کووید 19: “اگر به نابرابری پایان دهیم، به همه گیری کووید-19 پایان می دهیم”: رئیس سازمان جهانی بهداشت

ژنو: در حالی که جهان وارد سومین سال خود از همه گیری کووید-19 می شود، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت مطمئن است که اگر با هم به نابرابری پایان دهیم، این همه گیری در سال 2022 پایان خواهد یافت.
روز جمعه، تدروس گفت: “در حالی که هیچ کشوری از بیماری همه گیر خارج نشده است، ما ابزارهای جدید زیادی برای پیشگیری و درمان کووید-19 داریم. هرچه نابرابری طولانی تر ادامه یابد، خطرات این ویروس بیشتر می شود که به روش هایی که نمی توانیم تکامل پیدا کند. پیشگیری یا پیش‌بینی. اگر به نابرابری پایان دهیم، به همه‌گیری پایان می‌دهیم.»
او گفت که در حالی که وارد سومین سال همه‌گیری کووید-19 می‌شویم، مطمئن هستم که امسال سالی است که به آن پایان می‌دهیم – اما تنها در صورتی که این کار را با هم انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه کووید-19 تنها تهدید سلامتی نیست که مردم جهان در سال آینده با آن مواجه خواهند شد، گفت: میلیون ها نفر از واکسیناسیون معمول، خدمات تنظیم خانواده، درمان بیماری های واگیر و غیرواگیر محروم شده اند.
وی همچنین گفت که WHO استفاده گسترده از اولین واکسن مالاریا در جهان را توصیه می کند که در صورت معرفی گسترده و فوری می تواند جان ده ها هزار نفر را در سال نجات دهد.
ریشه کن کردن فلج اطفال هرگز به این نزدیک نبوده است، تنها پنج مورد در دو کشور بومی باقی مانده ثبت شده است. و مصرف دخانیات همچنان رو به کاهش است. در همین حال، WHO و شرکای ما به بحران های سراسر جهان، از جمله توقف شیوع جدید ابولا و ماربورگ واکنش نشان دادند. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت.
وی همچنین اظهار داشت که برای کمک به آماده‌سازی جهان برای اپیدمی‌ها و همه‌گیری‌های آینده، ما سیستم جدید زیست‌هاب WHO را برای کشورها ایجاد کردیم تا مواد بیولوژیکی جدید را به اشتراک بگذارند.
رئیس سازمان جهانی بهداشت افزود: و ما مرکز WHO را برای اطلاعات همه گیر و همه گیر در برلین افتتاح کردیم تا از نوآوری ها در علم داده برای نظارت و پاسخگویی سلامت عمومی استفاده کنیم.
وی بار دیگر تاکید کرد که “ما باید همه کشورها با هم همکاری کنند تا به هدف جهانی واکسیناسیون 70 درصد مردم در همه کشورها تا اواسط سال 2022 برسیم.”
جهان اخیرا شاهد نوع جدیدی از کووید-19 است که در آفریقای جنوبی به نام “Omicron” شناسایی شده است. WHO Omicron را به عنوان یک “نوعی نگرانی” طبقه بندی کرده است.