گران ترین شهرهای جهان برای زندگی در دوران کووید

(سی ان ان) – در سرتاسر جهان، سال سختی در زمینه کیف پول بوده است.

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در روز چهارشنبه، انسداد زنجیره تامین و تغییر تقاضای مصرف کننده هزینه زندگی در بسیاری از بزرگترین شهرهای ما را افزایش داده است و تورم سریع ترین نرخ تورم ثبت شده در پنج سال گذشته است.

شهر تل آویو اسرائیل برای اولین بار در صدر جدول رده بندی قرار گرفت و از پاریس پیشتاز سال گذشته سبقت گرفت که اکنون با سنگاپور در رده دوم قرار دارد.

EIU افزایش شدید شاخص تل‌آویو را به افزایش قیمت‌های مواد غذایی و حمل‌ونقل و تقویت شیکل اسرائیل در برابر دلار آمریکا نسبت می‌دهد.

شهر نور در سال 2021 در جایگاه دوم قرار گرفت.

شهر نور در سال 2021 در جایگاه دوم قرار گرفت.

کیران ریدلی/گتی ایماژ

کالاها و خدمات روزمره

شاخص هزینه زندگی در سراسر جهان در سال 2021 هزینه زندگی در 173 شهر جهانی را بررسی می کند – 40 شهر بیشتر از سال گذشته – و قیمت بیش از 200 محصول و خدمات روزمره را مقایسه می کند.

داده‌های این نظرسنجی که بیش از سه دهه انجام شده است، توسط تیم جهانی محققان EIU هر ماه مارس و سپتامبر جمع‌آوری می‌شود.

این شاخص در برابر قیمت‌ها در شهر نیویورک محک می‌شود، از این رو شهرهایی که ارزهای قوی‌تری در برابر دلار آمریکا دارند، احتمالاً در رتبه‌بندی بالاتر ظاهر می‌شوند.

زوریخ و هنگ کنگ به ترتیب در رتبه های چهار و پنج قرار دارند که سال گذشته در کنار پاریس مقام اول را در اختیار داشتند. نیویورک، ژنو، کپنهاگ، لس آنجلس و اوزاکا بقیه 10 تیم برتر را تکمیل می کنند.

در رده‌بندی بالا همچنان شهرهای اروپایی و آسیایی توسعه یافته تحت سلطه قرار دارند. پایین ترین شهرها عمدتا در خاورمیانه، آفریقا و بخش های کمتر ثروتمند آسیا هستند.

مشکلات همه گیر

EIU گزارش می دهد که به طور متوسط ​​قیمت کالاها و خدمات تحت پوشش این شاخص سالانه 3.5 درصد بر حسب ارز محلی افزایش یافته است، در حالی که در این زمان در سال گذشته تنها 1.9 درصد افزایش داشته است.

آن مشکلات زنجیره تامین جهانی که بسیار گزارش شده است به افزایش قیمت ها کمک کرده است و همه گیری کووید-19 و محدودیت های اجتماعی همچنان بر تولید و تجارت در سراسر جهان تأثیر می گذارد. با توجه به اینکه یک نوع جدید کروناویروس در حال حاضر زنگ خطر گسترده ای را ایجاد می کند، این مشکلات به سرعت از بین نخواهند رفت.

EIU گزارش می دهد که افزایش قیمت نفت باعث افزایش 21 درصدی قیمت بنزین بدون سرب شد، اما در بخش های تفریحی، تنباکو و مراقبت های شخصی نیز افزایش قیمت های زیادی مشاهده شد.

پردرآمدترین شهر در سال 2021، شهر تهران بود که با جهش 50 پله ای از شماره 79 به شماره 29، به دلیل تحریم های آمریکا که منجر به کمبود و افزایش قیمت شد.

شهر دمشق سوریه بار دیگر به عنوان ارزان‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود، زیرا اقتصاد جنگ‌زده آن همچنان با مشکل مواجه است. دمشق و تهران مانند کاراکاس در ونزوئلا و بوئنوس آیرس در آرژانتین از تورم بسیار بالایی در سال 2021 رنج بردند.

سنگاپور در صدر فهرست قبلی در سال 2021 یک امتیاز سقوط کرد.

سنگاپور در صدر فهرست قبلی در سال 2021 یک امتیاز سقوط کرد.

روزلان رحمان/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ

بیشتر در راه است

اوپاسانا دات، رئیس هزینه‌های زندگی در سراسر جهان در EIU، در بیانیه‌ای گفت: «اگرچه اکثر اقتصادها در سراسر جهان در حال حاضر با رونمایی از واکسن‌های کووید-19 در حال بهبود هستند، بسیاری از شهرهای بزرگ همچنان شاهد افزایش موارد ابتلا هستند که منجر به محدودیت‌های اجتماعی می‌شود. اینها باعث اختلال در عرضه کالا شده و منجر به کمبود و افزایش قیمت شده است.

با افزایش شدید قیمت بنزین، به وضوح می‌توانیم تأثیر آن را در شاخص امسال ببینیم. اما همه شهرها شاهد افزایش قیمت نبودند. بسیاری از شهرهایی که در انتهای رتبه‌بندی ما قرار دارند، شاهد رکود یا حتی کاهش قیمت‌ها بودند، تا حدی به این دلیل که ارز آنها در برابر دلار آمریکا ضعیف شد.

در طول سال آینده، با افزایش دستمزدها در بسیاری از بخش‌ها، انتظار می‌رود که هزینه زندگی در بسیاری از شهرها افزایش بیشتری داشته باشد. با این حال، ما همچنین از بانک‌های مرکزی انتظار داریم که با احتیاط، نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش دهند. بنابراین افزایش قیمت‌ها باید از سطح امسال کاهش یابد.»

لس آنجلس یکی از دو شهر ایالات متحده در این لیست است.

لس آنجلس یکی از دو شهر ایالات متحده در این لیست است.

ماریو تاما/گتی ایماژ

گران ترین شهرهای جهان برای زندگی در سال 2021

1. تل آویو، اسرائیل

2. (کراوات) پاریس، فرانسه

2. (کراوات) سنگاپور

4. زوریخ، سوئیس

5. هنگ کنگ

6. شهر نیویورک، نیویورک

7. ژنو، سوئیس

8. کپنهاگ، دانمارک

9. لس آنجلس، کالیفرنیا

10. اوزاکا، ژاپن

11. اسلو، نروژ

12. سئول، کره جنوبی

13. توکیو، ژاپن

14. (کراوات) وین، اتریش

14. (کراوات) سیدنی، استرالیا

16. ملبورن، استرالیا

17. (کراوات) هلسینکی، فنلاند

17. (کراوات) لندن، انگلستان

19. (کراوات) دوبلین، ایرلند

19. (کراوات) فرانکفورت، آلمان

19. (کراوات) شانگهای، چین