گزارش: کووید-19 قدرت چین را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام محدود می کند، خطرات جنگ “مهم” است

احساسات ضد چینی در چندین کشور آسیای جنوب شرقی در حال افزایش است (AP)

ملبورن: انستیتو لوی در گزارشی روز یکشنبه اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا قدرت چین را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تضعیف کرده است و ابهامات امنیتی عمیق در منطقه خطر “قابل توجه” جنگ را به همراه دارد.
اندیشکده سیاست خارجی مستقر در سیدنی گفت که متحدان ایالات متحده در منطقه و قدرت های کلیدی موازنه مانند هند هرگز به ظرفیت و تمایل آمریکا برای حفظ وزنه تعادل نظامی و استراتژیک در پاسخ به ظهور چین وابسته نبوده اند.
در عین حال، پکن در تلاش است تا کشورهای جنوب شرق آسیا را از پیوستن به ائتلاف آمریکا منصرف کند، در حالی که مبادلات نظامی خود را با روسیه و پاکستان و همچنین کره شمالی ارتقا داده و به عنوان یک چنین سه گانه قدرتمند از قدرت های اتمی همسو با چین در منطقه
در این گزارش آمده است: «اینکه آیا توازن نوظهور قدرت نظامی به بازدارندگی و ثبات استراتژیک در هند و اقیانوس آرام کمک می‌کند یا نه، یک سوال باز است».
“عمق خصومت ها، وسعت رقابت آمریکا و چین و وجود چندین نقطه اشتعال بالقوه به این معنی است که خطر جنگ قابل توجه است.”
تأثیر این همه‌گیری باعث تضعیف رونق کلی منطقه و تضعیف قدرت جامع چین شده است.
در این گزارش آمده است: «اکنون احتمال کمتری وجود دارد که پکن تا پایان دهه از رقیب همتای خود در قدرت فراگیر جلو بیفتد – این نشان می دهد که هیچ چیز اجتناب ناپذیری در مورد رشد چین در جهان وجود ندارد. به نظر می رسد بسیار بعید به نظر می رسد که چین هرگز به اندازه ایالات متحده مسلط شود.
این اندیشکده گفت استرالیا، که روابط آن با چین در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی بدتر شده است، بهتر از بسیاری از شرکای آمریکایی قدرت رو به رشد چین را پشت سر گذاشته است – اما بیشتر به واشنگتن وابسته است.
در سال 2018، استرالیا غول فناوری چینی Huawei Technologies Co را از شبکه مخابراتی 5G خود منع کرد. روابط سال گذشته زمانی که کانبرا خواستار تحقیقات مستقل در مورد منشأ ویروس کرونا شد، بدتر شد که باعث یک سری اقدامات تلافی جویانه تجاری از سوی چین شد.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک