هدایت شونده کلاس Arleigh Burke، Milius، “ترانزیت معمولی تنگه تایوان” را از طریق آب های بین المللی مطابق با قوانین بین المللی انجام داده است.
این کشتی افزود: “گذر کشتی از طریق تنگه تایوان نشان دهنده تعهد ایالات متحده به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است. ارتش ایالات متحده پرواز می کند، دریانوردی می کند و در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه دهد فعالیت می کند.”
هیچ واکنش فوری از سوی چین دریافت نشد.
ماه گذشته، ارتش چین ایالات متحده و کانادا را به دلیل ارسال یک کشتی جنگی از طریق تنگه تایوان محکوم کرد و گفت که آنها صلح و ثبات در منطقه را تهدید می کنند.
چین مدعی است که به صورت دموکراتیک بر تایوان به عنوان قلمرو خود حکومت می کند و طی یک سال گذشته یا بیشتر، ماموریت های نیروی هوایی را در منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) انجام داده است که خشم تایپه را برانگیخته است.
ایالات متحده مانند بسیاری از کشورها هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهمترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات آن است.
پکن تایوان را حساس ترین و مهم ترین موضوع در روابط خود با واشنگتن می داند.
کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده تقریباً ماهانه از این تنگه عبور می‌کنند که خشم پکن را برانگیخته است. متحدان ایالات متحده نیز گهگاه کشتی هایی از جمله بریتانیا در ماه سپتامبر از طریق این تنگه می فرستند.