کلرادو: صدها خانه در آتش سوزی های کلرادو از بین رفته است

لس آنجلس: مقامات روز پنجشنبه گفتند که بیم آن می رود صدها خانه در آتش سوزی های سریع جنگلی در ایالت کلرادو آمریکا از بین برود، زیرا شعله های آتش مناطقی را که به دلیل خشکسالی تاریخی خشک شده اند، فرا گرفته است.
حداقل 1600 هکتار در بولدر کانتی، که بیشتر آن در حومه شهر است، سوخته است، با هشدارهایی مبنی بر احتمال مرگ و میر ناشی از آتش سوزی در هتل ها و مراکز خرید.
جو پله، کلانتر شهرستان بولدر، در یک کنفرانس خبری گفت: “ما می دانیم که تقریباً 370 خانه در بخش ساگامور… از بین رفته اند. احتمال 210 خانه در شهر اولد سوپریور وجود دارد.”
تاکید می کنم با توجه به وسعت و شدت این آتش سوزی و حضور آن در چنین منطقه پرجمعیتی، اگر مجروح یا تلفات جانی داشته باشد، تعجب نخواهیم کرد.
به هزاران نفر گفته شده است که از آتشی که به سرعت در حال حرکت است فرار کنند، آتش سوزی که گمان می رود با سرنگونی خطوط برق توسط بادهای تند تند شروع شده است.
به شهر 20000 نفری لوئیزویل به همراه 13000 نفر از ساکنان سوپریور گفته شده است که از آنجا خارج شوند و سرویس ملی هواشناسی وضعیت را “خطرناک” توصیف کرده است.
وزش باد با سرعت بیش از 100 مایل (160 کیلومتر) در ساعت در برخی نقاط گزارش شده است که شعله های آتش را شعله ور کرده و تلاش های اطفای حریق را پیچیده کرده است.
جارد پولیس، فرماندار کلورادو در توییتی نوشت: دعا برای هزاران خانواده ای که از آتش سوزی در سوپریور و بولدر کانتی تخلیه شده اند.
بادهای سریع شعله های آتش را به سرعت گسترش می دهند و همه هواپیماها زمین گیر شده اند.»
مانند بسیاری از غرب آمریکا، کلرادو در چنگال خشکسالی چندین ساله است که این منطقه را خشک و آسیب پذیر در برابر آتش سوزی جنگلی کرده است.
اگرچه آتش‌سوزی‌ها بخشی طبیعی از چرخه آب و هوا هستند و به پاکسازی برس‌های مرده و کاهش بیماری در پوشش گیاهی کمک می‌کنند، اما مقیاس و شدت آن در حال افزایش است.
دانشمندان می گویند گرم شدن آب و هوا، که عمدتاً ناشی از فعالیت های انسانی مانند سوزاندن بی رویه سوخت های فسیلی است، الگوهای آب و هوا را تغییر می دهد.
این امر خشکسالی را در برخی مناطق طولانی می کند و طوفان های بزرگ غیر فصلی را در نقاط دیگر برانگیخته می شود، پدیده ای که انتظار می رود با ادامه افزایش میانگین دمای جهانی بدتر شود.
دانیل سواین، هواشناس دانشگاه کالیفرنیا، در توییتی نوشت که «باور کردن» این آتش‌سوزی‌ها در دسامبر، معمولاً زمان آرام‌تری برای شعله‌ها، «سخت است».
“اما یک پاییز گرم و خشک بی سابقه داشته باشید، فقط 1 اینچ برف تا کنون در این فصل، و یک طوفان شدید (+100 مایل در ساعت) در پایین شیب اضافه کنید… و نتیجه آتش سوزی های بسیار سریع و خطرناک است.”