کووید: فایزر می گوید تزریق کووید 100 درصد در نوجوانان پس از 4 ماه موثر است

واشنگتن: Pfizer و BioNTech روز دوشنبه گفتند که واکسن کووید-19 آنها 100 درصد در کودکان 12 تا 15 ساله، چهار ماه پس از دوز دوم، موثر باقی مانده است.
این شرکت‌ها گفتند که داده‌های جدید که شامل ۲۲۲۸ شرکت‌کننده آزمایشی است، به پشتیبانی از درخواست‌های آنها برای تأیید کامل در ایالات متحده و سراسر جهان کمک می‌کند.
هیچ نگرانی ایمنی جدی در افرادی که حداقل شش ماه پس از دوز دوم پیگیری شده بودند مشاهده نشد.
آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر در بیانیه‌ای گفت: «از آنجایی که جامعه جهانی بهداشت برای افزایش تعداد افراد واکسینه‌شده در سراسر جهان تلاش می‌کند، این داده‌های اضافی اعتماد بیشتری به مشخصات ایمنی و اثربخشی واکسن ما در نوجوانان ایجاد می‌کند.»
“این به ویژه مهم است زیرا ما شاهد نرخ های صعود Covid-19 در این گروه سنی در برخی مناطق هستیم، در حالی که جذب واکسن کند شده است. ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن این داده ها با FDA و سایر تنظیم کننده ها هستیم.”
این واکسن در ماه مه توسط ایالات متحده “مجوز استفاده اضطراری” برای نوجوانان اعطا شد و شرکت ها قصد دارند به زودی به دنبال تایید کامل باشند. این واکسن در حال حاضر تنها برای افراد 16 ساله و بالاتر به طور کامل تایید شده است.
در بین 2228 شرکت‌کننده، 30 مورد تایید شده کووید بدون شواهد عفونت قبلی وجود داشت که همه در گروه دارونما بودند.
این با اثربخشی واکسن 100 درصد مطابقت دارد. اثربخشی به طور مداوم در بین جنسیت، نژاد، سطح چاقی و وضعیت بیماری های همراه بالا بود.
نگرانی اصلی ایمنی در این گروه سنی میوکاردیت (التهاب قلب) مرتبط با واکسن در مردان است.
اما داده‌ها نشان داده‌اند که چنین مواردی بسیار نادر هستند و مزایای واکسیناسیون همچنان به شدت بیشتر از خطرات آن است. کووید به خودی خود می تواند باعث میوکاردیت شود، هم اغلب و هم به شکل شدیدتر.