یک فعال هنگ‌کنگی که پشت سر تظاهرات تیان‌آن‌من است، به دلیل تحریک تجمع غیرقانونی محکوم شد

هنگ کنگ: دادگاه هنگ کنگ روز سه شنبه یک وکیل دادگستری 36 ساله را به دلیل تحریک یک اجتماع غیرمجاز برای برگزاری مراسم بیداری سالانه برای بزرگداشت کسانی که در سال 1989 در سرکوب تیان آنمن در چین جان باختند، مجرم شناخت.
چاو هانگ تونگ، فعال ائتلاف هنگ کنگ در حمایت از جنبش های دموکراتیک میهنی در چین که از زمان بسته شده بود، یک روز قبل از سالگرد 4 ژوئن سرکوب سال گذشته دستگیر شد.
پلیس در دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، این مراسم را ممنوع کرده است.
اما پس از اعتراضات گسترده دموکراسی خواهانه در سال 2019، بسیاری از فعالان این ممنوعیت ها را تلاشی برای خاموش کردن نمایش های مخالفت با پکن دانستند. مقامات این موضوع را رد کردند.
علیرغم این ممنوعیت، هزاران نفر در سال 2020 در سراسر شهر شمع روشن کردند و جمعیت کمتری در سال 2021 همین کار را کردند.
در صدور حکم خود، قاضی امی چان در دادگاه کاولون غربی گفت که این مجمع باعث “خطر سلامت عمومی” شده است. انتظار می رود که حکم در اواخر روز سه شنبه صادر شود.
چاو که وکالت خود را بر عهده داشت، اعتراف به بی گناهی کرده بود و گفته بود که می خواهد “دیگران را تشویق کند که 4 ژوئن را فراموش نکنند” نه برای تشویق گردهمایی.
ماه گذشته، هشت فعال دموکراسی خواه به دلیل نقش داشتن در بیداری 2020 به حداکثر 14 ماه زندان محکوم شدند. در میان آنها، چاو به 12 ماه حبس محکوم شد.
16 فعال دیگر هم اکنون در حال گذراندن محکومیت های 4 تا 10 ماهه مربوط به شب زنده داری 2020 هستند. دو مبارز دموکراسی که با اتهامات مشابهی روبرو هستند، ناتان لاو و سانی چونگ، از هنگ کنگ گریخته اند.
چاو همچنین با اتهامات تحریک براندازی بر اساس قانون امنیتی گسترده ای که توسط پکن در سال 2020 وضع شد، مواجه است. اتحاد در بحبوحه این تحقیقات منحل شد و پلیس آن را به “عامل نیروهای خارجی” متهم کرد که این گروه آن را رد کرده بود.
مستعمره سابق بریتانیا که در سال 1997 با وعده آزادی های گسترده به حاکمیت چین بازگشت، به طور سنتی بزرگ ترین مراسم 4 ژوئن را در جهان برگزار می کند.
اما برگزاری مراسم بزرگداشت روز به روز دشوارتر شده است. ماه گذشته، دانشگاه‌های بین‌المللی برتر در سرتاسر مرکز مالی جهانی، بناهای تاریخی تیان‌آن‌من، از جمله “ستون شرم” در دانشگاه هنگ کنگ و “الهه دموکراسی” در دانشگاه چین را حذف کردند. .
یک موزه در 4 ژوئن توسط پلیس در جریان تحقیقات درباره اتحاد مورد حمله قرار گرفت و بسته شد و نسخه آنلاین آن در هنگ کنگ قابل دسترسی نیست.
چین هرگز گزارش کاملی از سرکوب سال 1989 ارائه نکرده است. تعداد کشته شدگان چند روز بعد توسط مقامات حدود 300 نفر بود که اکثر آنها سرباز بودند، اما گروه های حقوق بشر و شاهدان می گویند که ممکن است هزاران نفر کشته شده باشند.