یمن: حملات هوایی 70 نفر را کشت و اینترنت را قطع کرد

به گفته NetBlocks، سازمانی که اختلالات شبکه را ردیابی می کند، یک حمله هوایی دیگر در اوایل روز جمعه به یک ساختمان مخابراتی در شهر بندری استراتژیک حدیده اصابت کرد و باعث قطعی اینترنت در سراسر کشور شد. Save the Children گفت که حداقل سه کودک در آن حمله کشته شدند.

شورای پناهندگان نروژ گفت که قطعی اینترنت که از عصر جمعه همچنان ادامه داشت، بر تحویل کمک ها تأثیر می گذارد.

شورشیان حوثی که از ایران حمایت می کنند، که کنترل بسیاری از یمن را در دست دارند، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را مسئول این حملات می دانند. CNN برای اظهار نظر با ائتلاف تماس گرفته است.

رسانه تحت کنترل حوثی‌ها، المسیره، ویدئویی از مردم زیر آوار در پی حمله روز جمعه به بازداشتگاه در شهر صعده در شمال یمن را نشان داد. صلیب سرخ اعلام کرد که تجهیزات پزشکی اورژانسی را به دو بیمارستان ارسال کرده است که تعداد تلفات “بسیار بالایی” داشته اند.

احمد ماهات، رئیس مأموریت MSF در یمن، گفت: «طبق آنچه از همکارم در صعده می‌شنوم، اجساد زیادی هنوز در صحنه حمله هوایی هستند، افراد زیادی مفقود شده‌اند. نمی توان دانست که چند نفر کشته شده اند. به نظر می رسد این یک اقدام خشونت آمیز وحشتناک بوده است.

ماهات گفت که یک بیمارستان تحت حمایت پزشکان بدون مرز در صعده تحت تأثیر هجوم مجروحان قرار گرفته است و نمی تواند بیشتر دریافت کند. به گفته پزشکان بدون مرز، دو بیمارستان دیگر در شهر نیز تعداد زیادی تلفات داشته اند.

چندین امدادگر به سی‌ان‌ان گفتند که گروه‌های امدادرسان بین‌المللی به دلیل قطعی اینترنت در تلاش برای جمع‌آوری جزئیات درباره اعتصاب هستند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در مورد حملات به ساختمان مخابرات یا بازداشتگاه اظهار نظری نکرد، اما روز جمعه اعلام کرد که بندر حدیده را هدف قرار داده است و “یکی از آنها را ساقط کرده است. [Houthis’] لانه های دزدی دریایی و جنایات سازمان یافته.”

ائتلاف همچنین گفت روز جمعه به “اهداف نظامی” در صنعا، پایتخت این کشور حمله کرد و مدعی شد که این عملیات را “در پاسخ به تهدید حملات خصمانه” انجام داده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ عمیقاً نگران تشدید خصومت‌ها در روزهای اخیر، از جمله حملات علیه شهرهای سراسر یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است و از تلفات انسانی ناشی از این تشدید ابراز تاسف می‌کند. گفت جمعه