یمن: ائتلاف به رهبری عربستان هدف قرار دادن یک بازداشتگاه را پس از حملات هوایی که 70 کشته برجای گذاشت را تکذیب کرد

شورشیان حوثی حامی ایران، که کنترل بسیاری از یمن را در دست دارند، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را مسئول حمله به شهر شمالی صعده می دانند. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA، سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف روز شنبه، این ادعاها را “بی اساس و بی اساس” خواند.

به گفته پزشکان بدون مرز (MSF) در این حمله حداقل 70 نفر کشته و 130 نفر زخمی شدند.

به گفته NetBlocks، سازمانی که اختلالات شبکه را ردیابی می کند، یک حمله هوایی دیگر در اوایل روز جمعه به یک ساختمان مخابراتی در شهر بندری استراتژیک حدیده اصابت کرد و باعث قطعی اینترنت در سراسر کشور شد. Save the Children گفت که حداقل سه کودک در آن حمله کشته شدند.

شورای پناهندگان نروژ گفت که قطعی اینترنت که از عصر جمعه همچنان ادامه داشت، بر تحویل کمک ها تأثیر می گذارد.

SPA روز جمعه گزارش داد که ائتلاف گفت روز جمعه به “اهداف نظامی” در صنعا، پایتخت نیز حمله کرد و مدعی شد که این عملیات را “در پاسخ به تهدید حملات خصمانه” انجام داده است.

این ائتلاف در سال 2015 حمله ای را برای بازگرداندن دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن پس از سرنگونی آن توسط حوثی ها آغاز کرد. ائتلاف حملات خود را در پی حمله مرگبار موشکی و پهپادی حوثی در ابوظبی پایتخت امارات در اوایل هفته جاری تشدید کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز جمعه اعلام کرد که «عمیقاً درباره تشدید خصومت‌ها نگران است» و «از تلفات انسانی که این تشدید ایجاد کرده است ابراز تأسف می‌کند». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواستار کاهش تنش شد.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: تشدید درگیری‌ها تنها یک بحران انسانی وخیم و رنج مردم یمن را تشدید می‌کند.

حمله پهپادی در ابوظبی می تواند نقطه عطف خطرناکی برای خاورمیانه باشد.  در اینجا چیزی است که باید بدانید

رسانه تحت کنترل حوثی‌ها، المسیره، ویدئوی گرافیکی از مردم زیر آوار در پی اعتصاب روز جمعه در بازداشتگاه را نشان داد. صلیب سرخ اعلام کرد که تجهیزات پزشکی اورژانسی را به دو بیمارستان ارسال کرده است که تعداد تلفات “بسیار بالایی” داشته اند.

احمد ماهات، رئیس مأموریت MSF در یمن، گفت: «طبق آنچه از همکارم در صعده می‌شنوم، اجساد زیادی هنوز در صحنه حمله هوایی هستند، افراد زیادی مفقود شده‌اند. نمی توان دانست که چند نفر کشته شده اند. به نظر می رسد این یک اقدام خشونت آمیز وحشتناک بوده است.

ماهات گفت که یک بیمارستان تحت حمایت پزشکان بدون مرز در صعده تحت تأثیر هجوم مجروحان قرار گرفته است و نمی تواند بیشتر دریافت کند. به گفته پزشکان بدون مرز، دو بیمارستان دیگر در شهر نیز تعداد زیادی تلفات داشته اند.