ولیعهد عربستان در اولین سفر به قطر پس از پایان تحریم ها

دبی، امارات متحده عربی: ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه برای اولین بار از زمانی که این پادشاهی کشورهای عربی دیگر را برای پایان دادن به شکاف و تحریم چند ساله خود علیه این کشور کوچک خلیج فارس متحد کرد، در قطر حضور دارد.
سفر ولیعهد محمد بن سلمان به قطر سومین توقف وی در این هفته در منطقه است، زیرا وارث تاج و تخت عربستان از شش کشور عربی خلیج فارس متحد آمریکا که شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهند، بازدید می کند. دیدارهای او با حاکمان عرب با هدف تقویت اتحادهای پادشاهی انجام می شود زیرا رقیب ایران مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی را از سر می گیرد.
سفر او به قطر به ویژه مهم است زیرا سال گذشته در این زمان، کشورهای همسایه در بحبوحه بن بست دیپلماتیک قرار داشتند که روابط خانوادگی را در منطقه به هم ریخته بود، شورای همکاری خلیج فارس را به هم زد و جرقه هایی را در رسانه های مرتبط با دولت به عنوان اتهام ایجاد کرد. نشت های هک و مخرب چرخید.
چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر که از حمایت قطر از گروه‌های اسلام‌گرا مانند اخوان‌المسلمین و روابط آن با ایران خشمگین شده‌اند، در اواسط سال 2017 روابط خود را با قطر قطع کردند و حریم هوایی خود را بر روی پروازهای قطری بسته و تنها زمین قطر را بستند. مرزنشینی و اخراج شهروندان قطری. این اقدام قطر را به ترکیه و ایران نزدیک‌تر کرد، زیرا این کشور برای حمایت از این کشور کوچک اما ثروتمند در حالی که حمله دیپلماتیک را انجام می‌داد، عجله کرد.
بن‌بست منطقه‌ای در اوایل سال جاری با توافقی که توسط رهبران عرب در عربستان سعودی امضا شد، به پایان رسید. در نهایت، قطر به فهرستی از خواسته‌های چهارجانبه از جمله بستن کانال خبری الجزیره و تحویل اسلام‌گرایان تحت تعقیب ساکن در تبعید تن نداد.
بلکه قطر به عنوان یک میانجی قدرتمند در منطقه ظاهر شده است. قطر به عنوان میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه، نقش بزرگی را در جریان تخلیه به رهبری ایالات متحده از افغانستان در تابستان ایفا کرد و نقش کلیدی در تسهیل تماس با حاکمان طالبان این کشور پس از بسته شدن سفارتخانه های غربی در آنجا ایفا کرد.
قطر همچنین موقعیت خوبی برای ایفای نقش در کاهش تنش بین عربستان سعودی و ترکیه دارد. سفر شاهزاده محمد به دوحه تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای دیدار در قطر به این کشور سفر کرده بود. روابط بین این دو پس از قتل جمال خاشقجی منتقد سعودی در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول تیره شده است.
شاهزاده محمد در اواخر روز چهارشنبه پس از ورود به قطر با در آغوش گرفتن شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر حاکم بر روی زمین مورد استقبال قرار گرفت.
او از امارات متحده عربی وارد قطر شد و قبل از دیدار با ولیعهد و ولیعهد ابوظبی دست داد. رسمی بودن احوالپرسی آنها – بر خلاف آغوشی که او در قطر پس از پیاده شدن از هواپیما دریافت کرد – و تصمیم برای تبدیل امارات به دومین توقف خود در این تور پس از بازدید از عمان، تنش های اساسی را که در روابط عربستان و امارات به وجود آمده است، نشان می دهد.
علیرغم بیانیه مشترک طولانی مبنی بر تعهد خود به رونق اقتصادی و امنیت در پایان سفر شاهزاده به امارات، متحدان سنتی به طور فزاینده ای دارای مواضع متفاوت در سیاست خارجی هستند و در رقابتی داغ برای سرمایه گذاری خارجی و نفوذ منطقه ای هستند.
ولیعهد سعودی قرار است سفر خود را با توقف در بحرین و کویت به پایان برساند.