کیم جونگ ایل: کره شمالی در سالگرد مرگ کیم جونگ ایل خواستار اتحاد شد | اخبار جهان

سئول: کره شمالی روز جمعه دهمین سالگرد درگذشت رهبر سابق کیم جونگ ایل را با درخواست برای وفاداری بیشتر عمومی نسبت به پسرش و رهبر فعلی کیم جونگ اون، که در تلاش است کشور را از سختی های عمیق مرتبط با بیماری همه گیر نجات دهد، گرامی داشت.
کیم جونگ اون 37 در 10 سال ریاست کره شمالی پس از مرگ پدرش، همان قدرت مطلقی را که کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ، پدربزرگ رهبر کنونی و بنیانگذار دولت از آن برخوردار بودند، به دست آورده است. علیرغم شوک های اقتصادی عظیم ناشی از اقدامات ضدویروس شدید و دیپلماسی طولانی مدت با ایالات متحده، کره شمالی هیچ نشانه ای از بی ثباتی سیاسی نشان نمی دهد و تعداد کمی از کارشناسان خارجی تسلط کیم بر قدرت را زیر سوال می برند.
برخی ناظران می گویند، اما اگر کیم جونگ اون نتواند گام هایی برای رسیدگی به مشکلات جاری و بهبود معیشت عمومی اندیشیده باشد، همچنان می تواند ثبات درازمدت حکومت را زیر سوال ببرد.
در هر سالگرد مرگ قبلی، کیم جونگ اون در مقبره ای که جسد مومیایی شده کیم جونگ ایل همراه با جسد کیم ایل سونگ در آن قرار دارد، ادای احترام می کرد. کیم جونگ اون همچنین در برخی از سالگردهای مهم قبلی مانند اولین و پنجمین سالگرد، جلسات ملی برای گرامیداشت پدرش تشکیل داد.
انتظار می‌رفت که او امسال نیز همین کار را انجام دهد، اما رسانه‌های دولتی کره شمالی فوراً در مورد فعالیت‌های عمومی کیم جونگ اون در صبح جمعه گزارشی ندادند. روزنامه‌های دولتی مقالاتی را منتشر کردند که در آن به کیم جونگ ایل احترام می‌گذاشت و خواستار اتحاد بیشتر در پشت کیم جونگ اون بودند، در حالی که تلویزیون دولتی آهنگ‌های تبلیغاتی و فیلم‌های مستند درباره رهبر فقید پخش می‌کرد.
روزنامه اصلی «رودونگ سینمون» شمال در سرمقاله ای با اشاره به این که «رهبر بزرگ و رفیق کیم جونگ ایل همیشه با ما است و او «سوریونگ» و خورشید ابدی «جوچه (اتکاء به خود)» حزب و انقلاب ما است. به عنوانی محترم که برای رهبران کره شمالی محفوظ است.
این روزنامه بدون اشاره به مشکلات کنونی گفت: “ما باید تمام تلاش خود را برای تقویت وحدت یک جانبه خود با ایستادن متحد در پشت رفیق محترم کیم جونگ اون انجام دهیم.”
روز پنجشنبه، شهروندان عادی در مقابل مجسمه های برنزی غول پیکر کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ در تپه مانسو پیونگ یانگ گل اهدا کردند و ادای احترام کردند.
سالگرد مرگ امسال در حالی برگزار می‌شود که کیم جونگ اون به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، تحریم‌های مداوم سازمان ملل و سوءمدیریت با سخت‌ترین لحظات حکومت خود دست و پنجه نرم می‌کند.
تجارت کره شمالی با چین، بزرگترین شریک تجاری و خط لوله اقتصادی آن، در سال گذشته حدود 80 درصد کاهش یافت و در 9 ماهه اول سال جاری دوباره دو سوم کاهش یافت. بر اساس برآوردهای دولت کره جنوبی، سال گذشته، اقتصاد کره شمالی با بزرگترین انقباض خود از سال 1997 مواجه شد، در حالی که تولید غلات آن نیز به پایین ترین سطح خود از زمان روی کار آمدن کیم کاهش یافت.
کیم از بازگشت به مذاکرات با واشنگتن و سئول خودداری می‌کند زیرا او خواستار ایجاد یک اقتصاد قوی‌تر و متکی به خود و حفظ محدودیت‌های ویروسی سخت از جمله دو سال تعطیلی مرزها است. تحلیلگران می گویند کیم می ترسد که زیرساخت های مراقبت بهداشتی عمومی کشورش نتواند از عهده شیوع یک ویروس بزرگ برآید، اگرچه او ادعای مشکوک مبنی بر عاری بودن کره شمالی از ویروس کرونا دارد.
تا زمانی که کره شمالی پیشنهاد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا را نپذیرد، نمی‌تواند از تحریم‌های بین‌المللی قدرتمند دور بماند. معضل کره شمالی، تحلیلگر Cheong Seong-Chang در موسسه خصوصی Sejong در کره جنوبی در یک مقاله تحلیلی اخیر گفت.
زرادخانه هسته ای در حال پیشروی کره شمالی هسته اصلی حکومت کیم است و او آن را “شمشیر ارزشمندی قدرتمند” می نامد که صلح را در برابر تهدیدات نظامی ایالات متحده تضمین می کند.
به گفته وزارت اتحاد سئول، کره شمالی در طول حکومت 10 ساله خود، 62 دور آزمایش موشک بالستیک انجام داده است که با قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده است. این تعداد با 9 دور آزمایش در دوران حکومت 46 ساله کیم ایل سونگ و 22 دور در دوران حکومت 17 ساله کیم جونگ ایل مقایسه شده است. چهار آزمایش از شش آزمایش هسته‌ای کره شمالی و سه پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیمایی آن همگی تحت حکومت کیم جونگ اون انجام شد.
آزمایش‌های تسلیحاتی شدید کیم در سال‌های 17-2016 تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل را به دنبال داشت و او را به تبادل تهدیدهای تخریب و توهین‌های خام با رئیس‌جمهور وقت دونالد ترامپ سوق داد. این دو برای سه دور مذاکرات مهم سران درباره تسلیحات هسته‌ای کیم در سال‌های 2018-2019 نشستند، اما دیپلماسی آنها در نهایت به دلیل کشمکش بر سر تحریم‌ها از هم پاشید. کیم از آن زمان تهدید کرده است که زرادخانه هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد و سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌تری خواهد ساخت.
کره شمالی یادبود 10 ساله کیم جونگ ایل را با مراسم عمومی و تبلیغات دولتی جشن گرفت. تلاش کیم جونگ اون، پس از یک دهه قدرت، برای ترسیم مسیری معتبر برای دیپلماسی پس از همه گیری و بهبود اقتصادی، مهمتر از آن خواهد بود. لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه Ewha در سئول گفت.