گروه 7 از چین می خواهد که روسیه را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، احترام به وضعیت تایوان و قوانین تجارت منصفانه تحت فشار قرار دهد

هیروشیما، ژاپن: گروه هفت (G7) دموکراسی های ثروتمند روز شنبه متحد شدند و از چین خواستند که شریک استراتژیک خود روسیه را برای پایان دادن به جنگ خود با اوکراین تحت فشار بگذارد.
در بیانیه مشترکی که روز شنبه منتشر شد، رهبران گروه ۷ تاکید کردند که نمی‌خواهند به چین آسیب برسانند و به دنبال «روابط سازنده و باثبات» با پکن هستند و «اهمیت تعامل صریح با چین و ابراز نگرانی‌های خود را مستقیماً به چین» به رسمیت می‌شناسند.
در این بیانیه آمده است: «ما از چین می‌خواهیم روسیه را تحت فشار قرار دهد تا تجاوز نظامی خود را متوقف کند و بلافاصله، کامل و بدون قید و شرط نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.» ما چین را تشویق می کنیم که از صلحی جامع، عادلانه و پایدار بر اساس تمامیت ارضی و اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد حمایت کند، از جمله در گفتگوهای مستقیم با اوکراین.
این گروه گفت که همکاری با چین با توجه به نقش جهانی و اندازه اقتصادی آن ضروری است و برای همکاری با یکدیگر بر روی چالش هایی مانند تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی، بدهی ها و نیازهای مالی کشورهای آسیب پذیر، نگرانی های بهداشت جهانی و ثبات اقتصادی، مورد نیاز است.
اما رهبران “نگرانی جدی” خود را در مورد وضعیت در دریاهای شرق و جنوب چین ابراز کردند، جایی که پکن در حال گسترش حضور نظامی خود و تهدید به استفاده از زور برای اعمال کنترل خود بر تایوان خودگردان است. آنها خواستار “حل و فصل مسالمت آمیز” ادعای چین بر تایوان شدند که از زمان قدرت گرفتن کمونیست ها در سرزمین اصلی چین در سال 1949، حل نشده باقی مانده است.
در این بیانیه آمده است: “هیچ مبنای قانونی برای ادعاهای دریایی گسترده چین در دریای چین جنوبی وجود ندارد و ما با فعالیت های نظامی چین در منطقه مخالفیم.”
این بیانیه با اشاره به اتهاماتی مبنی بر اینکه پکن در حال تضعیف «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» است، گفت: «چین رو به رشدی که مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، مورد علاقه جهانی خواهد بود».
G7 همچنین در ابراز نگرانی در مورد حقوق بشر در چین، از جمله در تبت، در هنگ کنگ و در منطقه دور غربی سین کیانگ، جایی که موضوع کار اجباری یک موضوع همیشگی است، متحد شدند.
اما این بیانیه همچنین به دنبال مقابله با این اتهامات است که G7 به دنبال جلوگیری از ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی است.
در این بیانیه آمده است: «رویکردهای سیاستی ما برای آسیب رساندن به چین طراحی نشده و به دنبال خنثی کردن پیشرفت و توسعه اقتصادی چین نیستیم». این بیانیه بر این اجماع تاکید کرد که تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین تولید و تضمین دسترسی پایدار به مواد معدنی حیاتی استراتژیک و سایر منابع با هدف از بین بردن روابط تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان نیست.
در بیانیه آمده است: «ما در حال جدا شدن یا چرخش به سمت داخل نیستیم. در عین حال، می‌دانیم که تاب‌آوری اقتصادی مستلزم کاهش ریسک و تنوع است. ما به‌صورت فردی و جمعی برای سرمایه‌گذاری در نشاط اقتصادی خود گام‌هایی برمی‌داریم. وابستگی های بیش از حد در زنجیره های تامین حیاتی ما را کاهش خواهد داد.”
در همان زمان، اعضای G7 متعهد شدند که در برابر انواع مختلف «اجبار اقتصادی» موضع بگیرند و گفتند که «با اقدامات بدخیم، مانند انتقال غیرقانونی فناوری یا افشای اطلاعات مقابله خواهند کرد» و همچنین از «محدود کردن بی‌رویه تجارت و سرمایه‌گذاری» اجتناب می‌کنند. ”
مقامات چینی در واکنش به اظهارات مختلف گروه 7 در مورد اجبار اقتصادی و سایر مسائل، آمریکا و دیگر اعضای آن را به ریاکاری متهم کردند.
خبرگزاری دولتی شین‌هوا روز جمعه سرمقاله‌ای تند منتشر کرد که این اتهامات را «شکار جادوگر»، قلدری و «سرکوب ابرقدرت» توصیف کرد.
در این بیانیه آمده است: «وقتی صحبت از «اجبار» به میان می‌آید، اجبارکننده آب اول ایالات متحده است. با توجه به اینکه واشنگتن در طول سال ها چگونه از آنها سوء استفاده کرده یا از آنها خونریزی کرده است، متحدان G7 آمریکا باید کینه زیادی داشته باشند.
گروه 7 شامل ژاپن، میزبان امسال اجلاس سالانه رهبران، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.
این بیانیه در دومین روز از نشست سه روزه سران منتشر شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز شنبه وارد هیروشیما شد تا در نشست های برنامه ریزی شده برای یکشنبه شرکت کند.