کمیته جایزه صلح نوبل برای سوچی “نگران” است

اسلو: کمیته جایزه صلح نوبل روز دوشنبه اعلام کرد که آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار، پس از اینکه حکومت نظامی او را به زندان محکوم کرد، “نگران” است.
بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: “کمیته نوبل نگران معنای این موضوع برای آینده دموکراسی در میانمار است. همچنین نگران تأثیر یک زندان طولانی مدت بر شخص آنگ سان سوچی است.” .
سوچی، برنده جایزه صلح 1991، به اتهام تحریک علیه ارتش و زیر پا گذاشتن قوانین ویروس کرونا به چهار سال حبس محکوم شد، این حکم توسط حکومت نظامی به دو سال کاهش یافت.
کمیته جایزه صلح نوبل این محاکمه را “خیلی معتبر” و “بخشی از سرکوب مخالفان در کشور توسط حکومت نظامی نظامی” محکوم کرد.
آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ نیز این حکم را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری سوچی شد.
این رهبر 76 ساله از زمانی که ژنرال های میانمار کودتا کردند و دولت او را در 1 فوریه سرنگون کردند، بازداشت شد و به دوره کوتاه دموکراسی این کشور آسیای جنوب شرقی پایان داد.
او از آن زمان با یک سری اتهامات از جمله نقض قانون اسرار رسمی، فساد اداری و تقلب در انتخابات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و در صورت محکومیت در تمامی موارد، با ده ها سال زندان مواجه خواهد شد.
کمیته نوبل گفت: “آنگ سان سوچی زندگی خود را وقف مبارزه برای آزادی و دموکراسی در میانمار کرده است و بیش از 30 سال است که این موقعیت دشوار را در اختیار داشته است.”