الیزابت هولمز، بنیانگذار ترانوس، در محاکمه کلاهبرداری مجرم شناخته شد

سان فرانسیسکو: الیزابت هولمز، ستاره بیوتکنولوژی آمریکایی سقوط کرده، روز دوشنبه به دلیل کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران در استارت‌آپ آزمایش خون خود Theranos، در یک پرونده پرمخاطب که به عنوان کیفرخواست علیه فرهنگ سیلیکون ولی تلقی می‌شود، محکوم شد.
هولمز نمونه نادری از یک مدیر فنی است که برای رزرو شرکتی در حال شعله‌ور شدن، در بخشی مملو از لاشه‌های شرکت‌های زیان‌ده که زمانی وعده ثروت‌های ناگفته را می‌دادند، آورده شده است.
پرونده او بر روی خط مبهم بین شلوغی که مشخصه صنعت و عدم صداقت آشکار جنایی است، در کانون توجه قرار گرفت.
اعضای هیئت منصفه هفت روز رایزنی کردند تا به حکم خود برسند و او را در چهار فقره فریب سرمایه گذاران برای ریختن پول به آنچه که او ادعا می کرد یک سیستم آزمایش انقلابی است، مجرم تشخیص دادند.
اما هیئت – که هفته ها به شواهد گاهی پیچیده گوش داده بود – او را از چهار اتهام تبرئه کرد و نتوانست در مورد سه اتهام دیگر حکمی صادر کند.
این مرد 37 ساله اکنون با احتمال 20 سال زندان برای هر محکومیت روبرو است. او پیش از برگزاری جلسه دیگری در مورد شرایط وثیقه خود در هفته آینده در آزادی باقی می ماند. هیچ تاریخی برای صدور حکم تعیین نشده است.
هنگامی که از دادگاه پرسیده شد که آیا قصد تجدید نظر دارد، او هیچ اظهار نظری نکرد.
هولمز متعهد شده بود که با دستگاه‌های سلف‌سرویس که می‌توانند مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را تنها روی چند قطره خون انجام دهند، انقلابی در تشخیص سلامت ایجاد کند، چشم‌اندازی که حامیان برجسته‌ای را به خود جلب کرد و او را تا سن 30 سالگی میلیاردر کرد.
او به‌عنوان آینده‌نگر فناوری روی جلد مجلات مورد ستایش قرار گرفت و انبوهی از پول نقد سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرد، اما پس از گزارش‌های وال استریت ژورنال نشان داد که دستگاه‌ها آنطور که وعده داده بود کار نمی‌کنند، همه چیز از بین رفت.
دادستان ها 11 هفته را صرف ارائه بیش از دوجین شاهد کردند، زیرا آنها به سختی استدلال خود را بیان کردند که هولمز می دانست که فناوری او شکست خورده است و عمداً سرمایه گذاران و بیماران را گمراه کرده است.
او شخصاً آرم غول‌های داروسازی Pfizer و Schering-Plough را روی گزارش‌های Theranos قرار داد که از فناوری آزمایش خون شرکت استقبال می‌کرد و سپس با سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشته شد.
این کار بدون مجوز شرکت‌ها انجام شد و یکی از بخش‌های کلیدی استدلال دادستانی بود که او عمداً سعی کرد اعتبار Theranos را افزایش دهد تا حامیان خود را به دست آورد.
اگرچه سرمایه‌گذاران مشهور Theranos مانند روپرت مرداک و هنری کیسینجر در فهرست شاهدان بودند، اما برجسته‌ترین حامی که در این موضع قرار گرفت جیم متیس، رئیس سابق پنتاگون بود.
دفاع فقط یک شاهد مهم را فراخواند، خود هولمز، زیرا استدلال می کرد که کارآفرین سقوط کرده واقعاً به چشم انداز ترانوس اعتقاد داشته است، خودش را به شدت روی موفقیت آن سرمایه گذاری کرده و به سادگی شکست خورده است.
هولمز همچنین به دنبال این بود که بخشی از تقصیرها را به رامش «سانی» بالوانی، دوست پسری که تقریباً دو دهه از او بزرگتر بود و برای کمک به اداره شرکتش آورده بود، بیندازد.
او وقتی به هیئت منصفه گفت که بالوانی او را تحقیر کرده و هنگام عصبانیت از نظر جنسی به او تحمیل می‌کند، اشک‌هایش را دفع کرد – اتهاماتی که او قویاً آنها را رد کرده است.
او قرار است به دلیل نقشش در عملیات شرکت به طور جداگانه محاکمه شود و خود را بی گناه دانسته است.
فراتر از انبوهی از اسناد شرکت، سوالات فنی بسیار دقیق و گاهی اوقات شهادت عاطفی هولمز، مسئله ماهیت سیلیکون ولی وجود داشت.
یکی از تکراری‌ترین کلیشه‌های استارت‌آپ‌های جهان این است که «تقلیدش کن تا زمانی که موفق شوی».
بسیار نادر است که بنیانگذاران شرکت های شکست خورده سیلیکون ولی – که تعداد زیادی از آنها وجود دارد – به دلیل وعده های تحقق نیافته و سرمایه گذاری های برگشت ناپذیر تحت تعقیب کلاهبرداری قرار گیرند.
برخی از چهره‌های دنیای فناوری، مانند الن پائو، رئیس سابق ردیت، گفتند که تبعیض جنسی ممکن است عاملی در پیگرد قانونی باشد، اما برخی دیگر معتقدند هولمز در تلاش برای حمایت از دیدگاه خود در حال فروپاشی بیش از حد پیش رفته است.
پس از گزارش وال استریت ژورنال در سال 2015 که این سوال را مطرح کرد که آیا ماشین‌های ترانوس طبق وعده‌ها کار می‌کنند – و در نهایت شرکت را نابود کردند، هولمز در رسانه‌ها حمله کرد.
در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “اول فکر می کنند شما دیوانه هستید، سپس با شما دعوا می کنند، سپس ناگهان شما دنیا را تغییر می دهید.”