یک مقام اماراتی: امارات به آمریکا گفته است که مذاکرات درباره جت های F-35 را متوقف می کند

دبی/واشنگتون: یک مقام اماراتی روز سه شنبه گفت، امارات متحده عربی به ایالات متحده اطلاع داده است که مذاکرات برای دستیابی به جت های جنگنده F-35 را به حالت تعلیق در می آورد که بخشی از یک قرارداد 23 میلیارد دلاری است که شامل هواپیماهای بدون سرنشین و سایر مهمات پیشرفته نیز می شود.
فروش 50 فروند هواپیمای جنگی F-35 ساخت لاکهید مارتین به امارات متحده عربی در بحبوحه نگرانی واشنگتن در مورد روابط ابوظبی با چین، از جمله استفاده از فناوری 5G هواوی در این کشور، کاهش یافته است.
این مقام امارات در بیانیه ای به رویترز که گزارش وال استریت ژورنال را تایید کرد، گفت: «نیازمندی های فنی، محدودیت های عملیاتی حاکمیتی، و تحلیل هزینه/فایده منجر به ارزیابی مجدد شد.
این مقام گفت: “ایالات متحده همچنان تامین کننده ترجیحی امارات متحده عربی برای الزامات دفاعی پیشرفته است و بحث ها برای F-35 ممکن است در آینده بازگشایی شود.” و افزود که بحث هایی برای رسیدگی به شرایط امنیتی دفاعی متقابل برای خرید وجود دارد.
فردی که در جریان مذاکرات قرار گرفته است، می گوید که چندین ماه اختلاف بین ایالات متحده و امارات حول محور نحوه استقرار جت های رادارگریز و میزان استفاده از فناوری پیشرفته F-35 اماراتی ها می باشد. فرد خواسته شده با نام یا ارتباط با هر یک از کشورها مشخص نشود.
افراد مطلع به رویترز در ماه ژانویه به رویترز گفتند که امارات متحده عربی قراردادی برای خرید 50 جت F-35 و حداکثر 18 پهپاد مسلح امضا کرده است.
پیش از این، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفته بود که مشارکت ایالات متحده با امارات متحده عربی استراتژیک تر و پیچیده تر از فروش تسلیحات است و واشنگتن متعهد به همکاری با ابوظبی برای رسیدگی به سوالات آنها است.
کربی گفت: “ما همیشه به عنوان یک موضوع الزامات قانونی و سیاست، بر انواع الزامات استفاده نهایی پافشاری خواهیم کرد.”
وی افزود که قرار بود در اواخر این هفته نشستی بین مقامات ایالات متحده و امارات در پنتاگون در مورد موضوعات گسترده باشد، اما پیش بینی می شود که فروش تسلیحات مطرح شود.
کربی سوالاتی در مورد جزئیات فروش تسلیحات خاص به وزارت امور خارجه ارجاع داد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت بایدن به فروش پیشنهادی هواپیمای F-35 به همراه MQ-9B و مهمات متعهد است.
این مقام مسئول گفت: ما امیدواریم که بتوانیم در مورد مشکلات باقی مانده کار کنیم.
شرکت لاکهید مارتین درخواست ها را برای اظهار نظر به دولت های ایالات متحده و امارات ارجاع داد.
امارات متحده عربی، یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از مدت ها قبل علاقه خود را برای دستیابی به جت های رادارگریز F-35 ابراز کرده بود و زمانی که با عادی سازی روابط با اسرائیل در آگوست 2020 موافقت کرد، به آنها قول داده شد که فرصتی برای خرید آنها در یک معامله جانبی داشته باشد.