گفتگوهای روسیه و پاکستان برای اولین سفر پوتین به این کشور: گزارش

اسلام آباد: براساس گزارش رسانه ها، پاکستان و روسیه در حال مذاکره برای نهایی کردن برنامه اولین سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این کشور در سال جاری هستند.
نخست وزیر عمران خان قبلاً یک دعوت رسمی از رئیس جمهور پوتین کرده است. وی در گفتگوی تلفنی اخیر خود با رئیس جمهور روسیه بار دیگر دعوت از پوتین را تکرار کرد.
همچنین قرار است رهبران دو کشور ماه آینده در حاشیه افتتاحیه المپیک زمستانی در پکن با یکدیگر دیدار کنند.
مقامات آشنا به توسعه روز یکشنبه به اکسپرس تریبون گفتند که سفر رئیس جمهور روسیه در دو سال گذشته توسط دو طرف مورد بحث قرار گرفته بود، اما به دلایل مختلف از جمله همه گیری کووید-19 محقق نشد.
سفر احتمالی رئیس جمهور پوتین نقطه اوج سال ها تلاش دو طرف برای باز کردن فصل جدیدی در روابط خود خواهد بود که توسط رقابت جنگ سرد خدشه دار شده بود.
در این گزارش آمده است که مسکو همچنین می‌خواهد «پروژه‌های بزرگ بلیت» یا ابتکارات دیگری وجود داشته باشد که رئیس‌جمهور روسیه در نهایت در سفر به پاکستان اعلام کند.
با این حال، منابع دیپلماتیک گفتند پوتین می‌خواست این دیدار را زمانی انجام دهد که «چیز بزرگی برای فروش داشت».
با امضای توافقنامه خط لوله گاز بخار پاکستان، چشم انداز سفر پوتین به پاکستان به طور قابل توجهی روشن شده است.
پاکستان مشتاق است که رئیس جمهور پوتین پروژه خط لوله چند میلیارد دلاری گاز را که ممکن است اواخر امسال آغاز شود، افتتاح کند. پاکستان از شرکت های روسی می خواهد که این خط لوله را از کراچی در استان سند به کسور در استان پنجاب بکشند.
خط لوله گاز شمال-جنوب که اکنون به خط لوله گاز بخار پاکستان تغییر نام داده است، پروژه شاخصی است که دو کشور از زمانی که تصمیم گرفتند رقابت جنگ سرد خود را به خاک بسپارند و وارد دوره جدیدی از روابط دوجانبه شوند، قصد انجام آن را دارند.
این قرارداد ابتدا در سال 2015 امضا شد، اما به دلیل تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه شرکت‌های روسی و مسائل دیگر، کار روی این خط لوله به طول 1122 کیلومتر آغاز نشد.
با این حال، دو طرف در نهایت از این موانع عبور کردند و توافقنامه اصلاح شده ای را امضا کردند که اکنون 74 درصد از سهام خط لوله را به پاکستان می دهد. پیش از این قرار بود این خط لوله به طور کامل توسط روسیه با مدل ساخت، بهره برداری و انتقال ساخته شود.
این پروژه حدود 2.25 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. پس از تکمیل، خط لوله به رفع کمبود گاز در پنجاب کمک خواهد کرد. LNGی که پاکستان اکنون وارد می کند از طریق این خط لوله پیشنهادی مجدداً گازی می شود.
مقامات آگاه با توسعه گفتند که این پروژه نه تنها دارای اهمیت اقتصادی بلکه استراتژیک برای پاکستان است. آنها گفتند که پاکستان می خواهد روابط خود را با روسیه به عنوان بخشی از تلاش هایش برای تنوع بخشیدن به گزینه های سیاست خارجی خود گسترش دهد.
در آوریل سال گذشته، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از 9 سال وقفه از اسلام آباد بازدید کرد. در جریان این دیدار، وی به نمایندگی از رئیس جمهور پوتین پیامی را به رهبری پاکستان ابلاغ کرد که مسکو مایل است تمام کمک های ممکن را به اسلام آباد بسط دهد.
این دو کشور نه تنها در حال بررسی گزینه هایی برای تعمیق روابط اقتصادی هستند، بلکه روسیه نیز مشتاق فروش تسلیحات به پاکستان است، چیزی که در گذشته به دلیل مخالفت هند از آن اجتناب می کرد.
دو کشور از سال 2016 تمرینات نظامی مشترک منظمی را برگزار کرده اند که نشانه دیگری از تعمیق روابط بین مسکو و اسلام آباد است. به گزارش اکسپرس تریبون، علاوه بر این، دو کشور در مورد مسائل کلیدی منطقه ای و بین المللی از جمله افغانستان نیز دیدگاه مشابهی دارند.