گرتلر: تحریم‌های ایالات متحده، جمهوری دموکراتیک کنگو، زمانی که بایدن از طرح ضد اختلاس پرده برداری کرد، رقم خورد

ایالات متحده روز دوشنبه تحریم هایی را علیه یکی از شرکای جمهوری دموکراتیک کنگو با سرمایه گذار اسرائیلی در لیست سیاه دن گرترلر وضع کرد، زیرا دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، استراتژی جهانی جدید ضد فساد را منتشر کرد.
خزانه داری ایالات متحده گفت که آلن موکوندا به سازماندهی مجدد مشاغل گرترلر کمک کرد و میلیون ها دلار برای او پس از اینکه تجارت نفت و معدن این سرمایه دار اسرائیلی در جمهوری دموکراتیک کنگو به دلیل تحریم های قبلی مختل شد، انتقال داد.
به گفته خزانه داری، موکوندا شرکت هایی را برای گرتلر تأسیس کرد و بین 11 تا 13.5 میلیون دلار به آنها انتقال داد و به گرتلر کمک کرد تا تحریم هایی را که هدف آنها مسدود کردن دسترسی او به سیستم مالی جهانی بود، کنار بگذارد.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «خزانه‌داری متعهد است از تلاش‌های جمهوری دموکراتیک کنگو در مبارزه با فساد با تعقیب کسانی که از سیستم سیاسی برای منافع اقتصادی و سود ناعادلانه از دولت کنگو سوء استفاده می‌کنند، حمایت کند».
این اعلام در حالی منتشر شد که کاخ سفید از “اولین استراتژی دولت ایالات متحده در مقابله با فساد” رونمایی کرد.
هدف اصلی این استراتژی که در آستانه روز جهانی مبارزه با فساد در روز پنج‌شنبه ارائه می‌شود، تشدید مقررات مربوط به معاملات املاک و مستغلات در ایالات متحده است تا از استفاده آنها برای پولشویی، اختلاس یا رشوه‌گیری جلوگیری شود.
همچنین هدف آن افزایش شفافیت مالی با شناسایی بهتر افرادی است که پشت شرکت‌های پوسته یا جلو هستند.
در سند راهبردی آمده است: «فساد به‌عنوان یک تهدید اساسی برای حاکمیت قانون، نهادها را توخالی می‌کند، اعتماد عمومی را از بین می‌برد و بدبینی عمومی را نسبت به حکومت‌داری مؤثر و پاسخگو دامن می‌زند».
“فساد دسترسی برابر شهروندان را به خدمات حیاتی سلب می کند، حق برخورداری از مراقبت های بهداشتی باکیفیت، امنیت عمومی و آموزش را سلب می کند. این امر محیط کسب و کار را تخریب می کند، فرصت های اقتصادی را زیر سوال می برد، و نابرابری را تشدید می کند.”
کنگره در ژانویه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن شرکت‌های آمریکایی باید مالکان ذینفع خود را به دولت فدرال اعلام کنند. این یک پیشرفت در ایالات متحده بود، جایی که قوانین مربوط به این موضوع بسیار انعطاف پذیر هستند، به ویژه در دلاور، ایالت زادگاه بایدن.
کاخ سفید می خواهد معاملات املاک و مستغلات را بهتر تنظیم کند، به ویژه زمانی که به صورت نقدی انجام می شود.
یک مقام ارشد دولت گفت: “با توجه به اینکه ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان است، ما درک می کنیم که مسئولیت ویژه ای برای رفع نقص های نظارتی خود داریم.”
در گزارشی که در ماه آگوست منتشر شد، اندیشکده «Global Financial Integrity» (GFI) واشنگتن تخمین زد که در پنج سال گذشته، حداقل 2.3 میلیارد دلار پول کثیف از طریق معاملات املاک و مستغلات در ایالات متحده شسته شده است.
در این بیانیه آمده است: «با این حال، ایالات متحده تنها کشور G7 است که متخصصان املاک و مستغلات را ملزم به رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی نمی کند».
تحریم‌های موکوندا بخشی از تلاش فزاینده ایالات متحده علیه چهره‌های کلیدی است که ادعای فساد آنها توسعه را در کشورهای فقیرتر به تاخیر می‌اندازد.
گرترلر، یکی از دوستان نزدیک جوزف کابیلا، رئیس جمهور سابق جمهوری خلق کنگو، برای اولین بار در سال 2017 توسط ایالات متحده به اتهام فریب دادن این کشور به درآمد حدود 1.4 میلیارد دلاری از طریق معاملات غیرشفاف معادن، تحریم شد.
با Mukonda، 46 فرد و نهاد در شبکه Gertler در لیست سیاه خزانه داری ایالات متحده قرار گرفته اند.
وزارت خزانه داری گفت: “متعهد است اطمینان حاصل کند که Gertler نمی تواند از دسترسی و نفوذ مستمر در DRC و در سطح جهانی به طور فاسدی سود ببرد.”
وزارت خزانه داری افزود که قصد دارد در این هفته مجموعه ای از تحریم ها را به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد و در روز جمعه، روز جهانی حقوق بشر اعلام کند.