گابریل بوریچ و خوزه آنتونیو کاست برای دور دوم رای گیری در شیلی پیش می روند

خوزه آنتونیو کاست، نامزد جناح راست، 28 درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه در شیلی به دست آورد و 50 درصد لازم برای جلوگیری از دور دوم را از دست داد.

کاست که اخیراً محبوبیت او باعث تعجب منتقدان شده است، گاهی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده و ژایر بولسونارو رئیس جمهور فعلی برزیل مقایسه می شود.

او با گابریل بوریک 35 ساله، کاندیدای چپ و رهبر سابق دانشجویان روبرو خواهد شد که با 25 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت.

بوریک و کاست که نماینده مخالفان قطبی رقابت های ریاست جمهوری شیلی هستند، اکنون در 19 دسامبر به دور دوم انتخابات می روند.

این انتخابات دو سال پس از اعتراضات و شورش های گسترده ای برگزار می شود که در اکتبر 2019 کشور را تکان داد و معترضان خواستار حقوق بازنشستگی بهتر، آموزش بهتر و پایان دادن به یک سیستم اقتصادی بودند که به گفته آنها به نفع نخبگان است.

ناآرامی‌ها باعث شد تا سباستین پینیرا، رئیس‌جمهور کنونی، با همه‌پرسی در مورد نیاز به تغییر قانون اساسی که از دیکتاتوری به ارث رسیده بود، موافقت کند – یک سال بعد، مردم شیلی با اکثریت قاطع به پیش‌نویس قانون اساسی جدید رأی دادند.

اما شیلی هنوز ثباتی را که زمانی شناخته شده بود، به دست نیاورده است. از نظر اقتصادی به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته است و درگیری های وحشیانه بین معترضان و نیروهای امنیتی هر هفته در سانتیاگو ادامه دارد.

شیلی را دوباره عالی کنیم؟  با نامزد راست افراطی ریاست جمهوری که رای دهندگان چپ و مرکز شیلی را وسوسه می کند ملاقات کنید

با توجه به گذشته نزدیک، بوریچ به طور گسترده به عنوان نامزد ریاست جمهوری که بهتر نماینده جنبش اجتماعی کشور بود، تلقی می شد. او حامی حقوق سقط جنین، مدل دولت رفاه است و ائتلاف گسترده ای را رهبری می کند که شامل حزب کمونیست شیلی نیز می شود.

اما یک جریان قدرتمند حمایت از کاست، که توسط برخی رای دهندگان به عنوان نماینده ثبات و امنیت دیده می شود، پیش بینی ها در مورد این رقابت را تغییر داده است. کاست بر حاکمیت قانون، مالکیت خصوصی، اقتصاد بازار آزاد تاکید کرد و حتی پیشنهاد کرده است که یک خندق سه متری در نقاط استراتژیک مرز شمالی شیلی برای جلوگیری از جریان مهاجران از کشورهای دیگر ایجاد کند.

رئیس جمهور مستعفی پینیرا روز یکشنبه در یک سخنرانی خطاب به ملت به هر دو نامزد تبریک گفت.