گوترش: رئیس سازمان ملل: اکنون جهان بدتر از کووید، آب و هوا، درگیری است

سازمان ملل: آنتونیو گوترش در حالی که دومین دوره خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل آغاز می کند، روز پنجشنبه گفت که به دلیل همه گیری کووید-19، بحران آب و هوا و تنش های ژئوپلیتیکی که باعث درگیری ها شده است، جهان از بسیاری جهات بدتر از پنج سال پیش است. در همه جا – اما برخلاف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، او فکر می کند روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.
گوترش در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که درخواست صلح را که در اولین روز حضورش در مقام ارشد سازمان ملل در 1 ژانویه 2017 صادر کرد و اولویت هایش در اولین دوره ریاست جمهوری اش برای جلوگیری از درگیری ها و مقابله با نابرابری های جهانی، کووید، صادر کرد. -19 بحران و یک سیاره در حال گرم شدن تغییر نکرده است.
گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. “ما می توانیم نفوذ داشته باشیم. من می توانم متقاعد کنم. من می توانم میانجیگری کنم، اما هیچ قدرتی ندارم.»
گوترش پیش از اینکه رئیس سازمان ملل شود، گفت که او این پست را به عنوان “یک دعوت کننده، یک میانجی، یک پل ساز و یک واسطه صادق برای کمک به یافتن راه حل هایی که به نفع همه درگیر باشد” تصور می کرد.
او گفت پنجشنبه اینها کارهایی است که «من باید هر روز انجام دهم».
به عنوان مثال، دبیرکل این هفته گفت که در این هفته با فرستاده اتحادیه آفریقا، اولوسگون اوباسانجو، دو بار با اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا، و یک بار با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، در تلاش برای توقف درگیری ها در اتیوپی صحبت کرده است. و نیروهایی در منطقه جنگ زده تیگری.
گوترش گفت: “امیدوارم در شرایطی باشیم که در آن ممکن است به زودی توقف خصومت ها ممکن شود و من در آنجا بیشتر تلاش های خود را متمرکز کرده ام.”
به عنوان مثال دیگر، گوترش گفت که او همچنین در تماس تلفنی با رهبران نظامی مالی که اخیراً انتخابات برنامه ریزی شده برای ماه آینده را تا سال 2026 به تعویق انداخته اند، تلاش کرده است تا جدول زمانی را کاهش دهند. او گفت که با حاکم نظامی مالی، رئیس جمهور آسیمی گویتا، سه رئیس جمهور از گروه منطقه ای 15 کشور غرب آفریقا ECOWAS، نخست وزیر الجزایر و رهبر اتحادیه آفریقا در مورد چگونگی اطمینان از اینکه در مالی، تقویم قابل قبولی وجود دارد صحبت کرده است. انتقال به یک دولت غیرنظامی».
گوترش گفت که امیدوار است رهبران نظامی مالی درک کنند که باید “یک دوره معقول” را قبل از انتخابات بپذیرند. دبیرکل معتقد است که رای گیری باید در «مدت زمانی نسبتاً کوتاه» برگزار شود و گفت: «تمام تلاش من برای ایجاد شرایطی برای پر کردن این شکاف و اجازه دادن به ECOWAS و دولت مالی برای رسیدن به یک راه حل بوده است. تاخیر قابل قبول برای انتخابات.»
گوترش گفت شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین المللی از جمله با اعمال تحریم ها و دستور اقدام نظامی را دارد، به ویژه پنج عضو دائمی دارای حق وتو تقسیم شده است. روسیه و چین اغلب با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در موضوعات کلیدی از جمله روز پنجشنبه در مورد تحریم های جدید علیه کره شمالی اختلاف دارند.
گوترش در مورد این موضوع که اکنون در خط مقدم همه کشورها قرار دارد – اینکه آیا روسیه که 100000 سرباز در مرز اوکراین جمع آوری کرده است به جمهوری شوروی سابق حمله خواهد کرد – گفت: “فکر نمی کنم روسیه به اوکراین حمله کند، و امیدوارم باور من درست باشد. ”
چه چیزی او را به این فکر می‌کند که وقتی بایدن و دیگران معتقدند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیروهایی را به اوکراین خواهد فرستاد، مسکو حمله نخواهد کرد؟
گوترش با تاکید بر اینکه تهاجم وحشتناکی خواهد داشت، گفت: «چون من به راه‌حل نظامی برای مشکلات موجود اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم منطقی‌ترین راه برای حل این مشکلات از طریق دیپلماسی و از طریق گفتگوی جدی است. عواقب.”
دبیرکل سازمان ملل گفت: «البته ما با مقامات ارشد روسیه در تماس بوده‌ایم، اگرچه سازمان ملل مستقیماً درگیر بحران اوکراین نیست.»
گوترش قرار است روز جمعه در مجمع عمومی در جمع 193 کشور عضو سازمان ملل در مورد اولویت های خود برای سال 2022 سخنرانی کند.
او سه اولویت فوری را که “به شدت من را نگران می کند” مشخص کرد: فقدان واکسیناسیون در بخش های بزرگی از جهان، به ویژه در آفریقا. نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 45 درصد در این دهه به منظور دستیابی به هدف بین المللی تلاش برای محدود کردن گرمایش جهانی در آینده به 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت). و وضعیت مالی «بسیار ناعادلانه» در جهان که به نفع کشورهای ثروتمند است.
گوترش گفت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه منابع بسیار کمی دارند، بدهی‌های بالایی دارند که در حال رشد هستند و نرخ‌های بهره بسیار بالاتری نسبت به اروپا یا آمریکای شمالی می‌پردازند، واکسن ندارند و به طور نامتناسبی از تأثیرات تغییرات آب و هوایی متحمل می‌شوند.
او گفت: «ما به اصلاح عمیقی در سیستم مالی بین‌المللی خود نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که عدالت بیشتری در نحوه در دسترس بودن منابع وجود دارد تا امکان بهبود (کووید-19) در همه جا امکان‌پذیر باشد.»
در مورد یک موضوع مهم دیگر، گوترش تاکید کرد که مردم افغانستان را نمی توان به طور دسته جمعی به خاطر “کارهای اشتباهی که توسط طالبان انجام می شود” مجازات کرد، بنابراین افزایش گسترده کمک های بشردوستانه کاملا ضروری است “زیرا افغان ها در وضعیت ناامیدکننده ای قرار دارند. خطرات مرگ ناشی از گرسنگی» و بیماری در زمستان سرد با کووید-19.
او گفت: «بیش از نیمی از جمعیت نیاز مبرم به کمک های بشردوستانه دارند، و باید پول به اقتصاد تزریق شود تا اطمینان حاصل شود که بانک های افغانستان کار می کنند و داکتران، معلمان، مهندسان و سایر کارگران حقوق می گیرند تا از فروپاشی اقتصادی کشور جلوگیری شود.
گوترش گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به کشورهای عضو بستگی دارد، اما سازمان ملل به طالبان فشار می آورد که در ماه اوت با خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده پس از 20 سال قدرت را به دست گرفت تا از حقوق بشر به ویژه زنان اطمینان حاصل کند. حقوق کار و تحصیل دختران، و فراگیرتر کردن دولت و انعکاس جمعیت متنوع افغانستان.
دبیرکل سازمان ملل گفت که در المپیک پکن در ماه فوریه شرکت خواهد کرد “که یک اقدام سیاسی نیست” بلکه “حضور در زمانی که همه جهان برای همیشه گرد هم می آیند – برای یک پیام صلح آمیز.”