کووید: نوع جدید کووید باعث ممنوعیت سفر می شود، بازارها را غرق می کند: تحولات برتر

دهلی نو: در پی موارد متعدد از نوع جدید کووید، B.1.1.529، چندین کشور با هشدار واکنش نشان دادند و محدودیت های سفر را برای کشورهای آفریقای جنوبی اعمال کردند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در میان ترس از اینکه نوع جدید می تواند حتی مسری تر باشد و از ایمن سازی فرار کند، گفت که درک آن چند هفته طول می کشد.
در اینجا مهمترین تحولات در سراسر جهان است:
کشورها ممنوعیت سفر را اعمال می کنند
اروپا روز جمعه عجله کرد تا سفر از جنوب آفریقا را ممنوع کند تا شیوع ویروس جدید کووید-19 را کنترل کند که دانشمندان نگران آن هستند که بتواند تلاش ها برای غلبه بر این همه گیری را اژدر کند.
اتریش، جمهوری چک، آلمان، ایتالیا و هلند روز جمعه پروازهای آفریقای جنوبی را ممنوع اعلام کردند. برخی کشورهای اروپایی همچنین پروازهای بوتسوانا، اسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، نامیبیا، زامبیا و زیمباوه را به حالت تعلیق درآوردند.

بریتانیا
بریتانیا همچنین شش کشور را به لیست قرمز ممنوعیت سفر خود از جنوب آفریقا اضافه کرد، جایی که سویه B.1.1.529 برای اولین بار شناسایی شد.
بریتانیا از روز جمعه محدودیت‌های سفر را برای مسافرانی که از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و نامیبیا وارد می‌شوند اعمال کرده است، زیرا دولت بار دیگر تاکید کرد که تاکنون هیچ موردی از جهش جدید در بریتانیا شناسایی نشده است.

فرانسه

اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه به خبرنگاران گفت که فرانسه تمام پروازهای خود از جنوب آفریقا را به مدت 48 ساعت به حالت تعلیق درآورده است.
وران گفت که نوع جدید هنوز در اروپا “تشخیص داده نشده است” و افزود که تمام افرادی که اخیراً از منطقه آمده اند مورد آزمایش و نظارت دقیق قرار خواهند گرفت.
اسرائيل
رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که می‌تواند مسری‌تر از سویه دلتا باشد، ممنوعیت سفر را برای اکثر مناطق آفریقا اعمال کرد.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه با کارشناسان بهداشت ملاقات کرد تا درباره بهترین واکنش به نوع جدید کووید گفتگو کنند.
بنا به بیانیه دفتر بنت، بنت گفت: «ما در حال حاضر در آستانه وضعیت اضطراری هستیم. اصل اصلی ما این است که سریع، قوی و اکنون عمل کنیم.»
ژاپن
دولت ژاپن اعلام کرد که از روز جمعه، اتباع ژاپنی که از اسواتینی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، آفریقای جنوبی و لسوتو سفر می‌کنند، باید به مدت 10 روز در اقامتگاه‌های اختصاصی دولت قرنطینه شوند و در روزهای سوم، روز ششم و روز دهم آزمایش کووید را انجام دهند. ژاپن هنوز به روی اتباع خارجی باز نشده است.
بازارهای جهانی سقوط می کنند
نوع جدید بلافاصله بازارهای سهام در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد زیرا سهام جهانی و قیمت نفت در روز جمعه سقوط کردند.
ارزش سهام و ارز در بازارهای نوظهور آسیا به شدت کاهش یافت.
سهام اروپا 2.7 درصد سقوط کرد که در مسیر بدترین روز خود از سپتامبر 2020 قرار گرفت و سهام مسافرتی و اوقات فراغت به شدت ضربه خورد.
شاخص لندن در افتتاحیه با حاشیه غیرمعمول 3.3 درصدی سقوط کرد و توکیو 2.5 درصد از دست داد. شانگهای، فرانکفورت و هنگ کنگ نیز کاهش یافتند.
در هند، با فروختن دارایی‌های پرخطر سرمایه‌گذاران، بازارهای سهام به پایین‌ترین حد در 7 ماه گذشته سقوط کردند. شاخص BSE sensex 1688 واحد سقوط کرد و به 57107 رسید. NSE Nifty گسترده تر نیز نزدیک به 3 درصد کاهش یافت.
در نتیجه، سرمایه گذاران بیش از 7.35 میلیون روپیه ضرر کردند و معیار BSE Sensex در بحبوحه فروش جهانی ناشی از نوع جدید کروناویروس، 1688 واحد سقوط کرد.
ارزهای دیجیتال سقوط می کنند
بیت کوین در روز جمعه بیش از 9 درصد سقوط کرد و توکن های کوچکتر را به سمت پایین کشاند، پس از کشف نوع جدید، سرمایه گذاران دارایی های پرخطرتر را به خاطر امنیت درک شده اوراق قرضه، ین و دلار کنار گذاشتند.
بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال، با کاهش 9.2 درصدی به 53551 دلار رسید که کمترین میزان آن از 10 اکتبر است. دومین ارز دیجیتال بزرگ اتر بیش از 13 درصد سقوط کرد و به کمترین میزان خود در یک ماه گذشته رسید، زیرا سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را کنار گذاشتند.
بلژیک اولین مورد از نوع جدید را در اروپا شناسایی کرد
یک ویروس شناس گفت بلژیک روز جمعه اولین مورد نوع جدید کروناویروس را شناسایی کرد که برای اولین بار در آفریقای جنوبی یافت شد.
آزمایش فرد مبتلا در 22 نوامبر مثبت بود و قبلاً به کووید-19 مبتلا نشده بود.
یک ویروس شناس برجسته بلژیکی، مارک ون رانست، در توییتی نوشت که این فرد در 11 نوامبر از مصر بازگشته است.
سازمان بهداشت جهانی نسبت به محدودیت های سفر هشدار می دهد
سازمان جهانی بهداشت نسبت به اعمال محدودیت‌های سفر جدید بر روی نوع جدید کووید-۱۹ B.1.1.529 هشدار داد.
کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران در ژنو گفت: «سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کشورها در هنگام اجرای اقدامات سفر از رویکردی مبتنی بر ریسک و علمی استفاده کنند… اجرای اقدامات سفر در مورد آن هشدار داده شده است.»
“چند هفته طول می کشد تا نوع جدید را بفهمیم”
لیندمایر با اشاره به اینکه تاکنون 100 توالی از این گونه گزارش شده است، گفت: تعیین قابلیت انتقال گونه و اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌ها علیه آن چند هفته طول می‌کشد.
لیندمایر افزود: مردم باید تا حد امکان از ماسک استفاده کنند، از تجمعات بزرگ خودداری کنند، اتاق‌ها را تهویه کنند و بهداشت دست‌ها را رعایت کنند.
گفت: “ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد این موضوع نداریم. چیزی که می دانیم این است که این نوع دارای تعداد زیادی جهش است. و نگرانی این است که وقتی شما جهش های زیادی دارید، می تواند بر نحوه رفتار ویروس تاثیر بگذارد.” ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست و مسئول فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید-19.
توقف سفرهای هوایی با مکان‌هایی با نوع جدید
مدیر اجرایی اتحادیه اروپا روز جمعه خواستار تعلیق ارتباط سفرهای هوایی به مکان هایی شد که نوع جدیدی از ویروس کرونا در آنها شناسایی شده است.
او با دعوت از شهروندان اتحادیه اروپا برای واکسینه شدن و بهبود حفاظت از خود با تزریق تزریقی گفت: «اکنون مهم است که همه ما در اروپا خیلی سریع، قاطع و متحد عمل کنیم.
او گفت: «تمام سفرهای هوایی به این کشورها باید تا زمانی که درک روشن‌تری درباره خطر این نوع جدید داشته باشیم، متوقف شود.»
آنچه ما در مورد نوع می دانیم
این گونه که B.1.1.529 نام دارد، دارای “صورت فلکی بسیار غیرمعمول” از جهش ها است که نگران کننده هستند زیرا می توانند به آن کمک کنند تا از پاسخ ایمنی بدن فرار کند و آن را قابل انتقال تر کند.
تولیو دی اولیویرا، از شبکه نظارت بر ژنومی در آفریقای جنوبی، که گسترش واریانت دلتا را در این کشور ردیابی کرده است، گفت که نوع جدید “صورت فلکی” از جهش های جدید دارد.
دی اولیویرا گفت: «تعداد بسیار بالای جهش‌ها باعث نگرانی در مورد فرار ایمنی و قابلیت انتقال پیش‌بینی‌شده است».
بر اساس گزارش ها، این نوع دارای 32 جهش در پروتئین اسپایک است – بخشی از ویروس که بیشتر واکسن ها از آن برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید استفاده می کنند. جهش در پروتئین سنبله می تواند بر توانایی ویروس در آلوده کردن سلول ها و انتشار تأثیر بگذارد، اما همچنین حمله سلول های ایمنی به پاتوژن را دشوارتر می کند.
از کجا آمده؟
اولین افزایش موارد ابتلا به کووید در پرتوریا آفریقای جنوبی و منطقه شهری Tshwane اطراف آن مشاهده شد و به نظر می رسد شیوع خوشه ای از تجمعات دانشجویی در دانشگاه های این منطقه باشد. در میان افزایش موارد، دانشمندان توالی ژنومی را مطالعه کردند و نوع جدیدی را کشف کردند.
جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گفت که این نوع “نگرانی جدی” و پشت افزایش “تصویری” موارد گزارش شده است و آن را به یک “تهدید بزرگ” تبدیل می کند.
این نوع در بوتسوانا و هنگ کنگ نیز در بین مسافران آفریقای جنوبی شناسایی شده است.
(با ورودی های آژانس)