ناتو: مکرون: پوتین با تهاجم، ناتو «مرده مغزی» را احیا کرد

پاریس: امانوئل مکرون گفت: تهاجم روسیه به اوکراین تقریباً چهار سال پس از آنکه رئیس جمهور فرانسه این اتحاد نظامی را مرگ مغزی نامید، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را دوباره بیدار کرد.
مکرون روز چهارشنبه در سخنرانی خود در اجلاس GLOBSEC در براتیسلاوا گفت: در دسامبر 2019، من سخنان تندی برای ناتو داشتم و در آن زمان بر اختلافاتی که در قلب آن بین ترکیه و چندین قدرت دیگر وجود داشت با صحبت از مرگ مغزی تاکید کردم. امروز می توانم بگویم که ولادیمیر پوتین با بدترین شوک های الکتریکی آن را احیا کرده است.
ماکرون در آن زمان با انتقاداتش از ناتو برخی از متحدان خود را به‌ویژه در اروپای شرقی خشمگین کرد، زیرا او بر اروپا فشار می‌آورد تا توانایی‌های دفاعی خود و سیاست خارجی مستقل‌تری را ایجاد کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کشورهای عضو را برای افزایش هزینه های نظامی تحت فشار قرار داد و این اظهارات را “بسیار زننده” خواند.
رهبر فرانسه روز چهارشنبه گفت که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد تا در مورد همکاری عمیق‌تر برای دستیابی به قابلیت‌های ضربتی خود و تضمین امنیت خود گفتگو کنند. او از وزرای دفاع اروپا دعوت کرد تا در کنفرانسی در پاریس در 19 ژوئن درباره این موضوع بحث کنند. او همچنین از کشورهای عضو اتحادیه خواست تجهیزات دفاعی ساخت اروپا را خریداری کنند.
مکرون در مجمع GLOBSEC گفت که هدف جایگزینی ناتو با یک سیستم دفاعی تحت سلطه فرانسه و آلمان نیست. او گفت: «نکته این است که یک اروپای قدرتمند بسازیم.
وزرای خارجه ناتو روز چهارشنبه نشستی دو روزه را در اسلو آغاز کردند، جایی که قرار است در مورد درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی و همچنین چگونگی افزایش هزینه‌های دفاعی با جنگ در شانزدهمین ماه خود بحث کنند. این مقدمه ای برای گردهمایی سالانه آن خواهد بود که از 11 جولای در ویلنیوس آغاز می شود.
او گفت که ماکرون از این ائتلاف برای ارائه «ضمانت‌های امنیتی ملموس و معتبر» به اوکراین حمایت می‌کند – جایی بین ضمانت‌هایی که مشابه آنچه به اسرائیل ارائه می‌شود و «عضویت کامل در ناتو». او گفت که رهبران این ائتلاف بعید است در نشست ویلنیوس به اجماع برسند.
او همچنین هشدار داد که دولت بعدی آمریکا ممکن است در اروپا سرمایه گذاری کند و به بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت اشاره کند. مکرون گفت: «امروز باید این واقعیت را جشن بگیریم که یک دولت آمریکایی داریم که به آرمان ما متعهد است. او قبل از اینکه بدانیم اگر سال آینده بایدن دوباره انتخاب نشود چه اتفاقی می‌افتد، افزود: «اجازه دهید سپاسگزار باشیم و از ایالات متحده آمریکا تشکر کنیم».
«آیا این دولت برای همیشه یکسان خواهد بود؟ هیچ کس نمی تواند بگوید و ما نمی توانیم امنیت و ثبات جمعی خود را به انتخاب رای دهندگان آمریکایی در سال های آینده بسپاریم.
«آمریکایی‌ها – هر دولت که باشد – از ما می‌خواهند که بار را با هم تقسیم کنیم، مسئولیت بیشتری برای امنیت خود و همسایگی خود بپذیریم. و به همین دلیل، بله، یک اروپای دفاعی، یک ستون اروپایی در داخل ناتو، مورد نیاز است.»
مکرون بدون بیان نام رئیس جمهور سابق، خطر بازگشت ترامپ را برجسته کرد. او ناامیدی خود را یادآور شد که در سال 2019 متوجه شد که دولت ترامپ از معاهده نیروهای هسته ای میان برد، توافق کنترل تسلیحات با روسیه خارج شده است. مکرون یادآور شد: من تجربه حضور در نشست ناتو با یک دولت آمریکایی دیگر را داشتم که ما را به اندازه دولت فعلی دوست نداشت.
در اواخر این پانل، از رئیس جمهور فرانسه پرسیده شد که اگر دولت بعدی ایالات متحده به اندازه دولت فعلی از اوکراین حمایت نکند، پاریس آماده افزایش سرمایه گذاری های دفاعی است یا خیر.
وی در پاسخ گفت: من نمی‌توانم نتایج انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کنم، اما هر اتفاقی بیفتد، ما باید تعهدات، سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌مان را افزایش دهیم. او سپس آخرین لایحه نظامی فرانسه را مطرح کرد و نتیجه گرفت: “بله، ما آماده ایم.”