گروه حقوق بشر: شاهزاده سعودی پس از 3 سال زندان آزاد شد

ریاض: یک گروه حقوق بشری روز شنبه اعلام کرد که مقامات سعودی یک شاهزاده خانم و دخترش را که تقریباً سه سال بدون هیچ اتهامی در پایتخت بازداشت بودند، آزاد کردند.
بسمه بنت سعود، 57 ساله، یکی از اعضای خانواده سلطنتی که مدت ها به عنوان مدافع حقوق زنان و سلطنت مشروطه شناخته می شد، از مارس 2019 در بازداشت بود و در آوریل 2020 از ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد، درخواست کرد که او را به دلایل سلامتی آزاد کنند.
ALQST برای حقوق بشر در توییتر نوشت: «بسمه بنت سعود آل سعود و دخترش سهود… آزاد شدند.
این گروه حقوق بشری افزود: “او از مراقبت های پزشکی که به دلیل یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی نیاز داشت، محروم شد.” در هیچ مقطعی از بازداشت وی اتهامی علیه وی مطرح نشده است.»
مقامات سعودی فوراً برای اظهار نظر در مورد این پرونده در دسترس نبودند.
به گفته یک منبع نزدیک به خانواده، پرنسس بسمه اندکی قبل از سفر برنامه ریزی شده به سوئیس برای معالجه پزشکی دستگیر شد.
ماهیت بیماری او هرگز فاش نشده است.
شاهزاده محمد از زمانی که توسط پدرش ملک سلمان در ژوئن 2017 و با هزینه وارث تعیین شده قبلی برای تاج و تخت، محمد بن نایف، منصوب شد، بر روند اصلاحات نظارت داشته است.
اصلاحات شامل لغو ممنوعیت چندین دهه رانندگی زنان و تسهیل قوانین به اصطلاح «قیمیت» است که به مردان اختیار خودسرانه بر اقوام زن می دهد.
اما مقامات سعودی همچنین مخالفان و حتی مخالفان احتمالی، از واعظان گرفته تا فعالان حقوق زنان، حتی خاندان سلطنتی را نیز سرکوب کرده‌اند.
شاهزاده بسمه در زندان الحائر نگهداری می شد، جایی که بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر در آن نگهداری می شدند.
در شهادت کتبی به سازمان ملل در سال 2020 که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، خانواده او گفتند که بازداشت او احتمالا تا حد زیادی به دلیل “سوابق او به عنوان منتقد صریح سوء استفاده ها” بوده است.
شهادت مکتوب افزود: او همچنین متحد محمد بن نایف به حساب می آمد.
در نوامبر 2017، یک کمپین گسترده ضد فساد باعث شد که هتل مجلل ریتز-کارلتون ریاض به مدت سه ماه به عنوان یک مرکز بازداشت واقعی برای ده ها شاهزاده و مقامات ارشد مظنون به اختلاس یا بی وفایی خدمت کند.
به گفته چندین منبع، در مارس 2020، گارد سلطنتی برادر و برادرزاده ملک سلمان را به اتهام دامن زدن به کودتا علیه شاهزاده محمد دستگیر کرد.