کشتی جنگی آمریکا پس از نشست بایدن-شی از تنگه تایوان عبور کرد

تایپه: یک کشتی جنگی آمریکایی روز سه شنبه از تنگه ای که تایوان و چین را جدا می کند عبور کرد، اولین گذرگاه از زمان برگزاری نشست ویدیویی رهبران دو ابرقدرت رقیب.
ناوگان هفتم ایالات متحده گفت که عبور از تنگه تایوان توسط ناوشکن موشک هدایت شونده کلاس آرلی بورک USS Milius یک ترانزیت معمولی بوده است.
در بیانیه ای آمده است: این سفر، یازدهمین تمرین آزادی ناوبری اعلام شده در سال، “تعهد ایالات متحده را به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز نشان می دهد.”
آخرین ترانزیت پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در نشست مجازی در اوایل ماه جاری هشدارهای شدیدی درباره آینده تایوان دادند.
رسانه های دولتی چین پس از این نشست گزارش دادند که شی به بایدن هشدار داده است که تشویق استقلال تایوان “بازی با آتش” است.
کشتی‌های جنگی ایالات متحده به‌طور دوره‌ای تمرین‌هایی را در این تنگه انجام می‌دهند که اغلب واکنش‌های خشمگینانه‌ای را از سوی پکن، که تایوان و آب‌های اطراف آن را قلمرو خود می‌داند، به دنبال دارد.
ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر این مسیر را به عنوان آب های بین المللی باز به روی همه می دانند.
با تشدید تهدیدات نظامی پکن علیه تایوان و تقویت کنترل خود بر دریای مورد مناقشه چین جنوبی، تعداد فزاینده ای از متحدان ایالات متحده از این مسیر عبور کرده اند.
کشتی‌های جنگی بریتانیا، کانادا، فرانسه و استرالیا همگی در سال‌های اخیر از تنگه تایوان عبور کرده‌اند که باعث اعتراض پکن شده است.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، آخرین ترانزیت را به عنوان “تلاشی عمدی برای برهم زدن و تضعیف صلح و ثبات منطقه ای” به شدت محکوم کرد.
وی هشدار داد: “آمریکا باید فورا اشتباه خود را اصلاح کند، از ایجاد مشکل، عبور از خط و بازی با آتش دست بردارد.”
کالین کوه، محقق دانشکده مطالعات بین المللی راجاراتنام سنگاپور، پایگاه داده ای از ترانزیت های اعلام شده ایالات متحده از طریق تنگه تایوان را نگهداری می کند.
9 مورد در سال 2019 و به دنبال آن 15 مورد در سال 2020 انجام شد. امسال تاکنون 11 مورد از جمله گذرگاه USS Milius وجود داشته است.