عباس: اسرائیل پس از دیدار رهبران، اقداماتی را برای فلسطینیان تصویب می کند

اورشلیم: وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه پس از دیدار نادر با محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین در اسرائیل، مجموعه ای از اقدامات را با هدف بهبود روابط با فلسطینی ها تصویب کرد.
بنی گانتز، وزیر دفاع، اواخر شب سه شنبه با عباس در اقامتگاه شخصی وی در حومه تل آویو دیدار کرد. این اولین باری بود که عباس از سال 2010 با یک مقام اسرائیلی در داخل اسرائیل ملاقات می کرد. این دو در مورد هماهنگی امنیتی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی عباس، که مدیریت بخش های کرانه باختری اشغالی را بر عهده دارند، گفتگو کردند.
دفتر گانتز گفت که او “اقدامات اعتمادساز” از جمله انتقال پرداخت مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین، مجوز صدها مجوز برای بازرگانان و افراد VIP فلسطینی، و تایید وضعیت اقامت هزاران فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه را تایید کرده است.
اسرائیل صدها میلیون دلار مالیات از طرف تشکیلات خودگردان به عنوان بخشی از قراردادهای صلح موقت امضا شده در دهه 1990 جمع آوری می کند.
نقل و انتقالات مالیاتی منبع کلیدی تامین مالی برای فلسطینی‌های محروم است، اما اسرائیل به دلیل پرداخت کمک هزینه‌های خودگردان فلسطین به هزاران خانواده‌ای که بستگانشان در درگیری‌ها کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند، کمک مالی خودداری کرده است. اسرائیل می‌گوید این پرداخت‌ها به تروریسم انگیزه می‌دهد، در حالی که فلسطینی‌ها می‌گویند که از خانواده‌های نیازمند حمایت اساسی می‌کنند.
اسرائیل اقامت 9500 فلسطینی را تایید کرد. اسرائیل فهرست جمعیت فلسطین را کنترل می‌کند و در طول سال‌ها، سیاست‌های آن ده‌ها هزار فلسطینی را بدون وضعیت قانونی رها کرده است و آزادی حرکت آنها را حتی در سرزمین‌های اشغالی به شدت محدود کرده است. اسرائیل در ماه اکتبر به حدود 4000 فلسطینی وضعیت قانونی اعطا کرد.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، مخالف تشکیل کشور فلسطین است. دولت او علاقه ای به احیای گفتگوهای صلح که بیش از یک دهه پیش شکسته شد نشان نداده است، اما گفته است که می خواهد با بهبود شرایط زندگی در کرانه باختری، تنش ها را کاهش دهد. ماه های اخیر شاهد افزایش خشونت توسط شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها در قدس شرقی و کرانه باختری بوده است.
دیدار گانتز با عباس – دومین دیدار در شش ماه پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی بنت – انتقاد شدید قانونگذاران مخالف اسرائیل از جمله حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، را که بزرگترین حزب پارلمان است، به دنبال داشت.
فلسطینی ها به دنبال یک کشور مستقل هستند که تمام کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و نوار غزه را شامل شود، مناطقی که اسرائیل در جنگ 1967 در خاورمیانه تصرف کرد.
حماس غزه را در سال 2007، یک سال پس از پیروزی قاطع این گروه در انتخابات پارلمانی، از نیروهای عباس گرفت. غزه از آن زمان تحت محاصره اسرائیل و مصر بوده است.