یادبود: دادگاه روسیه به گروه حقوقی یادبود دستور تعطیلی داد

مسکو: دادگاه عالی روسیه روز سه‌شنبه دستور بستن «مموریال»، برجسته‌ترین گروه حقوق بشری را که نماد دموکراسی‌سازی پس از شوروی بود و پاکسازی‌های دوران استالین را در سه دهه گذشته نشان می‌داد، صادر کرد.
حکم دادگاه علیه مموریال اینترنشنال، ساختار مرکزی این گروه، سالی را محدود می کند که با زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور وقت آمریکا آغاز شد و شاهد سرکوب تاریخی گروه های حقوق بشر و رسانه های مستقل بود.
اما ممنوعیت علیه مموریال حتی در شرایط جوی کنونی برجسته است و همین چند سال پیش غیرقابل تصور بود.
قاضی آلا نظروا پس از اینکه دادستان ها سازمان را به عدم علامت گذاری نشریات خود با برچسب “عامل خارجی”، برچسب گروه هایی که از خارج از کشور وجوه دریافت می کنند، متهم کردند، دستور بسته شدن Memorial International و شعبه های منطقه ای آن را صادر کرد.
“ننگ! ننگ!” هواداران پس از صدور حکم در دادگاه فریاد زدند.
دادستان ها همچنین مموریال اینترنشنال را به تحقیر خاطره اتحاد جماهیر شوروی و پیروزی های آن و بازپروری “جنایتکاران نازی” متهم کردند.
در طول جلسه استماع روز سه شنبه، یک دادستان گفت مموریال “تصویر نادرستی از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک کشور تروریستی ایجاد می کند و خاطره جنگ جهانی دوم را تحقیر می کند”.
تصمیم دادگاه سخت‌ترین ضربه‌ای است که تاکنون به سازمانی که در سال 1989 توسط مخالفان شوروی از جمله آندری ساخاروف برنده جایزه صلح نوبل تأسیس شد، وارد شده است. این حکم پس از آن صادر شد که پوتین این گروه را به حمایت از “سازمان های تروریستی و افراطی” متهم کرد.
ماریا ایزمانت، وکیل دادگستری، گفت که تعطیلی «نشانه بسیار بدی» است، اما افزود که مموریال درخواست تجدیدنظر خواهد داد و به کار خود ادامه خواهد داد.
او به خبرنگاران گفت: «این پایان کار نیست.
تراژدی برای روسیه
ده ها تن از هواداران در مقابل ساختمان دادگاه در دمای بسیار پایین تجمع کردند و چندین نفر نیز بازداشت شدند.
Memorial یک ساختار سست از سازمان های ثبت شده محلی است، با Memorial International آرشیو گسترده شبکه را در مسکو نگهداری می کند و کار آن را هماهنگ می کند.
این گروه سال ها صرف فهرست نویسی جنایات مرتکب شده در اتحاد جماهیر شوروی، به ویژه در شبکه بدنام اردوگاه های زندان، گولاگ، کرده است.
حامیان می گویند که بسته شدن آن نشان دهنده پایان دوره ای در روند دموکراتیزاسیون روسیه پس از شوروی است که 30 سال پیش در این ماه آغاز شد.
ماریا بریوکووا از طرفداران این تیم گفت که روسیه برای اطمینان از تکرار نشدن اشتباهات گذشته به یادبود نیاز دارد.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: “یادبود حقیقت را می گوید، به هیچ وجه کشور را بدنام نمی کند.”
یکی دیگر از حامیان، نویسنده لئونید باخنوف، که پدربزرگش در اوج پاکسازی های دوران استالین در سال 1937 اعدام شد، گفت که بسته شدن این گروه “یک تراژدی برای روسیه” بود.
او با تلخی گفت: “چه سال نوی شگفت انگیزی را برای ما ترتیب دادند.”
بنیانگذاران یادبود هرگونه تخلف جدی را رد کرده‌اند و گفته‌اند که ممکن است فقط تعداد ناچیزی از اسناد برچسب “عامل خارجی” را نداشته باشند.
جلسه روز سه شنبه یکی از دو پرونده ای بود که علیه این گروه مطرح شد. دادستان ها همچنین خواستار تعطیلی مرکز حقوق بشر مموریال توسط دادگاه شده اند و این مرکز را به حمایت از “تروریسم و ​​افراط گرایی” و همچنین نقض قوانین “عامل خارجی” متهم کرده اند.
روز چهارشنبه دادگاه مسکو جلسه جدیدی در این مورد برگزار خواهد کرد.
مرکز حقوق بشر مموریال برای حقوق زندانیان سیاسی، مهاجران و دیگر گروه‌های به حاشیه رانده شده مبارزه کرده است و به موارد سوء استفاده به‌ویژه در منطقه پرآشوب قفقاز شمالی که چچن را شامل می‌شود، تاکید کرده است.
“تلاش برای پاک کردن تاریخ”
ناظران در روسیه و خارج از کشور این حکم را محکوم کردند.
آنتون اورخ، تحلیلگر سیاسی گفت که بسته شدن یادبود شبیه “توجیه عمومی پاکسازی استالین” است.
وی افزود: پیامدهای آن برای حال و آینده کشور ما فاجعه بار خواهد بود.
جان سالیوان سفیر ایالات متحده این اقدام را “تلاشی آشکار و غم انگیز برای سرکوب آزادی بیان و محو تاریخ” خواند.
یادبود آشویتس با اشاره به حکم دادگاه روسیه در توییتر خود نوشت: قدرتی که از حافظه می ترسد، هرگز نمی تواند به بلوغ دموکراتیک برسد.
روز دوشنبه، دادگاهی در شهر پتروزاوودسک در شمال غربی این کشور، حکم 13 سال زندان را برای یوری دیمیتریف، رئیس یادبود در کارلیا، در یک پرونده سوء استفاده جنسی، افزایش داد. طرفداران او می گویند که او به خاطر کارش در یافتن گورهای دسته جمعی افرادی که در دوران استالین کشته شده اند مجازات شده است.
به طور جداگانه، تیم ناوالنی روز سه‌شنبه گفت که مقامات رؤسای دفاتر وی را در مناطق سیبری ایرکوتسک و تومسک، زاخار ساراپولوف و کسنیا فادیوا که همچنین یک قانونگذار محلی است، بازداشت کرده‌اند.