گروه حقوق بین الملل یادبود توسط دادگاه روسیه تعطیل شد

مموریال اینترنشنال به مطالعه سوء استفاده های تاریخی توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق می پردازد و به گفته وب سایت خود، هدف آن افشای حقیقت در مورد قربانیان آن و ارائه حمایت از خانواده های آنها است. وکیل این گروه، تاتیانا گلوشکووا، این حکم را به CNN تایید کرد و گفت که این گروه نسبت به این تصمیم تجدید نظر خواهد کرد.

گلوشکووا به سی ان ان گفت: «دلیل واقعی بسته شدن مموریال این است که دفتر دادستانی کار یادبود در بازسازی قربانیان ترور شوروی را دوست ندارد.

دادستانی کل روسیه در ماه نوامبر درخواست انحلال Memorial International را کرد.

این گروه متهم شد که مکرراً قانون را زیر پا گذاشته است زیرا تمام نشریات خود را با اخطار اجباری “عامل خارجی” علامت گذاری نکرده است. وزارت دادگستری در سال 2016 با استفاده از قانونی که سازمان‌های دریافت‌کننده بودجه بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد، این گروه را به عنوان عامل خارجی تعیین کرده بود.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی حامیان یادبود را نشان می دهد که فریاد می زنند: “شرم، شرم!” در راهروهای دادگاه و در ورودی ساختمان اندکی پس از صدور حکم. بر اساس گزارش گروه نظارتی مستقل OVD-Info، هفت نفر پس از رسیدگی در خارج از ساختمان دادگاه بازداشت شدند. این سازمان گفت که سه نفر از آنها گمان می‌رود محرک‌هایی باشند که هدفشان تنها ایجاد ویرانی بود، نه حمایت از یادبود.

یک حامی یادبود با افسران مجری قانون در خارج از دادگاه عالی روسیه دیده می شود.

نمایندگان مموریال استدلال کردند که هیچ دلیل قانونی برای بسته شدن این گروه وجود ندارد و منتقدان می گویند که دولت روسیه به دلایل سیاسی مموریال را هدف قرار داده است.

اولگ اورلوف، یکی از اعضای هیئت مدیره مموریال اینترنشنال، گفت که تصمیم دادگاه “صرفاً ایدئولوژیک” و “یک تصمیم نمایشی، آشکار، غیرقانونی” است.

اورلوف به سی‌ان‌ان گفت: “ظاهر، ما اتحاد جماهیر شوروی و تاریخ شوروی را به روش درست ارزیابی نمی‌کنیم. اما این ارزیابی ماست، ما حق انجام آن را داریم.”

آندری ساخاروف برنده جایزه صلح نوبل یکی از بنیانگذاران اصلی این گروه و اولین رئیس افتخاری انجمن یادبود بود.

سازمان خواهر یادبود بین المللی، مرکز حقوق بشر یادبود، با چالش مشابهی روبرو است. دادستان های مسکو این گروه را به توجیه تروریسم و ​​افراط گرایی در نشریات خود متهم کردند. پرونده بسته شدن آن در دادگاه شهر مسکو است و جلسه بعدی آن برای چهارشنبه برنامه ریزی شده است.

پوتین غرب را مقصر افزایش تنش ها در کنفرانس خبری پایان سال می داند

مرکز حقوق بشر مموریال یک نهاد حقوقی جداگانه است که بر سرکوب در روسیه مدرن تمرکز دارد. به گفته دیده بان حقوق بشر، در سال 2014 به عنوان یک عامل خارجی شناخته شد.

تصمیم دیوان عالی کشور غیرمنتظره نبود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی اوایل این ماه، مموریال را به حمایت از گروه‌هایی متهم کرد که در فهرست سیاه «به عنوان سازمان‌های تروریستی و افراطی» قرار دارند.

او گفت: «تخلفات آن آشکار بود. با این حال، پوتین اضافه کرد که مموریال «بی‌تردید» یکی از «معتبرترین» سازمان‌های غیردولتی روسیه است.

روزنامه‌نگاران در مقابل صفحه‌ای تجمع می‌کنند که جلسه قبلی دادگاه عالی در مورد پرونده یادبود در 14 دسامبر را پخش می‌کرد.

سال‌هاست که گروه‌های دموکرات و حقوق بشر تحت رژیم استبدادی پوتین هدف قرار گرفته‌اند.

هزاران معترض اوایل سال جاری به دلیل شرکت در چندین تظاهرات در حمایت از الکسی ناوالنی، معروف ترین مخالف پوتین در این کشور، بازداشت شدند.

تظاهرات در چند ماه اول سال 2021 با سرکوب شدید پلیس از جمله دستگیری های گسترده و استفاده نامتناسب از زور مواجه شد.

اما کارشناسان نگرانند که بستن یادبود می تواند برای هر گروهی که با کرملین درگیر شود، پیشگویی بدتر باشد.

چندین گروه حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل در نامه ای سرگشاده که در اوایل دسامبر منتشر شد، نوشتند: «غالغه کردن فوریت اطمینان از اینکه دو نهاد یادبود می توانند به کار حیاتی خود در حمایت از حقوق بشر ادامه دهند، دشوار است. یادبود در قلب جامعه مدنی روسیه قرار دارد و مقامات امیدوارند با هدف قرار دادن آن جامعه مدنی روسیه را در کل نابود کنند.

الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین، در روز 26 مه، در دادگاهی در شهر پتوشکی در 120 کیلومتری (75 مایل) خارج از مسکو، از طریق یک لینک ویدیویی از زندان در جلسه دادگاه روی صفحه نمایش ظاهر شد.

مری لاولور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر، در بیانیه‌ای در اوایل این ماه گفت که انحلال یادبود «مقام جدیدی برای مدافعان حقوق بشر در روسیه» خواهد بود.

لاولور گفت: «همانطور که ایجاد آن آغازی برای باز بودن در روسیه بود، بسته شدن آن ممکن است نشان دهنده پایان این دوره باشد.

انتقاد آنها از نقض حقوق بشر تاریخی و معاصر، آنها را برای سال‌ها هدف دولتی قرار داده است که فضای بحث عمومی را کمرنگ می‌کند.»