کشتی های در حال ناپدید شدن چین: آخرین دردسر برای زنجیره تامین جهانی

تحلیلگران می گویند که آنها متوجه کاهش ترافیک حمل و نقل در اواخر ماه اکتبر شدند، زیرا چین برای تصویب قوانینی در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها آماده می شد.

معمولاً شرکت‌های داده‌های حمل و نقل می‌توانند کشتی‌ها را در سرتاسر جهان ردیابی کنند، زیرا به سیستم شناسایی خودکار یا گیرنده AIS مجهز هستند.

این سیستم به کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی مانند موقعیت، سرعت، مسیر و نام را به ایستگاه‌هایی ارسال کنند که در امتداد خطوط ساحلی با استفاده از رادیو فرکانس بالا قرار دارند. اگر یک کشتی خارج از برد آن ایستگاه ها باشد، می توان اطلاعات را از طریق ماهواره مبادله کرد.

اما این اتفاق در دومین اقتصاد بزرگ جهان، بازیگر مهم تجارت جهانی، نمی افتد. بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده داده‌های کشتیرانی جهانی VesselsValue، در سه هفته گذشته، تعداد کشتی‌هایی که سیگنال‌ها را از کشور ارسال می‌کنند، نزدیک به 90 درصد کاهش یافته است.

شارلوت کوک، تحلیلگر ارشد تجارت در VesselsValue گفت: «در حال حاضر شاهد کاهش گسترده سیگنال‌های AIS زمینی در چین هستیم.

  یک کشتی باری در اکتبر گذشته در بندر یانگشان دیپ واتر شانگهای مشاهده شد.  شرکت‌های داده‌های کشتیرانی می‌گویند در هفته‌های اخیر اطلاعات کشتی‌های موجود در آب‌های چین را از دست داده‌اند.

قانون جدید داده می تواند هرج و مرج زنجیره تامین را بدتر کند

در پاسخ به سوالی درباره این موضوع، وزارت امور خارجه چین از اظهار نظر خودداری کرد. دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی، که به عنوان دفتر مطبوعاتی کابینه کشور عمل می کند، بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد اینکه چرا ارائه دهندگان کشتیرانی دسترسی به داده ها را از دست داده اند، پاسخ نداد.

اما تحلیلگران فکر می‌کنند که مقصر را پیدا کرده‌اند: قانون حفاظت از اطلاعات شخصی چین که از اول نوامبر اجرایی شد. این قانون از شرکت‌هایی که داده‌ها را پردازش می‌کنند می‌خواهد قبل از اینکه اجازه دهند اطلاعات شخصی از خاک چین خارج شود، تأییدیه دولت چین را دریافت کنند – قانونی که منعکس‌کننده این قانون است. پکن نگران است که چنین داده هایی در دست دولت های خارجی قرار گیرد.

قانون به اطلاعات حمل و نقل اشاره ای نمی کند. به گفته Anastassis Touros، رهبر تیم شبکه AIS در Marine Traffic، یک ارائه دهنده بزرگ اطلاعات ردیابی کشتی، اما ارائه دهندگان داده چینی ممکن است به عنوان یک اقدام احتیاطی اطلاعات را مخفی کنند.

“هر زمان که قانون جدیدی دارید، ما یک دوره زمانی داریم که همه باید بررسی کنند که آیا اوضاع خوب است یا خیر.” گاو نر گفت.

چین حریم خصوصی داده ها را سرکوب می کند.  این خبر وحشتناکی برای برخی از بزرگترین شرکت های فناوری آن است

سایر کارشناسان صنعت سرنخ های بیشتری از تأثیر این قانون دارند. کوک گفت که همکارانش در چین به او گفته‌اند که برخی از فرستنده‌های AIS در ابتدای ماه به دستور مقامات امنیت ملی از ایستگاه‌های مستقر در خطوط ساحلی چین حذف شده‌اند. تنها سیستم‌هایی که مجاز به باقی ماندن بودند، باید توسط «احزاب واجد شرایط» نصب شوند.

همه داده ها از بین نمی روند: هنوز هم می توان از ماهواره ها برای گرفتن سیگنال های کشتی ها استفاده کرد. اما توروس گفت که وقتی یک کشتی به ساحل نزدیک است، اطلاعات جمع آوری شده در فضا به خوبی آن چیزی نیست که می توان روی زمین جمع آوری کرد.

وی افزود: ما به ایستگاه های زمینی نیاز داریم تا تصویر بهتر و باکیفیت تری داشته باشیم.

با نزدیک شدن به کریسمس، از دست دادن اطلاعات از سرزمین اصلی چین – محل قرارگیری شش بندر از 10 بندر شلوغ کانتینری جهان – می تواند مشکلات بیشتری را برای صنعت کشتیرانی جهانی ایجاد کند. زنجیره‌های تامین در سال جاری تحت فشار قرار گرفته‌اند، زیرا بنادر به شدت شلوغ تلاش می‌کنند تا با افزایش سریع تقاضا برای کالاها مقابله کنند.
Moody's Analytics می گوید استرس زنجیره تامین در حال تشدید است و هیچ نشانه ای از محو شدن نشان نمی دهد.

به گفته کوک از VesselsValue، شرکت های کشتیرانی برای پیش بینی حرکت کشتی، پیگیری روندهای فصلی و بهبود کارایی بندر به داده های AIS تکیه می کنند. او گفت فقدان داده های چینی “می تواند به طور قابل توجهی روی دید زنجیره تامین اقیانوس در سراسر چین تاثیر بگذارد.” این کشور یکی از واردکنندگان بزرگ زغال سنگ و سنگ آهن در جهان و همچنین صادرکننده بزرگ کانتینر است.

“همانطور که به دوره کریسمس می رویم، تاثیر بسیار زیادی بر روی آن خواهد داشت [supply chains] و این مهمترین عنصر در حال حاضر است.” از دست دادن اطلاعات مهم در مورد زمان پهلوگیری، تخلیه و خروج کشتی.

او افزود که زنجیره تامین جهانی در حال حاضر تحت “فشار شدید” است. “این به عامل دیگری برای دشوارتر کردن آن نیاز ندارد.”

بندر نینگبو-ژوشان همانطور که در ماه اوت دیده شد.  کارشناسان نگرانند که کمبود داده های حمل و نقل به خارج از چین می تواند زنجیره تامین جهانی را تحت فشار قرار دهد.

خود انزوای چین

تمایل چین به حفظ کنترل مطلق بر همه داده ها و اطلاعات در داخل مرزهایش تعجب آور نیست، زیرا رئیس جمهور شی جین پینگ همچنان به تسلط حزب حاکم کمونیست در هر جنبه از اقتصاد و جامعه ادامه می دهد.

این کشور برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند زیرا با تهدیدات خارجی مانند تحریم های ایالات متحده بر روی فناوری های کلیدی مواجه است.
شی بر اهداف خوداتکایی خود در سال‌های قبل و در طول جنگ تجاری و فناوری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاکید کرد. برای مثال «ساخت چین 2025»، یک طرح بلندپروازانه برای سوق دادن بخش تولید چین به حوزه‌های فناوری پیشرفته‌تر، این نکته است.
بزرگترین شرکت های خصوصی چین در هرج و مرج هستند.  همه اینها بخشی از برنامه پکن است

برخی از مقامات ارشد پکن اخیراً سعی کرده‌اند نگرانی‌های سرمایه‌گذاران جهانی مبنی بر اینکه این کشور در حال منزوی کردن خود از سایر نقاط جهان است، زیرا امنیت ملی را در اولویت قرار می‌دهد، فرونشانند.

معاون رئیس جمهور چین، وانگ کیشان، که متحد مورد اعتماد شی محسوب می شود، به مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور گفت که چین “منزوی از جهان توسعه نخواهد یافت.” او همچنین از کشورها خواست که زنجیره تامین را “پایدار و روان” نگه دارند.

اما چین در طول همه گیری ویروس کرونا سیاست هایی را پذیرفته است که اغلب به نظر می رسد خلاف این باشد.

برای مثال، شی جین‌پینگ در طول همه‌گیری همه‌گیر، فشار خود را برای اتکا به خود دو چندان کرده و بر نیاز به ایجاد زنجیره‌های تأمین «مستقل و قابل کنترل» برای تضمین امنیت ملی تأکید کرده است.
و زمانی که اداره فضای سایبری چین پیشنهاد داد که شرکت‌های بزرگ با بیش از یک میلیون مشتری قبل از عرضه سهام در خارج از کشور، به دنبال تاییدیه باشند، سرکوب گسترده فناوری در این کشور در تابستان امسال به عرضه‌های اولیه عمومی خارجی نیز کشیده شد. همانطور که در مورد قانون اخیر حفظ حریم خصوصی داده ها، آژانس نگرانی هایی را در مورد اینکه آیا داده های شخصی که توسط آن شرکت ها نگهداری می شود می تواند توسط دولت های خارجی مورد سوء استفاده قرار گیرد یا خیر، عنوان کرد.

اقدامات چین در سال جاری ممکن است هزینه داشته باشد، اما اگر این کشور در تلاش خود برای محافظت از خود در برابر مداخلات خارجی بیش از حد پیش رود.

— دفتر سی ان ان در پکن به این گزارش کمک کرد.