یک مقام ایرانی می گوید که بی میلی آمریکا برای لغو تحریم ها مانع اصلی احیای پیمان 2015 است.

مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای روز جمعه پایان یافت و هر دو طرف گفتند که هفته آینده از سر گرفته می‌شود، زیرا مقامات غربی نسبت به خواسته‌های گسترده جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، این مقام ناشناس گفت: اکنون واضح است که بی میلی واشنگتن برای کنار گذاشتن کامل تحریم ها، چالش اصلی پیشرفت مذاکرات است.

ما معتقدیم در صورتی که دولت آمریکا از کمپین فشار حداکثری خود دست بردارد و طرف‌های اروپایی در مذاکرات انعطاف‌پذیری و اراده سیاسی جدی از خود نشان دهند، توافق در دسترس است.»

ایران و قدرت‌های بزرگ در ماه آوریل گفت‌وگوهایی را با هدف بازگرداندن تهران و واشنگتن به پایبندی کامل به پیمانی که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه سال پیش کنار گذاشته شد، آغاز کردند.

اما مذاکرات پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو ایران در ژوئن متوقف شد.

دولت بایدن همچنان به دنبال بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای اصلی ایران است و در عین حال برای جهان بدون آن آماده می شود

یک سال پس از اعمال مجدد تحریم های شدید ترامپ علیه ایران، تهران به تدریج شروع به نقض محدودیت های هسته ای توافق کرد. ایران می خواهد تمام تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده در یک فرآیند قابل راستی آزمایی لغو شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت، در حالی که تاکید می کند که ایالات متحده همچنان خواهان احیای توافق است که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود کرده است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، دوشنبه گذشته گفت که تهران دو پیش‌نویس پیشنهادی را به طرف‌های باقی‌مانده در توافق در وین ارائه کرده است، یکی درباره لغو تحریم‌ها و دیگری درباره محدودیت‌های هسته‌ای.

تهران گفت که بعداً پیش نویس سوم پیشنهادی را درباره «مکانیسم و ​​زمان راستی‌آزمایی و مسائل مربوط به دریافت تضمین‌ها برای جلوگیری از خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای» ارائه خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در سخنانی در کنفرانس بعدی رویترز گفت که ایالات متحده اجازه نمی دهد ایران در حالی که به پیشبرد برنامه خود ادامه می دهد، روند را به تعویق بیندازد و اگر دیپلماسی شکست بخورد، واشنگتن گزینه های دیگر را دنبال خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، این مقام ایرانی گفت: برخلاف اظهارات مقامات آمریکایی، معتقدم اگر طرف های دیگر حسن نیت داشته باشند و از سرزنش بیهوده خود دست بردارند، توافق در دسترس است.

طرف‌های دیگر باید پاسخ مناسب را ارائه دهند یا پیشنهادات جدید و ایده‌های روشن را به صورت مکتوب ارائه کنند… سپس راه‌هایی برای انعقاد معامله و حل و فصل اختلافات باز خواهد شد.»