انباشته شدن هسته ای چین به شدت نگران کننده است و در مورد هدف این کشور سوال ایجاد می کند: ایالات متحده

واشنگتن: وزارت امور خارجه آمریکا معاون سخنگوی اصلی ودانت پاتل روز پنجشنبه گفت چین ساخت هسته ای عمیقاً نگران کننده است و “سوالاتی” در مورد قصد کشور ایجاد می کند.
ساخت هسته ای جمهوری خلق چین پاتل در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه گفت: عمیقاً نگران کننده است و سؤالاتی را در مورد قصد جمهوری خلق چین ایجاد می کند و اهمیت پیگیری اقدامات عملی برای کاهش خطرات هسته ای را تقویت می کند.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: سرعتی که جمهوری خلق چین در حال فعالیت است، فشارهای جدیدی بر ثبات بین‌المللی و چالش‌های جدیدی برای بازدارندگی، تضمین، کنترل تسلیحات و کاهش خطر ایجاد خواهد کرد.
وی گفت که ایالات متحده به فشار بر جمهوری خلق چین برای مشارکت در تعاملات دوجانبه و چندجانبه اساسی برای کاهش خطر هسته ای ادامه خواهد داد و “ما عمیقاً در این زمینه مشارکت خواهیم کرد”.
کیودو نیوز اخیرا گزارش داد که چین در حال بررسی سه برابر کردن ذخایر کلاهک های هسته ای خود تا سال 2035 به 900 کلاهک است، زیرا انتظار می رود تنش ها با ایالات متحده بر سر تایوان بیشتر شود.
در این گزارش به نقل از منابع چینی آمده است، طرحی که توسط ارتش آزادیبخش خلق تهیه شده است، توسط رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، رئیس ارتش، که مشتاق تقویت بازدارندگی پکن در برابر واشنگتن بوده است، تأیید شده است.
از آنجایی که حزب کمونیست چین در حال تقویت قابلیت‌های نظامی این کشور بوده است، ایالات متحده در سال 2022 اعلام کرد که پکن در مسیر افزایش ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود تا سال 2035 به 1500 کلاهک است، زمانی که قصد دارد نوسازی ارتش خود را تکمیل کند.
طبق گزارش کیودو نیوز، برخی از کارشناسان امور خارجی مدعی شده‌اند که چین می‌تواند در صورت دستیابی به هدف مدرن‌سازی ارتش خود، «بدون استفاده اولیه» را کنار بگذارد.
کیودو نیوز به نقل از منابع گزارش داد که در ماه نوامبر، بدنه ارشد ارتش چین در مورد اهمیت قابلیت‌های مرگبار صحبت کرد و تحلیل کرد که بازدارندگی هسته‌ای قوی روسیه، رقابت رودرروی بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مسکو را علی‌رغم تهاجم این سازمان به اوکراین متوقف کرده است. .