تعداد تلفات طوفان در فیلیپین به 100 نفر رسید، شهرداران درخواست غذا کردند

مانیل: فرماندار یکی از استان‌های جزیره‌ای در مرکز فیلیپین روز یکشنبه گفت دست‌کم ۶۳ نفر در ویرانی ناشی از طوفان رای در بیش از نیمی از شهرهایی که موفق به تماس با او شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند و تعداد تلفات شدیدترین طوفان را به ارمغان آورده است. کشور در سال جاری به حداقل 137.
فرماندار آرتور یاپ از استان بوهول گفت که 10 نفر دیگر مفقود و 13 نفر مجروح شدند، و پیشنهاد کرد که تلفات ممکن است همچنان به میزان قابل توجهی افزایش یابد زیرا تنها 33 شهردار از 48 شهردار می توانند به دلیل قطع شدن ارتباطات به او گزارش دهند. مقامات در تلاش بودند تا تعداد قابل توجهی از تلفات ناشی از رانش زمین و سیل گسترده در نقاط دیگر را تأیید کنند.
یاپ در بیانیه‌هایی که در فیس‌بوک منتشر کرد، به شهرداران استان خود با بیش از 1.2 میلیون نفر دستور داد تا از اختیارات اضطراری خود استفاده کنند تا بسته‌های غذایی برای تعداد زیادی از مردم همراه با آب آشامیدنی را تامین کنند. هر دو فوراً در چندین شهر آسیب دیده جستجو شده اند.
یاپ پس از پیوستن به یک بررسی هوایی نظامی از شهرهای ویران شده توسط طوفان گفت: «بسیار واضح است که خسارات وارده به بوهول بسیار زیاد و فراگیر است».
او گفت که بازرسی اولیه چهار شهر را که طوفان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در استان‌های جزیره‌ای مرکزی در حال وزیدن بود، پوشش نداد. دولت گفت که حدود 780,000 نفر از جمله بیش از 300,000 نفر از ساکنان که مجبور به تخلیه خانه های خود شدند، آسیب دیده اند.
حداقل 64 تلفات دیگر طوفان توسط آژانس واکنش به بلایا، پلیس ملی و مقامات محلی گزارش شده است. مقامات جزایر دیناگات، یکی از استان‌های جنوب شرقی که برای اولین بار توسط طوفان مورد حمله قرار گرفت، به طور جداگانه 10 مورد مرگ را تنها از چند شهر گزارش کردند و مجموع تلفات را تا کنون به 137 نفر رساند.
رئیس جمهور رودریگو دوترته روز شنبه به منطقه پرواز کرد و قول کمک 2 میلیارد پزو (40 میلیون دلار) را داد. او با مقامات شهر ماسین در استان لیت جنوبی که محل تولدش بود ملاقات کرد. خانواده دوترته بعداً به شهر جنوبی داوائو نقل مکان کردند، جایی که او قبل از رسیدن به ریاست جمهوری به عنوان یک شهردار طولانی مدت خدمت کرد.
دوترته به مقامات گفت: «لحظه‌ای که در این دنیا به دنیا آمدم، به مادرم گفتم: «بیایید اینجا نمانیم زیرا این مکان واقعاً مستعد طوفان است».
در قوی‌ترین حالت، بادهای پایدار با سرعت ۱۹۵ کیلومتر (۱۲۱ مایل) در ساعت و تندبادهایی تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت (۱۶۸ مایل در ساعت) پر شده است که آن را به یکی از قوی‌ترین طوفان‌ها در سال‌های اخیر تبدیل کرده است که مجمع‌الجزایر مستعد بلایای طبیعی را که در آن واقع شده است، تبدیل کرده است. بین اقیانوس آرام و دریای چین جنوبی.
سیل به سرعت در شهر لوبوک در کنار رودخانه بوهول افزایش یافت، جایی که ساکنان آن بر روی پشت بام ها و درختان گیر افتاده بودند. آنها روز بعد توسط گارد ساحلی نجات یافتند. در جزایر دیناگات، یک مقام رسمی گفت که سقف تقریباً تمام خانه ها، از جمله پناهگاه های اضطراری، یا آسیب دیده یا به طور کامل منفجر شده است.
مقامات گفتند که حداقل 227 شهر و شهرک برق را از دست داده اند که از آن زمان تنها در 21 منطقه بازسازی شده است، و افزودند که سه فرودگاه منطقه آسیب دیده اند، از جمله دو فرودگاه که همچنان بسته هستند.
تلفات و خسارات گسترده ای که طوفان قبل از کریسمس در این کشور عمدتاً کاتولیک رومی به جا گذاشت، خاطرات فاجعه ای را که توسط طوفان دیگری به نام هایان، یکی از قدرتمندترین طوفان های تاریخ به وقوع پیوست، زنده کرد. بسیاری از استان‌های مرکزی را که هفته گذشته تحت فشار قرار گرفتند، در نوامبر 2013 برجای گذاشت که بیش از 6300 کشته برجای گذاشت.
سالانه حدود 20 طوفان و طوفان فیلیپین را درنوردیده است. این مجمع الجزایر همچنین در امتداد منطقه “حلقه آتش” اقیانوس آرام فعال از نظر لرزه ای قرار دارد که آن را به یکی از مستعدترین کشورها در برابر بلایای طبیعی تبدیل می کند.