در داخل مستعمرات کیفری روسیه: نگاهی به زندگی برای زندانیان سیاسی گرفتار در سرکوب پوتین

تالین: چه زمانی الکسی ناوالنی یکشنبه 47 ساله می شود، او در یک سلول بتنی برهنه با نور طبیعی از خواب بیدار می شود.
او نمی تواند هیچ یک از عزیزانش را ببیند یا با آنها صحبت کند. تماس های تلفنی و ملاقات برای افرادی که در سلول های “انزوای مجازات”، فضایی به ابعاد 2 در 3 متر (6 1/2 در 10 فوت) هستند، ممنوع است. نگهبانان معمولاً آهنگ ها و سخنرانی های میهن پرستانه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به صدا در می آورند.
حدس بزنید قهرمان گوش دادن به سخنرانی های پوتین کیست؟ چه کسی ساعت ها به آنها گوش می دهد و به آنها می خوابد؟» ناوالنی اخیراً در یک پست معمولی در رسانه های اجتماعی از طریق وکلای خود از مستعمره شماره 6 مجازات در منطقه ولادیمیر در شرق مسکو گفت.
او به دلیل اتهاماتی که به طور گسترده واهی شناخته می شوند، یک دوره 9 ساله را می گذراند که قرار است در سال 2030 به پایان برسد، و با محاکمه دیگری با اتهامات جدید روبرو است که می تواند او را برای دو دهه دیگر در حبس نگه دارد. برای حمایت از او، برای روز یکشنبه در روسیه تظاهرات برگزار شده است.
ناوالنی به معروف‌ترین زندانی سیاسی روسیه تبدیل شده است – و نه فقط به دلیل شهرتش به عنوان سرسخت‌ترین دشمن سیاسی پوتین، مسمومیت‌اش که کرملین را سرزنش می‌کند، و موضوع یک مستند برنده اسکار.
او تاریخچه قرار دادن خودسرانه خود را در انزوا، جایی که تقریباً شش ماه را در آن سپری کرده است، شرح داده است. او رژیم غذایی ناچیزی در زندان دارد، مدت زمانی را که می تواند برای نوشتن نامه صرف کند و گاهی مجبور می شود با یک هم سلولی با بهداشت شخصی ضعیف زندگی کند، که زندگی را حتی بدتر می کند.
بیشتر توجهات به ناوالنی و دیگر چهره های سرشناس مانند ولادیمیر کارا مورزا معطوف می شود که ماه گذشته به اتهام خیانت به 25 سال زندان محکوم شد. اما تعداد فزاینده ای از زندانیان کم شهرت وجود دارد که در شرایط سخت مشابهی دوران محکومیت خود را می گذرانند.
Memorial، قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین سازمان حقوق بشر روسیه و برنده جایزه صلح نوبل 2022، تا آوریل 558 زندانی سیاسی در این کشور شمارش کرده است که بیش از سه برابر آمار سال 2018 است که در آن 183 زندانی ذکر شده بود.
سیستم گولاگ دور افتاده اتحاد جماهیر شوروی از اردوگاه های زندان، نیروی کار زندانی را برای توسعه صنایعی مانند معدن و چوب بری فراهم می کرد. در حالی که شرایط در میان مستعمرات کیفری امروزی متفاوت است، قوانین روسیه همچنان به زندانیان اجازه می دهد تا در مشاغلی مانند دوخت لباس برای سربازان کار کنند.
در گزارشی در سال 2021، وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که شرایط در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های روسیه «اغلب سخت و تهدیدکننده زندگی بود. ازدحام بیش از حد، بدرفتاری توسط نگهبانان و زندانیان، دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی، کمبود مواد غذایی و بهداشت نامناسب در زندان‌ها، مستعمرات کیفری و سایر بازداشتگاه‌ها رایج بود.»
شریک او، تاتیانا عثمانووا، گفت که آندری پیوواروف، یکی از چهره های مخالف که سال گذشته به چهار سال زندان محکوم شد، از ژانویه در مستعمره کیفری شماره 7 در منطقه کارلیای شمالی روسیه در انزوا به سر می برد و احتمالا تا پایان سال جاری در آنجا خواهد ماند. . این موسسه به دلیل شرایط سخت و گزارش های شکنجه بدنام است.
عثمانووا به آسوشیتد گفت که رئیس 41 ساله سابق گروه دموکراسی باز روسیه روزهای خود را به تنهایی در یک سلول کوچک در یک واحد “بازداشت شدید” می گذراند و اجازه تماس یا ملاقات از جانب کسی جز وکلایش را ندارد. مطبوعات. او گفت که او می تواند یک کتاب از کتابخانه زندان تهیه کند، می تواند چندین ساعت در روز نامه بنویسد و 90 دقیقه در فضای باز مجاز است.
او گفت که دیگر زندانیان از برقراری تماس چشمی با پیوواروف در راهروها منع شده‌اند که به “حداکثر انزوای” او کمک می‌کند.
«این کافی نبود که او را به یک زندان واقعی محکوم کنیم. عثمانوا افزود: آنها همچنین سعی می کنند زندگی او را در آنجا خراب کنند.
پیوواروف درست قبل از برخاستن از سنت پترزبورگ در ماه مه 2021 از پروازی به مقصد ورشو خارج شد و به شهر جنوبی کراسنودار منتقل شد. مقامات او را به ارتباط با یک سازمان “نامطلوب” متهم کردند – جرمی از سال 2015.
چند روز قبل از دستگیری او، Open Russia پس از دریافت برچسب “نامطلوب” منحل شده بود.
پس از محاکمه او در کراسنودار، این بومی سن پترزبورگ در ماه ژوئیه، زمانی که جنگ روسیه در اوکراین و سرکوب گسترده مخالفان توسط پوتین در اوج بود، مجرم شناخته و محکوم شد.
او در ماه دسامبر در نامه‌ای از کراسنودار به آسوشیتدپرس گفت که مقامات او را به آنجا منتقل کردند تا “من را دورتر از زادگاهش و مسکو پنهان کند”. آن مصاحبه یکی از آخرین مصاحبه‌هایی بود که پیوواروف توانست انجام دهد و زندگی زندان را در آنجا «خسته‌کننده و افسرده‌کننده» توصیف کرد و تنها راه رفتن او یک ساعته در یک حیاط کوچک بود. او نوشت: زندانیان “خوش شانس” با پول نقد در حساب های خود می توانند هفته ای یک بار به مدت 10 دقیقه از یک فروشگاه زندان خرید کنند اما در غیر این صورت باید در سلول های خود بمانند.
او گفت که نامه های طرفداران روحیه او را تقویت می کند. به گفته پیوواروف، بسیاری از مردم نوشتند که قبلاً به سیاست روسیه بی‌علاقه بودند و «تنها اکنون به وضوح شروع به دیدن کرده‌اند».
عثمانوا گفت که اکنون هر نامه ای هفته ها طول می کشد تا برسد.
شرایط برای برخی از زندانیان سیاسی کمتر مشهور مانند الکسی گورینوف، عضو سابق شورای شهرداری مسکو، آسان تر است. او در ماه ژوئیه به دلیل اظهارات ضد جنگی که در یک جلسه شورا بیان کرد، به «انتشار اطلاعات نادرست» درباره ارتش محکوم شد.
انتقاد از تهاجم چند ماه قبل جرم انگاری شد و گورینوف 61 ساله اولین روسی بود که به خاطر آن به زندان افتاد و هفت سال محکوم شد.
گورینوف در پاسخ های کتبی که در ماه مارس به AP داده شد، گفت که او به همراه حدود 50 نفر دیگر در واحد خود در مستعمره مجازات شماره 2 در منطقه ولادیمیر در پادگان مستقر است.
حکم طولانی برای یک فعال کم سابقه خیلی ها را شوکه کرد و گورینوف گفت: «مقامات به جای یک شخصیت عمومی به نمونه ای نیاز داشتند که بتوانند به دیگران (از) یک فرد عادی نشان دهند.
زندانیان در واحد او می توانند تلویزیون تماشا کنند و شطرنج، تخته نرد یا تنیس روی میز بازی کنند. یک آشپزخانه کوچک برای دم کردن چای یا قهوه بین وعده های غذایی وجود دارد و آنها می توانند از وسایل شخصی غذا بخورند.
اما گورینوف گفت که مقامات زندان همچنان “کنترل تقویت شده” واحد را انجام می دهند و او و دو زندانی دیگر هر دو ساعت یک بار تحت بازرسی ویژه قرار می گیرند، زیرا به آنها برچسب “مستعد فرار” داده شده است.
او گفت که کمک های پزشکی کمی وجود دارد.
او گفت: «در حال حاضر، حالم چندان خوب نیست، زیرا نمی توانم از برونشیت بهبود پیدا کنم. بیشترین کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که “تب را بشکنند”.
ساشا هنرمند و نوازنده نیز از مشکلات سلامتی رنج می برد اسکوچیلنکو، که در بحبوحه محاکمه در حال انجامش پس از دستگیری او در آوریل 2022 در سن پترزبورگ، همچنین به اتهام انتشار اطلاعات نادرست در مورد ارتش، بازداشت شده است. جرم او جایگزینی برچسب قیمت سوپرمارکت با شعارهای ضدجنگ در اعتراض بود.
اسکوچیلنکو دارای نقص مادرزادی قلبی و بیماری سلیاک است که به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارد. همسرش سوفیا ساببوتینا گفت که او هر هفته بسته های غذایی دریافت می کند، اما محدودیت وزنی وجود دارد و این زن 32 ساله نمی تواند “نیمی از چیزهایی را که در آنجا به او می دهند” بخورد.
ساببوتینا گفت که بین بازداشتگاه های زنان و مردان تفاوت فاحشی وجود دارد و اسکوچیلنکو از برخی جهات نسبت به زندانیان مرد آسان تر است.
“به اندازه کافی عجیب، کارکنان اکثرا خوب هستند. اکثراً آنها زن هستند، کاملاً دوستانه هستند، راهنمایی های مفیدی ارائه می دهند و نگرش بسیار خوبی نسبت به ساشا دارند.
“اغلب آنها از ساشا حمایت می کنند، به او می گویند: “تو قطعاً به زودی از اینجا خواهی رفت، اینجا خیلی ناعادلانه است.” آنها از رابطه ما می دانند و با آن خوب هستند. آنها بسیار انسانی هستند.
هیچ تبلیغات سیاسی در زندان وجود ندارد و موسیقی رقص از رادیو بلند می شود. برنامه های آشپزی در تلویزیون پخش می شود. ساببوتینا گفت: اسکوچیلنکو “در زندگی عادی آنها را تماشا نمی کند، اما در زندان، این یک حواس پرتی است.”
او اخیراً ترتیبی داد تا یک متخصص قلب خارجی اسکوچیلنکو را معاینه کند و از ماه مارس اجازه دارد دو بار در ماه او را ملاقات کند.
ساببوتینا وقتی اولین دیدارشان را به یاد می آورد احساساتی می شود.
زمانی که با یک نفر زندگی می کنید، احساس پیچیده و عجیبی است. من و ساشا بیش از شش سال است که با هم بودیم – با آنها بیدار می شدیم، با آنها به خواب می رفتیم – سپس یک سال نمی توانستیم آنها را ببینیم. نمی‌دانستم به ساشا چه بگویم، اما در نهایت خیلی خوب پیش رفت.»
با این حال، ساببوتینا گفت که یک سال پشت میله های زندان برای اسکوچیلنکو سخت بوده است. محاکمه به کندی پیش می‌رود، برخلاف روند رسیدگی‌های معمولاً سریع برای فعالان سیاسی با سابقه، و احکام مجرمیت تقریباً قطعی است.
اسکوچیلنکو در صورت محکومیت تا 10 سال محکوم خواهد شد.