کوله با: اوکراین از «وحدت» با غرب در برابر «اولتیماتوم» روسیه تمجید می کند

کیو: دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه در جریان گفتگوهای پرمخاطره بین ایالات متحده و روسیه در ژنو از «وحدت» با غرب در برابر آنچه «اولتیماتوم‌های» روسیه نامید، تمجید کرد.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، کولیبا در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «مذاکرات در ژنو ثابت کرده است که قدرت ما در وحدت و انسجام مواضع علیه اولتیماتوم‌های روسیه است.»
بر اساس این بیانیه، کوله‌با و بلینکن در مورد گام‌های بعدی برای بازدارندگی مسکو از حمله به همسایه سابق شوروی خود، اوکراین، که از سال 2014 با جدایی‌طلبان طرفدار کرملین در دو منطقه شرقی هم مرز با روسیه می‌جنگد، گفتگو کردند.
کولبا گفت که ایالات متحده همچنان شریک شماره یک امنیتی کیف است.
تنش ها در اطراف اوکراین در ماه های اخیر تشدید شده است، زیرا واشنگتن و متحدان اروپایی کی یف روسیه را به تهدید این کشور شوروی سابق به حمله متهم می کنند.
مسکو ضمانت‌های امنیتی گسترده‌ای را از واشنگتن و متحدانش در ناتو خواسته و اصرار دارد که به او قول داده شده است که این بلوک به اوکراین و گرجستان گسترش نخواهد یافت.
پس از مذاکرات روز دوشنبه در ژنو، مقامات روسیه و آمریکا پیشنهاد کردند که به گفتگو ادامه دهند، اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد.
روسیه از سال 2014 پس از انقلابی که دولت اوکراین را که در کنار کرملین علیه روابط نزدیکتر با اروپا قرار گرفته بود، تحت فشار قرار داده است.
روسیه شبه جزیره کریمه را تصرف کرد و از شورش در شرق اوکراین حمایت می کند که در آن بیش از 13000 نفر کشته شده اند.