یک سال پس از دستگیری، ناوالنی می گوید از بازگشت به روسیه «پشیمان نیست».

مسکو: الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد کرملین روز دوشنبه گفت که با وجود زندانی شدن و سرکوب تاریخی مخالفان، از بازگشت به روسیه یک سال پیش پشیمان نیست.
ناوالنی در 17 ژانویه سال گذشته در بازگشت از آلمان به روسیه در فرودگاه مسکو بازداشت شد و سرکوب ماه‌ها را آغاز کرد که برجسته‌ترین متحدان او را زندانی یا تبعید کردند.
ناوالنی در پستی در اینستاگرام از یک مستعمره مجازات در خارج از مسکو نوشت: “من یک لحظه هم پشیمان نیستم.”
ناوالنی افزود: “پس از گذراندن سال اول زندان، می خواهم دقیقاً به همه بگویم که وقتی کاروانی من را به سمت ون پلیس هدایت کرد، برای کسانی که بیرون دادگاه جمع شده بودند فریاد زدم: از هیچ چیز نترس.”
این کشور ماست و ما کشور دیگری نداریم.»
مسمومیت ناوالنی در آگوست 2020 با عامل اعصاب نوویچوک طراحی شده توسط شوروی و دستگیری بعدی او باعث محکومیت گسترده خارج از کشور و همچنین تحریم های پایتخت های غربی شد.
مسکو از آغاز تحقیقات درباره سوءقصد به جان او امتناع کرده و مدعی است که شواهد کافی برای آغاز تحقیقات وجود ندارد و برلین را به خاطر عدم همکاری مقصر دانسته است.
ناوالنی در بازگشت به روسیه بیش از دو سال به اتهامات کلاهبرداری قدیمی که او می گوید انگیزه های سیاسی دارد، زندانی شد.
در آستانه سالگرد دستگیری وی، روسیه هفته گذشته دو تن از نزدیک ترین دستیاران رهبر مخالفان را به فهرست “تروریست ها و افراط گرایان” اضافه کرد.
ایوان ژدانوف، 33 ساله، بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی را رهبری می کرد، که تحقیقات ویدئویی بسیار محبوبی را تولید می کرد که مقامات را به اختلاس سیستمی متهم می کرد، در حالی که لئونید ولکوف 41 ساله ریاست شبکه دفاتر منطقه ای ناوالنی را بر عهده داشت.
هر دوی این سازمان ها توسط دادگاه های روسیه ممنوع و توسط کارکنان از ترس پیگرد قانونی تعطیل شدند.
ماه گذشته، بازرسان از چندین هماهنگ کننده منطقه ای سابق ناوالنی، از جمله کسنیا فادیوا، که همچنین یک قانونگذار محلی در شهر تومسک سیبری است، بازجویی کردند.
متحدان می گویند که او به دلیل همکاری با یک سازمان افراطی با 12 سال زندان مواجه است.
بازرسان سال گذشته تحقیقات افراط گرایی جدیدی را علیه ناوالنی آغاز کردند که ممکن است منجر به سپری کردن رهبر مخالفان تا 10 سال دیگر در زندان شود.
پارلمان اروپا سال گذشته پس از اینکه ناوالنی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد، جایزه ساخاروف را برای آزادی اندیشه اعطا کرد.
با تشدید سرکوب تاریخی صداهای منتقد در روسیه، مقامات ده‌ها گروه حقوقی، رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های ضد کرملین را «عوامل خارجی» معرفی کرده‌اند.
در ماه دسامبر، دادگاه ها دستور تعطیلی برجسته ترین گروه حقوق بشری کشور، Memorial را صادر کردند.
این گروه پاکسازی های دوران استالین را شرح داد و برای حقوق زندانیان سیاسی، مهاجران و سایر گروه های محروم مبارزه کرد.
یک دادگاه روز دوشنبه دو درخواست تجدیدنظر ناوالنی را علیه مقامات به دلیل رفتارش در کلنی کیفری رد کرد.
ناوالنی از طریق لینک ویدیویی در دادگاه حاضر شد و با لباس زندان در مقابل دادگاه منطقه پتوشکی در منطقه ولادیمیر جایی که در آن نگهداری می شود، پشت میله ها نشسته بود.
شبکه تلویزیونی مستقل روسی Dozhd گزارش داد که پرونده‌هایی که روز دوشنبه شنیده شد، مربوط به حقوق زندان و تعیین او به عنوان خطر پرواز بود.