یک جمهوری جدید متولد شد: باربادوس ملکه بریتانیا الیزابت را از ریاست دولت برکنار کرد

بریجتاون: باربادوس ملکه الیزابت بریتانیا را به عنوان رئیس دولت کنار گذاشت و در روز سه‌شنبه با اولین رئیس‌جمهور خود، جمهوری جدیدی را ایجاد کرد و تقریباً 400 سال پس از ورود اولین کشتی‌های انگلیسی به جزیره کارائیب، آخرین پیوندهای استعماری باقی‌مانده خود را قطع کرد.
در اعتصاب نیمه شب، جمهوری جدید با تشویق صدها نفر از مردمی که روی پل چمبرلین در پایتخت، بریج تاون ایستاده بودند، متولد شد. یک سلام 21 اسلحه به هنگام سرود ملی باربادوس بر فراز میدان شلوغ قهرمانان پخش شد.
شاهزاده چارلز، وارث تاج و تخت بریتانیا، با پایین آمدن استانداردهای سلطنتی ملکه الیزابت و اعلام باربادوس جدید، غمگینانه ایستاد، گامی که جمهوریخواهان امیدوارند بحث در مورد پیشنهادهای مشابه را در سایر مستعمرات سابق بریتانیا که ملکه الیزابت را به عنوان حاکم خود دارند، تحریک کند.
باربادوس حذف الیزابت دوم را که هنوز ملکه 15 قلمرو دیگر از جمله بریتانیا، استرالیا، کانادا و جامائیکا است، به عنوان راهی برای درهم شکستن با شیاطین تاریخ استعماری خود انتخاب می کند.
پس از نمایش خیره کننده رقص و موسیقی باربادوس، همراه با سخنرانی هایی در جشن پایان استعمار، ساندرا میسون به عنوان اولین رئیس جمهور باربادوس در سایه پارلمان باربادوس سوگند یاد کرد.
وینستون فارل، شاعر باربادوس در این مراسم گفت: «این صفحه استعماری را تمام کنید. “بعضی ها در دوران یونیون جک احمق بزرگ شده اند و در قلعه پوست خود گم شده اند.”
او گفت: «این درباره ماست که از مزارع عصا بیرون می آییم و تاریخ خود را بازیابی می کنیم. “به تمام منظور او پایان دهید، به جای آن یک باجان بگذارید.”
تولد جمهوری، 55 سال از روزی که باربادوس اعلام استقلال کرد، تقریباً تمام پیوندهای استعماری را که این جزیره کوچک را از زمانی که یک کشتی انگلیسی در سال 1625 ادعای مالکیت آن را برای پادشاه جیمز یکم به انگلستان بسته بود، از بین می برد.
همچنین ممکن است منادی تلاش گسترده‌تری از سوی دیگر مستعمرات سابق برای قطع روابط با سلطنت بریتانیا باشد، زیرا این کشور برای پایان سلطنت تقریباً 70 ساله الیزابت و الحاق آینده چارلز آماده می‌شود.
میا موتلی، نخست وزیر، رهبر جنبش جمهوری خواه باربادوس، به رهبری مراسم کمک کرد. Mottley با محکوم کردن تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر کشورهای کوچک حوزه کارائیب توجه جهانی را به خود جلب کرده است.
“امشب شب موعود است!” تیتر صفحه اول روزنامه دیلی نیشن باربادوس را بخوانید.
راس بینگی، یک کولبر بریج تاون، پیش از مراسم به رویترز گفت: «من بسیار خوشحالم. بینگی گفت که با نوشیدنی و دود به جمهوری جدید سلام خواهد کرد.
تاریخ برده
شاهزاده چارلز سخنرانی خواهد کرد و بر تداوم دوستی دو ملت علیرغم نقش مرکزی انگلستان در تجارت برده در اقیانوس اطلس تاکید خواهد کرد.
در حالی که بریتانیا برده داری را گناه گذشته می داند، برخی از باربادوس ها خواستار غرامت از بریتانیا هستند.
دیوید دنی، فعال، ایجاد جمهوری را جشن گرفت، اما گفت که با دیدار شاهزاده چارلز مخالف است، و خاطرنشان کرد که خانواده سلطنتی قرن ها از تجارت برده سود می بردند.
دنی در مصاحبه ای در بریج تاون گفت: «جنبش ما همچنین دوست دارد که خانواده سلطنتی غرامت بپردازند.
انگلیسی‌ها در ابتدا از خدمتکاران سفیدپوست بریتانیایی برای کار در مزارع تنباکو، پنبه، نیل و شکر استفاده می‌کردند، اما باربادوس طی چند دهه به اولین جامعه برده‌داری واقعاً سودآور انگلستان تبدیل شد.
باربادوس بین سال‌های 1627 و 1833، 600000 آفریقایی برده را پذیرفت که در مزارع شکر کار می‌کردند و برای صاحبان انگلیسی ثروت به دست می‌آوردند.
بیش از 10 میلیون آفریقایی بین قرن های 15 و 19 توسط کشورهای اروپایی به تجارت برده در اقیانوس اطلس غلبه کردند. کسانی که از این سفر اغلب وحشیانه جان سالم به در بردند، در نهایت در مزارع به زحمت افتادند.
باربادوس یک جمهوری در داخل کشورهای مشترک المنافع باقی خواهد ماند، گروهی از 54 کشور در سراسر آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا.
خارج از مراسم رسمی باشکوه، برخی از باربادوسیان گفتند که مطمئن نیستند انتقال به جمهوری چه معنایی دارد یا چرا اهمیت دارد.
شان ویلیامز، 45 ساله، که در سایه یک بنای یادبود استقلال ایستاده است، گفت: “آنها باید ملکه الیزابت را به عنوان رئیس بگذارند. من نمی فهمم چرا باید جمهوری باشیم.”
آخرین باری که ملکه از ریاست دولت برکنار شد در سال 1992 بود که جزیره موریس در اقیانوس هند خود را جمهوری اعلام کرد.