گزارش: شی خود یک خطر برای اقتصاد چین است

توکیو: در گزارشی که در یک روزنامه ژاپنی منتشر شد، با تأکید بر عوارض جانبی سیاست‌های «عجله‌ای و شدید» شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، خطری برای اقتصاد چین است.
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند ضعیف شدن رشد در ماه‌های پایانی سال 2021 می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند زیرا چین با بدتر شدن بحران املاک و مستغلات، آخرین شیوع کووید و رویکرد سختگیرانه بدون تحمل این کشور برای کنترل ویروس مواجه است.
اگرچه رقم رشد سال گذشته تا حدودی مطابق با انتظارات است. اما، کارشناسان اشاره می کنند که چگونه تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه آخر سال نسبت به سال قبل تنها 4 درصد افزایش یافته است که پایین ترین سرعت در یک سال و نیم گذشته است.
روزنامه مالی ژاپنی Nikkei Asia به نقل از یک منبع سیاسی چینی نوشت: اگر شی نتواند وضعیت اقتصادی را در کنگره ملی حزب کمونیست در پاییز بهبود بخشد، می تواند بر قدرت او تأثیر بگذارد.
یک اقتصاددان چینی پس از اعلام آخرین ارقام تولید ناخالص داخلی در روز دوشنبه گفت: اعتماد بیش از حد برای توسعه چین بد است.
این اقتصاددان گفت: «با توجه به رکود اقتصادی جدی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، روزی که چین از آمریکا پیشی می‌گیرد در حال دور شدن است نه نزدیک‌تر شدن».
مرکز تحقیقات اقتصادی ژاپن (JCER) سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی اسمی چین در سال 2033 از ایالات متحده فراتر خواهد رفت که در مجموع پنج سال دیرتر از پیش‌بینی قبلی آن بود.
پیش از این، همان مرکز ژاپنی پیش‌بینی کرده بود که چین تا سال 2028 از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت.
در روزی که خبر کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماهه آخر سال 2021 منتشر شد، شی در یک نشست مرتبط با مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کرد و گفت: “تغییرات در محیط اقتصادی داخلی و بین المللی فشار فوق العاده ای به همراه داشته است. ” او گفت.
اما… ما به آینده اقتصاد چین اطمینان کامل داریم.