کرملین: کرملین خبرنگاران غربی را از داووس روسیه منع کرد

مسکو: کرملین روز شنبه گفت که خبرنگاران از “کشورهای غیردوست” اجازه ورود به مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ را که ولادیمیر رئیس جمهور این کشور برگزار می کند، نخواهند بود. پوتین برای نشان دادن اقتصاد روسیه به سرمایه گذاران جهانی استفاده کرده است.
مجمع در سن پترزبورگ، پایتخت امپراتوری سابق که توسط تزار پتر کبیر 300 سال پیش به عنوان “پنجره ای” به اروپا ساخته شد، از سال 1997 برگزار می شود و از سوی بسیاری از مقامات به عنوان پاسخ روسیه به مجمع جهانی اقتصاد که در داووس برگزار شد، معرفی می شود.
روزنامه‌نگاران غربی پیش از این هرگز به این شکل گسترده از حضور در انجمن منع نشده بودند.
دیمیتری سخنگوی کرملین گفت: “در واقع این بار تصمیم گرفته شده است که نشریات کشورهای غیردوست به SPIEF اعتبار بخشیده نشود.” پسکوف با استفاده از مخفف انجمن، به TASS گفت.
پسکوف گفت: “علاقه به SPIEF همیشه زیاد است، همه خبرنگاران دیگر در سایت کار خواهند کرد.” “کشورهای غیردوست” تعریفی است که مسکو برای توصیف کسانی که آن را به دلیل جنگ در اوکراین تحریم کرده اند استفاده می کند.
سازمان‌دهندگان این انجمن روز جمعه به دفتر رویترز در مسکو گفتند که اعتبارسنجی روزنامه‌نگاران آن پس از دریافت تاییدیه قبلی در روز پنجشنبه لغو شده است.
رویترز به دنبال توضیح کتبی بود اما هنوز هیچ توضیحی ارائه نشده است.
زمانی که روسیه در دهه 2000 در حال شکوفایی بود، سرمایه گذاران و بانکداران سرمایه گذاری بزرگ غربی به این مجمع هجوم آوردند و به دنبال بخشی از رشد انفجاری دهه اول حکومت پوتین بودند.
اما در سال های اخیر، سرمایه گذاران چینی و عرب جایگزین غربی ها شده اند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی سال گذشته در این مجمع با الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت وگو کرد.
پوتین، جاسوس سابق KGB که اهل سنت پترزبورگ است، گفته است که روسیه به سمت چین و قدرت‌های آسیایی می‌چرخد، زیرا غرب جنگ اقتصادی و ترکیبی را علیه روسیه به راه انداخته است که هدف آن تجزیه کشور است.
در سال 2021، پوتین به نمایندگان حاضر در این مجمع گفت که “چنین رویدادها و انجمن های بزرگ واقعاً متحد می شوند و مردم کشورهای مختلف را به هم نزدیک تر می کنند.”
پوتین گفت: «روسیه این جلسات را تا حد امکان تسهیل خواهد کرد و به همین ترتیب به اشتراک گذاری تجربیات و نمایش دستاوردهای نوآورانه در علم و فناوری را تسهیل خواهد کرد.
انجمن امسال 14 تا 17 ژوئن برگزار خواهد شد.