اردوغان برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ترکیه سوگند یاد می کند

آنکارا: رئیس جمهور رجب طیب اردوغان قرار است پس از پیروزی در دور دوم انتخابات تاریخی برای تمدید حکومت دو دهه ای خود برای پنج سال دیگر، روز شنبه به عنوان رئیس دولت سوگند یاد کند. مشکلات اقتصادی ترکیه بدتر شود.
مراسم تحلیف در پارلمان با برگزاری مراسم باشکوهی در کاخ وی در آنکارا پایتخت با حضور ده ها تن از رهبران جهان دنبال می شود.
رهبر دگرگون‌کننده اما تفرقه‌انگیز ترکیه در دور دوم 28 مه در برابر ائتلاف قدرتمند مخالف، و علی‌رغم بحران اقتصادی و انتقاد شدید پس از زلزله ویرانگر فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، پیروز شد.
نتایج رسمی نشان می دهد اردوغان 52.18 درصد آرا را به دست آورد و رقیب سکولار او کمال کیلیچداراوغلو 47.82 درصد آرا را به دست آورد.
باسابقه ترین رهبر ترکیه در سومین دوره ریاست جمهوری خود با چالش های فوری و بزرگی مواجه است که ناشی از کند شدن اقتصاد و تنش های سیاست خارجی با غرب است.
مت گرتکن، استراتژیست ارشد ژئوپلیتیک در BCA Research، گفت: «از دیدگاه ژئوپلیتیک، این انتخابات پیگیری اخیر ترکیه برای یک سیاست خارجی مستقل را تقویت خواهد کرد.
وی گفت: “این سیاست با هدف استخراج حداکثر منافع اقتصادی و استراتژیک از کشورهای شرقی و خودکامه و در عین حال جلوگیری از گسست دائمی در روابط با دموکراسی های غربی است.”
اکنون که اردوغان یک مأموریت جدید دارد، احتمالاً تنش ها با غرب در این چارچوب دوباره افزایش خواهد یافت.
پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور اولویت اول اردوغان با تورم 43.70 درصدی خواهد بود که بخشی از آن به دلیل سیاست غیرمعمول او در کاهش نرخ بهره برای تحریک رشد است.
اواخر روز شنبه، رئیس‌جمهور قرار است کابینه جدید خود را با رسانه‌ها رونمایی کند که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که مهمت شیمسک، وزیر دارایی سابق، شخصیتی اطمینان‌بخش با جایگاه بین‌المللی، می‌تواند نقشی داشته باشد.
شیمشک، اقتصاددان سابق مریل لینچ، به مخالفت با سیاست های غیرمتعارف اردوغان معروف است.
او بین سال‌های 2009 تا 2015 به‌عنوان وزیر دارایی و تا سال 2018 معاون نخست‌وزیر مسئول اقتصاد بود، قبل از اینکه در پی سقوط لیر در آن سال از سمت خود کناره‌گیری کرد.
آلپ ارینچ یلدان، استاد اقتصاد در دانشگاه کادیر هاس استانبول، گفت: «به نظر می رسد دولت اردوغان یک برنامه تثبیت ارتدوکسی را دنبال خواهد کرد.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه اکنون می‌بینیم این است که اخبار مربوط به مهمت شیمشک و تیمش توسط بازارها با شور و شوق استقبال می‌شود.
نمایندگان جدید پارلمان ترکیه روز جمعه در اولین جلسه پس از انتخابات 14 مه که اردوغان نیز حضور داشت، سوگند یاد کردند.
ائتلاف او اکثریت پارلمان 600 کرسی را در اختیار دارد.
پیروزی اردوغان در برابر ائتلاف مخالف متحد به رهبری کیلیچداراوغلو، که آینده اش به عنوان رهبر حزب CHP پس از شکست همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، به دست آمد.
متحدان ناتو مشتاقانه منتظرند تا آنکارا به سوئد برای پیوستن به ائتلاف دفاعی به رهبری ایالات متحده، قبل از اجلاس در ماه ژوئیه چراغ سبز نشان دهد.
اردوغان پای خود را در تأیید این درخواست به تعویق انداخته و استکهلم را به پناه دادن به “تروریست‌های” حزب غیرقانونی کارگران کردستان (PKK) متهم می‌کند که در فهرست آنکارا و متحدان غربی آن در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.
ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو در مراسم تحلیف اردوغان در آخر هفته شرکت خواهد کرد و با او گفت‌وگو خواهد کرد.
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در توییتر گفت که “پیام روشنی” در نشست ناتو در اسلو برای ترکیه و مجارستان برای آغاز روند تصویب ظاهر شد.
مولود چاووش اوغلو، همتای ترک وی در پاسخ گفت: “پیامی شفاف برای دوستان سوئدی ما! تعهدات خود را که از تفاهم نامه سه جانبه ناشی می شود عمل کنید و گام های مشخصی در مبارزه با تروریسم بردارید.
“بقیه در ادامه خواهد آمد.”