یمن: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پس از حمله مرگبار، عملیات “گسترده” یمن را آغاز کرد

ریاض: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز شنبه پس از شلیک موشک‌های شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به یمن که منجر به کشته شدن دو نفر در این کشور شد، حمله «در مقیاس وسیع» را به یمن آغاز کرد که اولین کشته در این کشور در سه سال گذشته بود.
حوثی ها به همسایه شمالی نفت خیز یمن درباره واکنش “دردناک” هشدار دادند اگر ائتلاف “تجاوز” خود به این کشور درگیر درگیری را متوقف نکند.
یمن از سال 2014 تحت تأثیر جنگ داخلی قرار گرفته است و دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی تحت حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در برابر حوثی ها که کنترل بسیاری از مناطق شمالی را در اختیار دارند، قرار گرفته است.
ده ها هزار نفر از آن زمان تاکنون در آنچه که سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی جهان توصیف کرده است، کشته شده اند.
دفاع غیرنظامی عربستان اعلام کرد که خشونت اخیر در یک شب زمانی رخ داد که دو نفر – یکی سعودی و دیگری یمنی – در حمله موشکی به جازان کشته شدند.
در این بیانیه آمده است: «یک پرتابه نظامی به یک فروشگاه تجاری در خیابان اصلی سقوط کرد که منجر به کشته شدن دو نفر شد» و افزود که شش سعودی و یک تبعه بنگلادشی زخمی شدند.
تصاویر خبرگزاری رسمی عربستان سعودی که ظاهراً مربوط به عواقب این حمله است، حفره بزرگی را در زمین و خودروهای ویران شده را نشان می‌دهد.
حوثی ها نسبت به پاسخ “دردناک” هشدار می دهند
ائتلاف تحت رهبری عربستان مدت کوتاهی پس از آن اعلام کرد که “برای یک عملیات نظامی در مقیاس بزرگ آماده می شود”.
پزشکان یمنی به خبرگزاری فرانسه گفتند که بعداً یک حمله هوایی انجام داد که در آن “سه غیرنظامی از جمله یک کودک و یک زن کشته شدند و شش نفر دیگر زخمی شدند.”
مقامات سعودی اعلام کردند که ائتلاف روز یکشنبه یک کنفرانس خبری برای رسیدگی به آخرین تحولات برگزار خواهد کرد و در مشاوره قبلی که روز شنبه برگزار خواهد شد، تصریح کرد.
یحیی سریع، سخنگوی حوثی ها به عربستان سعودی نسبت به “عملیات دردناک تا زمانی که به تجاوزات و جنایات خود ادامه می دهد” هشدار داد.
وی در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی حوثی‌ها گفت که شورشیان سه موشک بالستیک به جازان، منطقه جنوبی پادشاهی در مرز یمن شلیک کرده‌اند.
شورشیان اغلب موشک ها و پهپادها را به سمت عربستان سعودی پرتاب می کنند و فرودگاه ها و زیرساخت های نفتی این کشور را هدف قرار می دهند.
آخرین مورد، اولین مورد در بیش از سه سال گذشته بود که منجر به مرگ و میر در پادشاهی شد، پادشاهی که اولین مرگ خود را در اثر حمله موشکی حوثی‌ها به هنگام حمله به ریاض در سال 2018 ثبت کرد.
همچنین با تشدید نبرد بین دو طرف و حملات هوایی ائتلاف به صنعا صورت می‌گیرد.
“مرگ هر روز”
عربستان سعودی تحت حاکمیت سنی‌ها و متحدش ایالات متحده مدت‌هاست که ایران را به تامین سلاح‌های پیشرفته به حوثی‌ها متهم کرده‌اند، اتهامی که جمهوری اسلامی شیعه آن را رد می‌کند.
نیروی دریایی ایالات متحده این هفته اعلام کرد که 1400 تفنگ AK-47 و مهمات را از یک قایق ماهیگیری که ادعا می کند از ایران به حوثی ها که از اقلیت شیعه زیدی یمن هستند، قاچاق می کرد، کشف و ضبط کرد.
در این بیانیه آمده است: ارزیابی شد که کشتی بدون تابعیت از ایران منشا گرفته و از مسیری که در گذشته برای حمل و نقل غیرقانونی سلاح به حوثی‌ها در یمن از آب‌های بین‌المللی استفاده می‌شده، عبور کرده است.
روز پنجشنبه — یک روز پس از اینکه ائتلاف یک اردوگاه نظامی حوثی ها را در صنعا هدف قرار داد — ائتلاف نظامی اعلام کرد که یک پهپاد مملو از بمب را در نزدیکی فرودگاه ابها در جنوب پادشاهی سرنگون کرد که باعث ریزش آوار در نزدیکی آن شد اما تلفات جانی نداشت.
و اوایل این هفته، فرودگاه صنعا را هدف قرار داد، که عملیات آن به دلیل محاصره عربستان سعودی از اوت 2016 تا حد زیادی متوقف شده است، با معافیت هایی برای پروازهای کمکی.
پاپ فرانسیس در پیام روز کریسمس خود از این واقعیت که “تراژدی های عظیم” در کشورهای عربی پر از درگیری، از جمله یمن، “در سکوت گذشته است” ابراز تاسف کرد.
او در واتیکان گفت: «بیایید به فریاد کودکان برخاسته از یمن گوش دهیم، جایی که یک تراژدی عظیم که همه از آن غافل شده‌اند، سال‌ها در سکوت ادامه داشته و هر روز باعث مرگ و میر می‌شود».
برنامه جهانی غذا اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه “مجبور” کمک به یمن را قطع کرده و نسبت به افزایش گرسنگی در این کشور هشدار داد.
سازمان ملل تخمین می زند که جنگ یمن تا پایان سال 377000 کشته بر اثر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خواهد گرفت.
بیش از 80 درصد از جمعیت حدود 30 میلیونی یمن در آنچه که سازمان ملل می گوید بدترین بحران بشردوستانه جهان است به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.