کووید: دولت بریتانیا مبارزه قانونی را بر سر پیام‌های دوران کووید آغاز می‌کند

لندن: دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که یک اقدام را انجام خواهد داد مجاز چالش در مورد انتشار اسناد به یک تحقیق عمومی در مورد رسیدگی آن به همه گیری کووید.
دفتر کابینه اعلام کرد که به دنبال بررسی قضایی دستور قاضی رئیس تحقیق، هدر هالت، برای تحویل کلیه مکاتبات است.
به ویژه، با انتشار پیام‌های واتس‌اپ، خاطرات و دفترچه‌های شخصی ویرایش نشده از بوریس جانسون، که در آن زمان نخست‌وزیر بود، مخالف است.
جانسون در اوایل اورژانس بهداشتی به دلیل عدم توجه کافی به این تهدید مورد انتقاد قرار گرفت، سپس با افزایش تعداد تلفات و ظهور انواع جدید.
وزیران همچنین به دلیل اعطای قرارداد برای تجهیزات حفاظتی به دوستان و همکاران، با دور زدن دستورالعمل‌های مناقصه دولتی، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
دفتر کابینه، که در سراسر فعالیت های هماهنگ کننده اجرایی دولت فعالیت می کند، تا ساعت 4 بعدازظهر (1500 GMT) فرصت داشت تا مطالب را ارسال کند یا با پیگرد قانونی مواجه شود.
اما در نامه ای به هالت آمده است: «دفتر کابینه امروز به دنبال مرخصی برای بررسی قضایی است.
ما این کار را با تأسف انجام می دهیم و با اطمینان خاطر به همکاری کامل با تحقیقات قبل، حین و بعد از تعیین موضوع قضایی مورد نظر توسط دادگاه ها ادامه خواهیم داد.»
در این نامه آمده است که اگر بازنگری صورت گیرد، بررسی می‌شود که آیا این تحقیق «قدرت تولید اسناد و پیام‌هایی را دارد که به طور واضح به کار تحقیق بی‌ربط هستند، از جمله ارتباطات شخصی و موضوعاتی که با مدیریت دولت در مورد کووید ارتباطی ندارد». .
این بیانیه تاکید کرد: «درخواست مطالب بدون ابهام نامربوط فراتر از اختیارات تحقیق است. .
هالت معتقد است که این وظیفه اوست که تصمیم بگیرد چه چیزی مربوط به تحقیق است. حزب اصلی اپوزیسیون کارگر، دولت را به تلاش برای پنهان کاری متهم کرد.
جانسون، که این تحقیقات را که اولین جلسه استماع کامل آن در اواخر این ماه برگزار می‌شود، راه‌اندازی کرد، پنجشنبه گفت که آماده ارائه مستقیم مطالب درخواستی است.
جانسون در نامه جداگانه‌ای به هالت گفت: «من دلیلی نمی‌بینم که چرا این تحقیق نتواند خود را در مورد محتوای واتس‌اپ‌ها و نوت‌بوک‌های خودم راضی کند».
وی افزود: “اگر مایلید این مطالب را فوراً در اختیار داشته باشید، لطفاً به من اطلاع دهید که از کجا و چگونه می خواهید آن را برای شما ارسال کنم.”
او هفته گذشته وقتی معلوم شد که دفتر کابینه مطالبی را در مورد نقض احتمالی مقررات بیماری همه گیر به دو نیروی پلیس تحویل داده است، خشمگین شد.
او پیش از این به همراه ده ها دستیار و نخست وزیر فعلی جریمه شده بود ریشی سوناک به دلیل شرکت در گردهمایی های شلوغ در خیابان داونینگ و زیر پا گذاشتن قوانینی که در کشور وضع کرده بود.