کووید: WHO: واکسن‌های موجود «بسیار بعید» علیه Omicron شکست خواهند خورد

ژنو: یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: به نظر نمی رسد که Omicron بیماری شدیدتری نسبت به انواع قبلی کووید ایجاد کند، و “بعید است” از حفاظت کامل واکسن طفره رود.
در صحبت با AFP، مقام دوم سازمان بهداشت جهانی، گفت که در حالی که هنوز چیزهای زیادی در مورد نوع جدید و به شدت جهش یافته کووید-19 آموخته می شود، داده های اولیه نشان می دهد که این بیماری افراد را بیشتر از دلتا و سایر گونه ها بیمار نمی کند.
مایکل رایان، مدیر فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه‌ای گفت: «داده‌های اولیه نشان نمی‌دهد که این وضعیت شدیدتر است. در واقع، اگر هر چیزی وجود داشته باشد، جهت گیری به سمت شدت کمتر است».
این روزهای بسیار ابتدایی است، ما باید بسیار مراقب باشیم که چگونه آن سیگنال را تفسیر می کنیم.”
در همان زمان، او گفت هیچ نشانه ای وجود ندارد که Omicron بتواند به طور کامل از محافظت های ارائه شده توسط واکسن های کووید موجود چشم پوشی کند.
این اپیدمیولوژیست 56 ساله و جراح سابق تروما گفت: «ما واکسن‌های بسیار مؤثری داریم که تاکنون در برابر همه انواع از نظر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان مؤثر بوده است.
او با اشاره به داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی، جایی که واکسن برای اولین بار در آنجا شناسایی شد، گفت: “دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم که اینطور نباشد” برای Omicron، او با اشاره به داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی، جایی که واکسن برای اولین بار کشف شد، “پیشنهاد می‌کند که واکسن حداقل از نظر حفاظتی پایدار است”.
رایان اذعان کرد که این امکان وجود دارد که واکسن‌های موجود در برابر Omicron که بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایکی که سطح ویروس کرونا را نقطه‌گذاری می‌کند و به آن اجازه می‌دهد به سلول‌ها حمله کند، شمارش می‌کند، کمتر موثر باشد.
اما او گفت که “بسیار بعید” است که بتواند به طور کلی از محافظت از واکسن فرار کند.
“ما باید تایید کنیم که آیا نقصی در این حفاظت وجود دارد یا خیر، اما من انتظار دارم که محافظت در آنجا ببینیم.
“داده های اولیه از آفریقای جنوبی نشان نمی دهد که ما از دست دادن فاجعه بار کارایی خواهیم داشت. در واقع، در حال حاضر برعکس است.”
وی گفت: در مبارزه با همه انواع کووید، “بهترین سلاحی که در حال حاضر داریم، واکسینه شدن است.”
دو هفته پس از اولین شناسایی، Omicron در ده ها کشور در سراسر جهان یافت شد.
رایان گفت که داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که نوع جدید احتمالاً بیشتر از انواع قبلی قابل انتقال است و اضافه کرد که این تعجب‌آور نیست.
او گفت: «هنگامی که هر گونه جدید ظاهر شود، تمایل بیشتری برای انتقال دارد، زیرا باید با انواع قبلی رقابت کند.
ایرلندی تند صحبت گفت که می توان انتظار داشت که Omicron به تدریج جایگزین Delta به عنوان سویه غالب شود.
اما او اشاره کرد که Omicron تا کنون به‌سرعت در آفریقای جنوبی گسترش یافته است، جایی که دلتا کاهش یافته است، و ممکن است فقط از شکاف در انتقال دلتا استفاده کند.
همچنین نشانه هایی وجود دارد که Omicron در آلوده کردن افرادی که واکسینه شده اند یا قبلاً کووید داشته اند بهتر است.
رایان گفت: “شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عفونت مجدد با Omicron نسبت به امواج قبلی یا انواع قبلی رایج تر است.”
اما “ما به ویژه علاقه مندیم که ببینیم آیا شما می توانید مجدداً با Omicron آلوده شوید یا خیر، بلکه ببینیم آیا هر عفونت جدیدی کم و بیش شدید است.”
وی گفت، از آنجایی که واکسن‌های کووید فعلی با هدف جلوگیری از بیماری شدید اما لزوماً در برابر ابتلای ساده به ویروس محافظت نمی‌کنند، عفونت‌های مجدد با علائم خفیف یا بدون علائم نگرانی کمتری دارند.
در هر صورت، رایان گفت، با وجود جهش‌های آن، نوع جدید همچنان کووید است و باید با همان اقدامات از جمله واکسن، ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی با آن مبارزه کرد.
او گفت: “ویروس ماهیت خود را تغییر نداده است. ممکن است از نظر کارایی تغییر کرده باشد، اما بازی را به طور کامل تغییر نداده است.”
قواعد بازی همچنان ثابت است.»