اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار جلوگیری بیشتر از سلاح های هسته ای هستند

نیویورک: کشورهای عضو دائم شورای امنیت ایالات متحده خواستار جلوگیری بیشتر از سلاح های هسته ای شدند و تاکید کردند که جنگ هسته ای پیامدهای گسترده ای خواهد داشت، نمی توان برنده شد و هرگز نباید با آن جنگید.
این پنج کشور دائمی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، انگلیس و آمریکا اجتناب از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کاهش خطرات استراتژیک را مهمترین مسئولیت خود می‌دانند. .
ما تأیید می‌کنیم که جنگ هسته‌ای را نمی‌توان پیروز کرد و هرگز نباید در آن جنگید. از آنجایی که استفاده از هسته‌ای پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت، ما همچنین تأیید می‌کنیم که سلاح‌های هسته‌ای – تا زمانی که وجود دارند – باید در خدمت اهداف دفاعی باشند و بازدارنده باشند. تجاوز، و جلوگیری از جنگ. ما قویا معتقدیم که باید از گسترش بیشتر چنین سلاح‌هایی جلوگیری کرد.”
در این بیانیه آمده است: «ما مجدداً بر اهمیت پرداختن به تهدیدات هسته‌ای تأکید می‌کنیم و بر اهمیت حفظ و تبعیت از توافق‌ها و تعهدات دوجانبه و چندجانبه خود درباره منع اشاعه، خلع سلاح و کنترل تسلیحات تأکید می‌کنیم».
ما همچنان متعهد به تعهدات خود در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) هستیم، از جمله تعهدات ماده ششم خود برای پیگیری مذاکرات با حسن نیت در مورد اقدامات مؤثر مربوط به توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای در تاریخ اولیه و خلع سلاح هسته‌ای، و در یک معاهده خلع سلاح عمومی و کامل تحت کنترل شدید و مؤثر بین المللی.»
علاوه بر این، کشورها تاکید کردند که هر یک قصد دارند اقدامات ملی خود را برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز یا ناخواسته از سلاح‌های هسته‌ای حفظ و تقویت کنند. ملت‌ها گفتند: «ما صحت اظهارات قبلی خود در مورد هدف‌گیری را تکرار می‌کنیم و مجدداً تأکید می‌کنیم که هیچ یک از سلاح‌های هسته‌ای ما به سمت یکدیگر یا هیچ کشور دیگری هدف قرار نمی‌گیرد».
کشورهای دائمی بر تمایل به همکاری با همه کشورها برای ایجاد یک محیط امنیتی مساعدتر برای پیشرفت در خلع سلاح با هدف نهایی جهانی بدون سلاح های هسته ای با امنیت بدون کاهش برای همه تاکید کردند.
کشورها در نظر داشتند به دنبال رویکردهای دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه برای اجتناب از رویارویی نظامی، تقویت ثبات و پیش بینی پذیری، افزایش درک و اعتماد متقابل و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی که به نفع هیچ کس نیست و همه را به خطر می اندازد، ادامه دهند. در این بیانیه آمده است: «ما مصمم هستیم که گفت‌وگوی سازنده را با احترام متقابل و اذعان به منافع و نگرانی‌های امنیتی یکدیگر دنبال کنیم».