کووید به یکی از آخرین مکان های غیر آلوده روی کره زمین برخورد می کند

ولینگتون: هنگامی که ویروس کرونا در سراسر جهان شروع به گسترش کرد، مجمع الجزایر دورافتاده کیریباتی در اقیانوس آرام مرزهای خود را بست و اطمینان داد که این بیماری تقریباً دو سال کامل به سواحل آن نرسیده است.
کیریباتی سرانجام در این ماه شروع به بازگشایی کرد و به کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان اجازه داد تا یک هواپیما برای بازگرداندن 54 شهروند این کشور جزیره‌ای اجاره کند. بسیاری از کسانی که در کشتی بودند مبلغانی بودند که کیریباتی را قبل از بسته شدن مرز ترک کرده بودند تا ایمان خود را در خارج از کشور برای آنچه معمولاً به عنوان کلیسای مورمون شناخته می شود، گسترش دهند.
مقامات هر مسافر بازگشتی را سه بار در نزدیکی فیجی آزمایش کردند، آنها را ملزم کردند که واکسینه شوند، و آنها را با آزمایش های اضافی در قرنطینه زمانی که به خانه رسیدند، قرار دادند.
کافی نبود
آزمایش بیش از نیمی از مسافران برای ویروس مثبت بود، که اکنون به جامعه سرایت کرده و دولت را بر آن داشته تا وضعیت فاجعه‌بار اعلام کند. 36 مورد مثبت اولیه از این پرواز تا روز جمعه به 181 مورد افزایش یافت.
کیریباتی و چندین کشور کوچک دیگر در اقیانوس آرام، به لطف مکان‌های دورافتاده و کنترل‌های مرزی سخت‌گیرانه، از آخرین مکان‌های روی کره زمین بودند که از شیوع هر گونه ویروسی جلوگیری کردند. اما به نظر می رسد که دفاع آنها در برابر نوع بسیار مسری omicron قابل مقایسه نیست.
هلن پتوسیس هریس، کارشناس واکسن در دانشگاه اوکلند نیوزلند، می گوید: “به طور کلی، این امر اجتناب ناپذیر است. این امر به هر گوشه ای از جهان خواهد رسید.” “مسئله خرید زمان کافی برای آماده سازی و واکسینه کردن هر چه بیشتر افراد است.”
بر اساس نشریه علمی آنلاین Our World in Data، تنها 33 درصد از 113000 نفر کیریباتی به طور کامل واکسینه شده اند، در حالی که 59 درصد حداقل یک دوز واکسینه کرده اند. و مانند بسیاری از کشورهای دیگر اقیانوس آرام، کیریباتی تنها خدمات اولیه بهداشتی را ارائه می دهد.
دکتر Api Talemaitoga، که ریاست شبکه ای از پزشکان بومی جزیره اقیانوس آرام در نیوزلند را بر عهده دارد، گفت که کیریباتی تنها چند تخت مراقبت های ویژه در کل کشور داشت و در گذشته به فرستادن بیمارترین بیماران خود به فیجی یا نیوزیلند برای درمان متکی بود.
او گفت که با توجه به محدودیت‌های سیستم بهداشتی کیریباتی، اولین واکنش او وقتی در مورد شیوع این بیماری شنیده شد، “اوه، سرورم” بود.
کیریباتی اکنون چندین سایت قرنطینه باز کرده، منع آمد و شد اعلام کرده و قرنطینه اعمال کرده است. رئیس جمهور تانتی مامائو در رسانه های اجتماعی گفت که دولت از همه منابع خود برای مدیریت وضعیت استفاده می کند و از مردم خواست واکسینه شوند.
کلیسای عیسی مسیح مقدسین روزهای آخر، مستقر در ایالت یوتا ایالات متحده، در بسیاری از کشورهای اقیانوس آرام، از جمله کیریباتی، جایی که 20000 عضو آن را به سومین فرقه بزرگ مسیحی تبدیل کرده است، حضور پررنگی دارد. این کلیسا حدود 53000 مبلغ دارد که به صورت تمام وقت در سراسر جهان خدمت می کنند و برای تغییر دین مردم تلاش می کنند.
این بیماری همه گیر چالش هایی را برای کار تبلیغی آنها ایجاد کرده است، که برای مردان 18 ساله و زنان از 19 سالگی به عنوان یک آیین گذر در نظر گرفته می شود.
با فروکش کردن بیماری همه گیر، کلیسا پاسخ داد. حدود 26000 مبلغی را که در ژوئن 2020 در خارج از کشور خدمت می‌کردند، به یاد آورد و آنها را مجدداً به تبلیغ آنلاین از خانه منصوب کرد، پیش از اینکه پنج ماه بعد تعدادی را به میدان بازگرداند.
زمانی که واکسن‌های کووید-19 در آوریل 2021 در بسیاری از کشورها به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، مقامات کلیسا همه مبلغان را تشویق کردند که تلقیح شوند و این واکسن را برای کسانی که در خارج از کشورشان خدمت می‌کنند ملزم کردند.
سام پنرود، سخنگوی کلیسا گفت که مبلغان بازگشته در قرنطینه باقی مانده اند، با مقامات بهداشتی محلی همکاری می کنند و پس از اتمام قرنطینه از خدمت خود رها خواهند شد.
او گفت: «با بسته شدن مرزهای کیریباتی از زمان شروع همه‌گیری، بسیاری از این افراد بیش از 18 تا 24 ماه خدمت پیش‌بینی‌شده خود به عنوان مبلغ خدمت کرده‌اند و برخی از آنها تا 44 ماه خدمت کرده‌اند.»
قبل از شیوع این ماه، کیریباتی فقط دو مورد ویروس را گزارش کرده بود: خدمه یک کشتی باری ورودی که در نهایت اجازه پهلوگیری نداشت.
اما پرواز چارتر کیریباتی اولین باری نبود که آزمایش کووید-19 برای مبلغانی که به کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام بازمی‌گشتند، مثبت بود. در ماه اکتبر، مبلغی که از خدمت در آفریقا به تونگا بازگشته بود، به عنوان اولین – و تاکنون تنها – مورد مثبت این کشور پس از پرواز به خانه از طریق نیوزیلند گزارش شد. مانند کسانی که به کیریباتی بازگشتند، او نیز واکسینه و قرنطینه شد.
تونگا ناامیدانه در تلاش است تا از هر گونه شیوع بیماری جلوگیری کند زیرا پس از یک فوران آتشفشانی ویرانگر و سونامی در اوایل ماه جاری بهبود می یابد. این کشور 105000 نفری از سراسر جهان کمک دریافت کرده است، اما از خدمه کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی ورودی درخواست کرده است که تدارکات خود را رها کرده و بدون هیچ گونه تماسی با افراد حاضر در زمین، آنجا را ترک کنند.
پتوسیس هریس، کارشناس واکسن، گفت: «آنها به اندازه کافی دست خود را دارند بدون اینکه با شیوع کووید ترکیب شوند. “هر کاری که آنها می توانند برای جلوگیری از آن انجام دهند مهم است. کووید فقط این فاجعه را تشدید می کند.”
پتوسیس هریس گفت، با این حال، در دراز مدت، جلوگیری از ورود ویروس به تونگا یا هر جامعه دیگری غیرممکن خواهد بود.
ساموآی نزدیک با 205000 نفر جمعیت نیز در تلاش است تا از اولین شیوع آن جلوگیری کند. پس از مثبت شدن آزمایش 15 مسافر در یک پرواز ورودی از استرالیا در هفته گذشته، این کشور تا عصر جمعه قرنطینه شد.
تا روز پنجشنبه، این تعداد به 27 نفر رسید، از جمله پنج پرستار خط مقدم که مسافران را درمان کرده بودند. مقامات گفتند که همه مبتلایان ایزوله شده اند و تاکنون هیچ شیوعی در جامعه وجود نداشته است.
در حالی که نفوذ ویروس به اقیانوس آرام باعث قرنطینه و سایر محدودیت‌ها شده است، نشانه‌هایی وجود داشت که همه جنبه‌های سنتی زندگی جزیره‌ای برای مدت طولانی از بین نخواهند رفت.
کیریباتی روز پنجشنبه اعلام کرد: «دولت تصمیم گرفته است ماهیگیری را مجاز کند. تنها چهار نفر مجاز خواهند بود در یک قایق یا بخشی از یک ماهیگیری گروهی در نزدیکی ساحل باشند.