2021: رویدادهایی که سال پرفراز و نشیب 2021 را رقم زدند

پاریس: از همه گیری کووید گرفته تا تسلط طالبان بر افغانستان و آب و هوای شدید، ما به رویدادهای کلیدی سال 2021 نگاه می کنیم.
با وجود هشت و نیم میلیارد تزریق واکسن، بیش از پنج میلیون نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست می دهند، در حالی که کشورهای فقیر همچنان در تلاش برای دریافت دوز هستند.
مرزها کم کم باز می شوند و المپیک با یک سال تاخیر در توکیو برگزار می شود تا استادیوم ها خالی شود.
جهان شاهد ظهور مجدد این همه گیری در اواخر سال است، زیرا سویه بسیار عفونی Omicron با سرعت بی سابقه ای گسترش می یابد.
با از بین رفتن ایمنی اولیه واکسن، کشورها سعی می کنند با تزریق های تقویت کننده و بازگشت به محدودیت ها با ویروس مقابله کنند.
صدها تن از حامیان دونالد ترامپ در 6 ژانویه به ساختمان کنگره، مقر دموکراسی آمریکا یورش بردند و تلاش کردند تا از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری دو ماه قبل بر این غول بزرگ جلوگیری کنند.
بایدن دو هفته بعد به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد و ترامپ از شرکت در مراسم تحلیف خودداری کرد.
در 13 فوریه، ترامپ به اتهام تحریک قیام کنگره در دومین محاکمه تاریخی استیضاح تبرئه شد، اما تنها پس از نزدیک شدن به صفوف جمهوری خواهان سنا.
در 17 ژانویه، الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد کرملین، پس از بازگشت به مسکو، پنج ماه پس از مداوا شدن در آلمان پس از حمله مسموم‌سازی که وی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مقصر می‌داند، دستگیر شد.
مسکو دخالت خود را رد می کند.
در ماه فوریه، ناوالنی به اتهامات قدیمی اختلاس که او می گوید انگیزه های سیاسی دارد به دو سال و نیم زندان محکوم شد.
در 1 فوریه، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در کودتای دستگیر شد که به آزمایش یک دهه این کشور با دموکراسی پایان داد.
بیش از 1100 نفر از آن زمان در جریان سرکوب خشونت آمیز اعتراضات توده ای علیه حکومت نظامی کشته و هزاران نفر دستگیر شده اند.
سوچی در ماه دسامبر به اتهام تحریک ناآرامی عمومی و نقض قوانین بهداشتی به دو سال زندان محکوم شد و در صورت محکومیت در دادگاه‌های دیگر، ده‌ها سال زندانی خواهد شد.
در 24 مه، سرهنگ آسیمی گویتا، مرد قدرتمند مالی، دومین کودتای این کشور غرب آفریقا در 10 ماه گذشته را انجام داد.
در ماه ژوئیه در تونس، رئیس جمهور قیس سعید اختیارات گسترده ای را به دست می گیرد.
آلفا کوند رئیس جمهور گینه در یک کودتای نظامی در 5 سپتامبر سرنگون شد.
و در سودان، در ماه نوامبر، نخست‌وزیر عبدالله حمدوک به مقام خود بازگردانده شد، اما ارتش پس از کودتای ماه قبل، کنترل خود را بیشتر کرد.
در 3 مه، پس از درگیری‌ها در محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس، خشونت‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها منفجر شد که با تلاش چندین ساله شهرک نشینان یهودی برای تصرف خانه‌های عرب آغاز شد.
خشونت به محوطه مسجد الاقصی و کرانه باختری اشغالی گسترش یافته است.
یک هفته پس از اولین درگیری‌ها، جنبش اسلام‌گرای حماس که در نوار غزه حکومت می‌کند، راکت‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک می‌کند و اسرائیل پاسخ می‌دهد و به جنگ 11 روزه منجر می‌شود که در آن 260 فلسطینی کشته می‌شوند. سیزده نفر در سمت اسرائیل می میرند.
در 13 ژوئن، اسرائیل یک دولت جدید به رهبری نفتالی بنت، نخست وزیر تندرو، تشکیل می دهد که به سلطنت 12 ساله بنیامین نتانیاهو پایان می دهد.
طالبان در 15 آگوست پس از یک حمله برق آسا پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو وارد کابل می شوند و 20 سال پس از بیرون راندن توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحده، قدرت را دوباره به دست گرفتند.
حداقل 123000 دیپلمات، خارجی و افغان در یک تخلیه هرج و مرج بیرون رانده شده اند.
آخرین سربازان باقیمانده در 30 اوت از این کشور خارج می‌شوند و پایان دراماتیک طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده است.
بریتانیا که در اول ژانویه بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک کرد، به دلیل کمبود نیروی کار، به ویژه رانندگان کامیون، با قفسه های خالی و بحران سوخت مواجه است.
برگزیت تنش هایی را در ایرلند شمالی و همچنین بین بریتانیا و همسایگانش به ویژه فرانسه بر سر ماهیگیری و مهاجران ایجاد می کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از 16 سال قدرت، کناره گیری کرد. اولاف شولز، رهبر سوسیال دموکرات ها، متحد سبزها و لیبرال ها، در 8 دسامبر جانشین او شد.
حکم 7 اکتبر توسط دادگاه قانون اساسی لهستان مبنی بر اینکه قوانین اروپا فقط می تواند در زمینه های خاص اعمال شود، این کشور را در تضاد با بقیه اتحادیه اروپا قرار می دهد.
کارشناسان سازمان ملل در ژوئن به خبرگزاری فرانسه گفتند که گرمایش طولانی مدت کره زمین بیش از 1.5 درجه سانتیگراد (2.6 درجه فارنهایت) توافق شده بر اساس توافق پاریس می تواند “عواقب طولانی و غیرقابل برگشت” داشته باشد.
رویدادهای اقلیمی شدید در سراسر جهان، از سیل های فاجعه بار در آلمان و بلژیک گرفته تا آتش سوزی های ویرانگر و طولانی مدت در ایالات متحده، روسیه، ترکیه، یونان، اسپانیا و الجزایر افزایش می یابد.
یک به اصطلاح “گنبد گرما” در ماه ژوئن در غرب کانادا و غرب ایالات متحده صدها کشته برجای گذاشت.
در ماه نوامبر، نشست سران COP26 در گلاسکو متعهد شد که مبارزه با افزایش دما را تسریع کند. اما تعهدات کمتر از آنچه دانشمندان می گویند برای مهار افزایش های خطرناک لازم است.
در ماه دسامبر، ده ها گردباد شش ایالت آمریکا را درنوردند و حداقل 88 نفر را کشتند.
در ماه نوامبر، هزاران مهاجر عمدتاً خاورمیانه‌ای در مرز بلاروس با لهستان در دمای بسیار پایین اردو زده و به دنبال ورود به اتحادیه اروپا هستند.
غرب مینسک را متهم می کند که در پاسخ به تحریم های اعمال شده پس از سرکوب وحشیانه در سال 2020 جنبش اعتراضی علیه “آخرین دیکتاتور اروپا”، رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، هجوم مردم را مهندسی کرده است.
بلاروس و روسیه دامن زدن به بحران را انکار می کنند و اتحادیه اروپا را به خاطر عدم پذیرش مردم مورد انتقاد قرار می دهند.
به گفته سازمان های امدادرسان، حداقل ده ها مهاجر در دو سوی مرز جان خود را از دست می دهند.
غرب تحریم های خود علیه مینسک را تمدید کرد.
در ماه اکتبر، رهبران گروه 20 یک توافقنامه جهانی تاریخی برای حداقل 15 درصد مالیات بر شرکت را تصویب کردند.
حدود 136 کشور که بیش از 90 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را نمایندگی می کنند، قراردادی را امضا کردند که با واسطه گری OECD به شرکت های چندملیتی مالیات منصفانه تری پرداخت کرد.
غول های اینترنتی ایالات متحده مانند گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل – متخصصانی که در کشورهای کم مالیات مستقر هستند – اهداف ویژه مقررات جهانی جدید هستند.
زنجیره‌های تامین خروشان و بحران جهانی مواد ضروری مانند نیمه‌هادی‌ها، قیمت‌های مصرف‌کننده را در سال 2021 افزایش می‌دهد.
تورم ایالات متحده در ماه نوامبر 6.8 درصد افزایش یافت که بزرگترین جهش سالانه در 39 سال گذشته است. تورم منطقه یورو 4.9 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح در سه دهه اخیر است که ناشی از افزایش قیمت انرژی بوده است.
بایدن در مواجهه با تهاجمات فزاینده هواپیماهای جنگی چین به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان، هشدار داد که واشنگتن به شدت با اقداماتی برای “تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان” مخالف است.
شی جین پینگ، رهبر چین در ماه نوامبر به بایدن هشدار داد که تشویق به استقلال تایوان “بازی با آتش” است.
در اوایل دسامبر، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و بریتانیا در پاسخ به ادعای نقض حقوق بشر توسط چین، به ویژه علیه اقلیت اویغور در سین کیانگ، بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه را اعلام کردند.
رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر به پوتین هشدار داد که در صورت حمله ده‌ها هزار نیروی روسی که در مرز اوکراین جمع شده‌اند، مسکو با تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد.
اتحادیه اروپا و ناتو نیز در مورد “عواقب عظیم” تهاجم هشدار می دهند.
پوتین خواستار تضمین می‌شود که جمهوری سابق شوروی هرگز اجازه نخواهد داشت به ناتو بپیوندد. تنش ها قیمت گاز را به بالاترین حد خود رساند.