کیم جونگ اون از کره شمالی می‌خواهد جهان بداند که او همچنان مهم است. هفت آزمایش موشکی در یک ماه ممکن است آن را ثابت کند

به گفته تحلیلگران، هفت آزمایش موشکی کره شمالی در چهار هفته اول سال 2022 نشان می دهد که رهبر این کشور، کیم جونگ اون، هم در تلاش برای دستیابی به اهداف داخلی است و هم به جهانی آشفته نشان می دهد که پیونگ یانگ همچنان بازیگری در مبارزه برای قدرت و نفوذ است. .

لیف-اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها وومنز در سئول، گفت: «پیونگ یانگ با تهدید به بی‌ثبات کردن آسیا در حالی که منابع جهانی در جاهای دیگر کم شده است، از جهان می‌خواهد که به آن پول بدهد تا مانند یک «قدرت هسته‌ای مسئول» عمل کند. کره جنوبی.

اما همه به تعهد کیم مبنی بر تبدیل کره شمالی به قدرتی که می تواند نه تنها در برابر همسایه جنوبی خود، بلکه در برابر دشمنان دورتر مانند ایالات متحده بایستد، سقوط می کند. موشک IRBM که روز یکشنبه آزمایش شد و در رسانه های دولتی به عنوان موشک از نوع هواسونگ-12 نامگذاری شد، می تواند بردی برای اصابت به قلمرو جزیره گوام در ایالات متحده در اقیانوس آرام داشته باشد. تصاویر منتشر شده توسط رسانه دولتی کره شمالی، که ظاهراً با استفاده از دوربین نصب شده در هواسونگ-12 گرفته شده است، به نظر می رسد موشک را در فضا نشان می دهد که به عقب به زمین نگاه می کند.

کیم دلایلی برای نگرانی در مورد تغییر احتمالی دولت در سئول در انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس دارد. محافظه کاران پشت سر نامزد ریاست جمهوری، یون سوک یول، این شانس را دارند که دموکرات های حاکم فعلی را که در مقابل لی جائه میونگ قرار دارند، خلع کنند، که در صورت انتخاب، جانشین همکار حزبی، رئیس جمهور مون جائه این، خواهد شد.

تحلیلگران می گویند که می توان انتظار داشت که دولت تحت رهبری یون در مقایسه با دولت لی، موضع سخت تری را در برابر شمال اتخاذ کند.

یون حتی این ایده را مطرح کرد که کره جنوبی می‌تواند ابتدا علیه تهدیدی که از شمال وارد می‌شود، قبل از اینکه جنوب متحمل ضرر فاجعه‌باری شود، حمله کند.

یون هفته گذشته گفت: “من فکر می کنم این نگرش بسیار مهمی برای ما است.”

سیستم‌های هشدار اولیه ابتدا نشان دادند که موشک کره شمالی ممکن است به ایالات متحده اصابت کند و باعث درگیری موقت شود

به گفته آندری لانکوف، استاد دانشگاه کوکمین در سئول، در حالی که مون با کیم نشست هایی برگزار کرده است، دولت یون به خوبی می تواند رژیم رهبر کره شمالی را نادیده بگیرد.

لانکوف در وبلاگی برای والدای کلاب، یک اندیشکده روسی، نوشت: محافظه کاران طرفدار موضع سختی در روابط با کره شمالی نیستند، بلکه حامیان بی توجهی حداکثری به واقعیت وجود یک کشور دیگر کره هستند.

کیم مطمئناً با آزمایش IRBM روز یکشنبه مورد توجه مون قرار گرفت.

رئیس جمهور کره جنوبی در بیانیه ای گفت که شلیک IRBM می تواند به عنوان سیگنالی در نظر گرفته شود که رژیم کیم در حال آماده شدن برای لغو تعلیق آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) و آزمایش های هسته ای است.

این تعلیق تا حد زیادی کره شمالی را از کانون توجه بین المللی دور نگه داشته است، اما آزمایش های موشکی با برد بلندتر می تواند این روند را معکوس کند.

“بدون آتش، بدون خشم”

در مورد ایالات متحده، دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، کره شمالی را تا حد زیادی در معرض خطر قرار داده است، زیرا مسائل مربوط به سیاست خارجی مانند چین، تایوان و اخیراً اوکراین در کنار همه گیری ویروس کرونا مورد توجه قرار گرفته اند.

واکنش های واشنگتن به پرتاب های موشکی کره شمالی در ژانویه به هیچ وجه به واکنش آن به تحریکات پیونگ یانگ در سال 2017، زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده بود، نزدیک نیست.

روز یکشنبه، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که واشنگتن آماده مذاکره با پیونگ یانگ است، اگرچه این مقام گفت که این مذاکرات در سطحی پایین تر از دیدار مستقیم بین بایدن و کیم آغاز خواهد شد.

این برای اولین رهبر کره شمالی که نه یک بار، بلکه سه بار رو در رو با رئیس جمهور مستقر آمریکا ملاقات می کند، ناامید کننده است.

ایزلی گفت: «بایدن چه خوب و چه بد، آتش و خشم نشان نمی دهد.

مردم تلویزیونی را تماشا می کنند که تصویر فایلی از پرتاب موشک کره شمالی را در طول یک برنامه خبری در ایستگاه راه آهن سئول در سئول، کره جنوبی، یکشنبه، 30 ژانویه 2022 نشان می دهد.

پیش از نشست های خود با ترامپ، تحلیلگران خاطرنشان کردند که چگونه کیم در نهایت موفق شد بر سر میز بنشیند، موقعیتی که او با آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) که از نظر تئوری می تواند به قاره آمریکا برسد، به دست آورد. اما زمانی که این صندلی هیچ امتیازی از واشنگتن دریافت نکرد، کره شمالی به تدریج آزمایش های موشکی خود را از سر گرفت، البته با برد بسیار کمتر.

سال گذشته، اولین باری که بایدن در قدرت بود، کره شمالی هشت آزمایش انجام داد که هیچ آزمایشی در محدوده موشک ICBM نبود. اما آزمایش‌های IRBM در روز یکشنبه نشان می‌دهد که توانایی هنوز در فهرست موجودی کره شمالی است و تحلیلگران می‌گویند که آزمایش یکی در حال حاضر می‌تواند ضربه بزرگی به دولت بایدن باشد که پیش از این تحت تاثیر اشتباهات مشهود سیاست خارجی مانند خروج ایالات متحده از افغانستان و تهدید جنگ در اروپا بوده است. توسط روسیه برای جمع آوری نیرو در مرزهای خود با اوکراین.

این موقعیت‌ها احتمالاً نقشی در مبارزات کنگره ایفا می‌کنند که ممکن است منجر به از دست دادن اکثریت دموکرات‌های بایدن در مجلس نمایندگان و سنا شود و بر شانس رئیس‌جمهور برای دستیابی به هر یک از اهدافش در باقی‌مانده دوره‌اش تأثیر بگذارد.

آزمایش ICBM کره شمالی می تواند این روند را تسریع کند و به اعتبار سیاست خارجی بایدن و حزبش آسیب بیشتری وارد کند.

نقاط عطف تسلیحات هسته ای کره شمالی

در حالی که برخی تحلیلگران معتقدند که آزمایشات فعلی کره شمالی درها را برای گفت وگو با بایدن باز می گذارد، برخی دیگر می گویند این موضوع این است که کیم دستور آزمایش تسلیحات قوی تر را چه زمانی خواهد داد، نه اینکه آیا.

آنها می گویند رژیم کیم همیشه آنچه را که می گوید انجام می دهد. و اگر به اهداف تعیین شده در هشتمین کنگره حزب کره شمالی در ژانویه 2021 نگاه کنید، کیم شروع به علامت زدن مربع ها کرده است.

اولین هدف آزمایش یک کلاهک مافوق صوت بود. این کار، اخیراً در این ماه انجام شده است.

هدف دیگر آزمایش یک موشک زیردریایی بود. که در ماه اکتبر محقق شد.

به گفته رسانه های دولتی کره شمالی، هدف دیگر «توسعه سلاح های هسته ای تاکتیکی است که می تواند برای مأموریت های مختلف استفاده شود». یکی از آزمایش های این ماه مربوط به “موشک های تاکتیکی” بوده است.

دویون کیم، کارشناس ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) گفت: از آنجایی که یک ICBM نیز در آن لیست قرار داشت، آزمایش “فقط موضوع زمان” است.

شمال قبلا یک ICBM را آزمایش کرده بود، اما تحلیلگران می گویند که می تواند یک نسخه سوخت جامد را آزمایش کند. ICBM های سوخت جامد را می توان سریعتر از نمونه های سوخت مایع که تا به امروز توسط پیونگ یانگ شلیک شده است، آماده کرد.

تحلیلگر CNAS گفت: ژانویه گذشته، کیم جونگ اون از قبل اهدافی را برای توسعه و آزمایش ICBM های جدید در میان سایر سلاح های با فناوری پیشرفته به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله خود فاش کرد.

او گفت: «مهم نیست که ایالات متحده چه می کند یا چه کاری انجام نمی دهد… پیونگ یانگ کاملاً بر روی دستیابی به نقاط عطف تسلیحات هسته ای خود متمرکز است.

یکی از قوی ترین سلاح های نیروی دریایی ایالات متحده در گوام ظاهری نادر دارد

با شروع بازی‌های المپیک زمستانی تا چند روز دیگر در پایتخت متحد اصلی کره شمالی، چین، جهان ممکن است ببیند کیم نفسی از آزمایش می‌کشد و به دوستانش در پکن اجازه می‌دهد توجه بین‌المللی را جلب کنند.

اما پیونگ‌یانگ با افزایش سرعت آزمایش تسلیحات پس از بازی‌ها، ممکن است به خوبی برای پکن مناسب باشد.

پارک وون گون، دانشیار گفت: برای چین، با افزایش قدرت نظامی کره شمالی، ایالات متحده باید توجه بیشتری به شبه جزیره کره داشته باشد، بنابراین می توان انتظار داشت که در این منطقه توجه تایوان را منحرف کند. در مطالعات کره شمالی در دانشگاه Ewha Womans.

اگر این باعث نمی‌شود که کیم روی میز بنشیند، حداقل به او اجازه می‌دهد تا پایش را به در بنشیند – و دلیل بیشتری برای باز نگه داشتن آن در بازتر می‌شود.